Verzekering opzeggen
Veel mensen zijn laks met het opzeggen van verzekeringen en laten deze vaak onnodig lang doorlopen. Daardoor worden ze op extra kosten gejaagd. Vaak vergeten mensen gewoon de verzekering op te zeggen. Dat komt doordat ze niet goed op de hoogte zijn van de opzegtermijn. Die staat wel altijd in de polis genoemd. Een ander gevaar is dat een brief niet goed aankomt.
Het kost wat moeite wanneer u een verzekering wilt opzeggen. Vaak lijkt dit simpel, maar er komt in de praktijk toch nog veel bij kijken. Zo heeft u vaak te maken met bepaalde opzegtermijnen. Als u het contract niet binnen die termijn opzegt bent u nogmaals genoodzaakt de volledige premie voor een heel jaar te betalen. Of u kunt de verzekering alleen met betaling van een bepaalde boete opzeggen. Op die manier zorgt de verzekeraar er voor dat zij geen verlies lijden. Zij krijgen een bepaald bedrag dat normaal gesproken ingecalculeerd was als winst. Dit is is het gemiddelde bedrag per verzekering dat de verzekeraar ontvangt en verwacht te moeten uitkeren aan schade.
Opzegtermijn
Vaak is het al belangrijk om bij het afsluiten van het contract goed in de gaten te houden hoe het zit met de opzegtermijn. Zet deze opzegdatum ruim van te voren in uw agenda als u weet dat u de verzekering maar voor een bepaalde periode nodig heeft. Ook kan het geen kwaad om dit te doen bij een verzekering die niet tijdgebonden is. In dat geval kunt u bij u zelf iedere keer evalueren of u deze verzekering nog wil en niet onnodig kosten maakt. Er zijn veel mensen die een verzekering onnodig lang laten doorlopen doordat ze toestemming hebben gegeven voor een automatisch incasso en hun bankafschriften niet goed in de gaten houden. Op deze manier voorkomt u dat.
Manier waarop de verzekering opzegt
Let ook goed op de manier waarop u de verzekering opzegt. Bij sommige verzekeraars is het alleen mogelijk om de verzekering per brief op te zeggen en niet per e-mail. Dat is gedaan om het de klant zo moeilijk mogelijk te maken. Niet heel klantvriendelijk, maar het levert ze wel meer geld op. En zelf als u een brief stuurt hoeft het niet per se zo te zijn dat de verzekering is opgezegd. Soms komen bij bedrijven een bovengemiddeld aantal brieven niet aan. Of dat echt zo is, is natuurlijk niet na te gaan, maar als klant zit u dan wel langer aan verzekering vast, omdat u niks kunt aantonen. Stuur uw brief aangetekend als u helemaal zeker wilt weten dat het contract ook echt wordt opgezegd.
Bevestiging ontvangen
Zorg er ook voor dat u een bevestiging krijgt van de opzegging en bel er achter aan als u deze nog niet heeft ontvangen. In dat geval kunt u er ook voor kiezen het gesprek om te nemen zodat u altijd kunt aantonen het contract heeft opgezegd. In het geval dat u opzegt per mail is het natuurlijk simpel: bewaar de mails. Houd er rekening mee dat in sommige gevallen de verzekering nog een jaar doorloopt na opzegging. Maar dit zou dan ook in het contract opgenomen moeten zijn.
Opzeggen per brief
In de brief van uw opzegging is het belangrijk om al uw gegevens te noemen. Dit is zowel het adres, maar kijk of u een klantnummer heeft en vermeld dit in de brief. Anders loopt u het risico dat de opzegging niet geaccepteerd wordt. Ook is het belangrijk dat u de brief zelf ondertekent. Sommige verzekeraars zullen anders terecht claimen dat ze anders de verzekering niet mogen ontbinden. Dat is wettelijk inderdaad zo geregeld. Zeker de grote bedrijven hebben standaard opzegbrieven die u kunt downloaden van de website en waarop u alleen nog uw eigen gegevens hoeft in te vullen.