Ski-ongeval: dit zijn de alarmcentrales bij een ski-ongeval

Honderden mensen per jaar worden na skiongeval naar dure privékliniek gebracht
In Oostenrijk, maar ook in Zwitserland worden per jaar een paar honderd Nederlandse wintersporttoeristen behandeld nadat ze bijvoorbeeld iets hebben gebroken. De patiënten in kwestie weten echter vaak niet dat ze naar een privé-instelling zijn gebracht, maar de gevolgen zijn soms desastreus. De kosten die deze privé-ziekenhuizen in rekening brengen zijn een veelvoud van wat normale ziekenhuizen berekenen. Bovendien worden ze vaak niet vergoed door de zorgverzekeraar of de reisverzekering.Skiongeluk en dan naar het ziekenhuis
Bij een skiongeval worden vaak hulpdiensten in geroepen. Mensen die met een banaan van een piste moeten worden gehaald worden dan vaak naar hulpposten gebracht waarvan ze zelf niet weten wat dit voor instelling is. Vaak is dat een privé-kliniek en niet een gewoon algemeen ziekenhuis. Bij binnenkomst krijgt iemand die al in pijn verkeert vaak een papier onder de neus gedrukt dat getekend moet worden. Vaak onder het mom dat het ziekenhuis niet verantwoordelijk is als er iets gebeurt tijdens een operatie of andere behandeling. In feite is dat stuk papier echter veel vaker een overeenkomst waarin de patiënt akkoord gaat met zijn behandeling en tekent voor de betaling. Iemand die erg veel pijn heeft, heeft vaak geen zin in de kleine letters en slaat die over. Bovendien is het contract meestal in het Duits opgesteld.Afspraken tussen privé-klinieken en hulpverleners
Hoe het komt dat veel mensen zo´n financiële kater overhouden na een ongeval op hun skivakantie is niet moeilijk te verklaren. De privé-klinieken maken afspraken met hulpverleners zodat zij de patiënten linea recta naar de dure adressen verhuizen. In de kliniek wil de persoon die gewond is vervolgens alleen maar hulp en maalt hij niet om wat hem onder de neus wordt gedrukt om te tekenen.Nederlandse zorgverzekeraar vergoedt niet alles
Mensen die na hun ongeval weer thuiskomen met een hoge rekening kunnen er vervolgens haast op wachten dat die enorme rekening niet helemaal wordt voldaan door de Nederlandse zorgverzekeraar.Wat doen na skiongeval of ander ongeval in buitenland: Eerst de alarmcentrale bellen
Hoewel dat vaak moeilijk is als iemand in pijn verkeert, is het eerste wat moet gebeuren na een ongeval of ziekte waar verdere zorg voor nodig is, is de alarmcentrale bellen van de verzekering waarbij men is aangesloten. Deze alarmcentrale zorgt er dan voor dat de persoon in kwestie op een adres terechtkomt waar `normaal´ gehandeld wordt en waar de rekeningen niet torenhoog zijn. Van belang is om als voorbereiding op iedere vakantie dat alarmnummer in de mobiele telefoon te programmeren zodat het op elk moment gebeld kan worden. Natuurlijk kan een telefoon ook kapot gaan, dus het nummer direct bij de hand hebben is eveneens van groot belang. De Alarmcentrale regelt vervolgens de hele gang van zaken of geeft aan waar iemand naartoe moet om behandeld te worden. Iedere zorgverzekering heeft overigens een eigen alarmcentrale. Mensen die een reisverzekering hebben afgesloten kunnen ook via dat kanaal een beroep doen op de alarmcentrale. Ook bij overlijden moet deze instantie worden ingeschakeld.Meest voorkomende wintersportletsel
Mensen die op wintersport gaan en een ongeval krijgen hebben het meest last van:- Gescheurde knie- en enkelbanden
- Pols-, enkel-, en sleutelbeenfracturen
- Verstuikingen
Meeste skiongelukken in Oostenrijk
De meeste skiongelukken waarbij Nederlanders zijn betrokken vallen jaarlijks in Oostenrijk.Alarmcentrales
Alarmcentrale | Gegevens |
---|---|
ANWB alarmcentrale | De ANWB alarmcentrale is vanuit Nederland bereikbaar op 088 - 2692 888. Vanuit het buitenland is dat: 00 31 88 2692 888. |
SOS International | SOS International is te bereiken via 00 31 20 651 51 51. |
Aegon | Voor medische hulp is contact nodig met de ANWB Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 70 314 58 70. |
Agis | Voor medische hulp eerst de Agis Alarmcentrale bellen op telefoonnummer: 0031 20 342 12 12. |
Avero Achmea | Voor medische zorg in het buitenland die niet uitgesteld kan worden tot terugkomst in Nederland bellen met EuroCross International op telefoonnummer: 00 31 71 36 46 200. |
Azivo | Voor spoedeisende medische hulp in het buitenland: Azivo Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 20 592 98 94. |
Confior | Voor spoedeisende medische hulp in het buitenland: Confior Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 317 455 555. |
CZ | CZ Helpline op telefoonnummer: 00 31 13 468 04 02. |
De Amersfoortse | Bij inroepen in het buitenland van medische hulp: SOS International op telefoonnummer: 00 31 20 651 51 51. |
De Friesland | Voor spoedeisende medische hulp in het buitenland: De Friesland Zorgverzekeraar Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 58 212 02 12. |
De Goudse | Voor spoedeisende medische hulp in het buitenland: TravelCare op telefoonnummer: 00 31 70 314 56 70. |
Delta Lloyd | Inroepen medische hulp in het buitenland: Delta Lloyd Hulpdienst op telefoonnummer: 00 31 20 695 55 62. |
DSW Zorgverzekeraar | Inroepen van medische hulp in het buitenland: SOS International op telefoonnummer: 00 31 20 651 51 51. |
DVZ | Alarmcentrale DVZ: 00 31 71 36 41 850. Voor advies bij niet-spoedeisende medische hulp: 00 31 71 36 41 802. |
FBTO | Bij het inroepen van medische hulp in het buitenland: SOS International op telefoonnummer: 00 31 58 234 56 50. |
Fortis ASR | Bij het inroepen van medische hulp in het buitenland: SOS International op telefoonnummer: 00 31 20 651 51 51. |
Groene Land Achmea | Voor medische hulp die niet kan wachten tot terugkomst in Nederland: EuroCross International op telefoonnummer: 00 31 71 36 46 200. |
Interpolis | Bij het inroepen van medische hulp in het buitenland: InterHelp op telefoonnummer: 00 31 13 462 04 62. |
IZA | Bij het inroepen van medische hulp in het buitenland IZA Hulpdienst op telefoonnummer: 00 31 50 40 40 888. |
Menzis | Menzis Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 317 455 555. |
Nationale Nederlanden | ANWB Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 70 314 58 70. |
Ohra | Bij ernstige ziekte of ongeval moet eerst de OHRA Hulpdienst worden ingeschakeld. Gebeurt dit niet dan komt de verzekerde niet in aanmerking voor hulp. OHRA Hulpdienst: 00 31 20 66 44 531. |
ONVZ | ANWB Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 70 314 58 70. |
OZ | OZ Hulplijn Buitenland op telefoonnummer 0031 76 524 35 25. |
OZF | Voor medische hulp die niet uitgesteld kan worden tot terugkeer in Nederland: EuroCross International op telefoonnummer: 00 31 71 36 46 200. |
PWZ Achmea | Voor medische hulp in het buitenland die niet kan worden uitgesteld tot terugkeer in Nederland, EuroCross International op telefoonnummer: 00 31 71 36 46 200. |
Salland Verzekeringen | Mondial op telefoonnummer: 00 31 570 68 73 33. |
Stad Holland | SOS International op telefoonnummer: 00 31 58 234 56 50. |
Trias | Trias Alarmlijn op telefoonnummer: 00 31 183 681 661. |
Unive | Unive Alarmservice op telefoonnummer: 00 31 20 651 51 11. |
VGZ | VGZ Hulpdienst op telefoonnummer: 00 31 70 314 5380. |
Zilveren Kruis Achmea | Voor medische zorg die niet kan worden uitgesteld tot terugkeer in Nederland: EuroCross International op telefoonnummer: 00 31 71 36 46 200. |
Zorg en Zekerheid | ANWB Alarmcentrale op telefoonnummer: 00 31 70 314 58 70. |