InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > FBTO Autoverzekering: premie, polis, afsluiten en opzeggen

FBTO Autoverzekering: premie, polis, afsluiten en opzeggen

FBTO Autoverzekering: premie, polis, afsluiten en opzeggen De verzekeraar FBTO biedt een autoverzekering aan. Lees onderstaand alles over FBTO en de verschillende FBTO autoverzekeringen zoals de adres- en contactgegevens, de modules waaruit gekozen kan worden, hoe je een schade moet melden, hoe je een verzekering kunt afsluiten, hoe je overstapt van een andere verzekeraar en hoe je een FBTO autoverzekering kunt opzeggen.

Inhoud

FBTO verzekeringen

Verzekeraar FBTO bestaat sinds 1956 en is ontstaan in Friesland. De afkorting FBTO staat voor Friese Boeren en Tuinders Onderlinge. Tegenwoordig werken er bij FBTO 450 werknemers en FBTO heeft 500.000 klanten. FBTO werkt zonder tussenkomst van anderen, je hebt dus direct contact met FBTO. De verzekeraar FBTO behoort tot Achmea, waartoe ook onder andere Agis, Centraal Beheer, Interpolis, Zilveren Kruis en Avéro behoren.

Adres en contactgegevens

FBTO zetelt in Leeuwarden, het adres is als volgt:
  • Adres: Lange Marktstraat 26
  • Postcode: 8911 AD Leeuwarden
  • Algemene telefoonnummer: 058-2345678

FBTO autoverzekering

FBTO heeft zoals bijna alle verzekeraars drie basisverzekeringen:
  • WA
  • WA-plus
  • WA-Casco (allrisk)

Je FBTO Autoverzekering kan je zelf samenstellen en aanpassen met modules. De volgende modules kunnen worden gekozen:
  • No-claim Beschermer
  • Pechhulp Binnenland
  • Pechhulp Buitenland
  • Verkeersrechtsbijstand
  • Ongevallen Inzittenden Verzekering
  • Eigen keuze herstelbedrijf
  • Schadeverzekering bestuurder

Wanneer je niet goed weet welke aanvullende modules gewenst zijn kan gebruik worden gemaakt van een online keuzehulp. De online keuzehulp kan worden geraadpleegd op de website van FBTO. Bij FBTO krijg je de eerste drie jaren na aankoop het aankoopbedrag terug wanneer je je auto total loss zou rijden. Verder biedt FBTO diverse voordelen zoals gratis APK keuringen.

Verzekering afsluiten, overstappen of opzeggen?

Het afsluiten, overstappen en opzeggen gaat als volgt.

Afsluiten FBTO autoverzekering

Wanneer je graag de autoverzekering van FBTO wilt afsluiten kan je dit eenvoudig telefonisch afsluiten of via de website. Zorg dat je de gegevens van je auto bij de hand hebt zoals kenteken, kilometerstand, aantal schadevrije jaren en uiteraard persoonlijke gegevens. Wanneer je de gegevens invult wordt de premie getoond en kan je kiezen of je aanvullende modules wilt of niet. De premie is onder andere afhankelijk van de waarde van je auto, het aantal schadevrije jaren, het type verzekering dat wordt afgesloten, waar je woont, enzovoorts. Houd goed in de gaten of je bijvoorbeeld werkt bij een bedrijf of vereniging die afspraken heeft met FBTO voor een collectiviteitskorting. In dat geval kan je rekenen op korting. Op de website van FBTO staat een lijst met alle bedrijven en verenigingen met collectiviteitskorting.

Overstappen van verzekeraar

Wanneer je al een autoverzekering hebt bij een andere verzekeraar kan je overstappen naar FBTO. Om de overstap vlekkeloos te laten verlopen biedt FBTO je hulp bij het opzeggen van je oude verzekering. FBTO werkt hiervoor samen met Opzeggen.nl.

Opzeggen FBTO autoverzekering

Wanneer je je verzekering bij FBTO wilt opzeggen moet je dit voor 31 december van het kalenderjaar doen per email of per brief. Het emailadres is administratie.zorg@fbto.nl. Een opzeggingsbrief kan worden gestuurd naar:
  • FBTO
  • Postbus 318
  • 8901 BC Leeuwarden

Houd er rekening mee dat het verboden is om onverzekerd rond te rijden. Je zult dus, wanneer je je auto blijft rijden, een nieuwe autoverzekering moeten afsluiten bij een andere verzekeraar. Wanneer je je eerst aanmeldt bij een nieuwe verzekeraar (voordat je je FBTO verzekering opzegt), zal je nieuwe verzekeraar de opzegging bij FBTO voor je regelen.

Schade melden

Wanneer je met je auto een aanrijding hebt kan je dit doorgeven aan FBTO via MijnFBTO (online), telefonisch via 058-2345600 of per post (FBTO, Antwoordnummer 10, 8900 VC Leeuwarden). Wanneer je een aanrijding hebt moet je uiteraard direct een Europees Schadeformulier invullen. Bij een diefstal zal allereerst de politie gebeld moeten worden, vervolgens het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (071-3641777) en tenslotte FBTO. Ruitschade kan worden doorgegeven via het telefoonnummer 058-2345380.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Autoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaardeAutoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaardeU kunt in 2019 een autoverzekering afsluiten tegen nieuwwaarde van de auto of de dagwaarde. Het verschil merkt u vooral…
Opzeggen & overstappen autoverzekeringOpzeggen & overstappen autoverzekeringWelke stappen moet u ondernemen om over te stappen naar een goedkopere autoverzekering? En wat is de opzegtermijn voor d…
Auto verzekeren via tussenpersoon biedt voordelenAuto verzekeren via tussenpersoon biedt voordelenU kunt uw auto rechtstreeks verzekeren bij een verzekeraar of via een tussenpersoon. De tussenpersoon moet er ook geld a…
Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2019?Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2019?U wilt uw autoverzekering in 2019 opzeggen of uw schadeverzekering opzeggen? U kunt direct online overstappen en meteen…
Bronnen en referenties
  • www.fbto.nl

Reageer op het artikel "FBTO Autoverzekering: premie, polis, afsluiten en opzeggen"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!