InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaarde

Autoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaarde

Autoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaarde U kunt in 2019 een autoverzekering afsluiten tegen nieuwwaarde van de auto of de dagwaarde. Het verschil merkt u vooral zodra er moet worden uitbetaald bij schade. Wat houdt de nieuwwaarderegeling bij een autoverzekering in en waarop moet u zeker letten als u een dergelijke autoverzekering gaat afsluiten? Van belang is tot welke waarde u uw auto wilt verzekeren en of de dekking bij een eventuele schade voor u voldoende groot is. Of sluit u uw verzekering toch maar liever bij een andere verzekeringsmaatschappij af?

Nieuwwaarde versus dagwaarde, het verschil in 2019

De nieuwwaarderegeling bij de autoverzekering

Geen autoverzekering is gelijk. Wie in deze materie duikt, merkt bijna meteen dat er verschillende autoverzekeringen zijn, vele verschillende premies en voorwaarden. Verplicht is de WA-verzekering, maar als u meer toeters en bellen wilt of ook een passagiersverzekering wilt afsluiten is aan u. Een belangrijk onderdeel bij het geheel is natuurlijk naast de hoogte van de verzekeringspremie ook wat u vergoed krijgt als er onverhoopt schade aan uw auto is. Krijgt u de dagwaarde vergoed of de nieuwwaarde en hoe veel jaren bent u verzekerd voor de nieuwwaarde van uw auto?

Zo werkt uw autoverzekering

De nieuwwaarde regeling houdt in dat elke schade aan uw auto volgens de nieuwwaarde wordt vergoed en hersteld. Als u uw nieuwe auto total-loss rijdt, betekent de nieuwwaarderegeling dat u vervolgens weer een nieuwe auto kunt kopen. Bij een tweedehands auto geldt de regeling niet. En let op: de garantie geldt voor een bepaalde periode. U spreekt met de verzekeringmaatschappij een periode van één, twee of drie jaar af. De meeste verzekeraars gaan overigens niet verder dan één of twee jaar. Na deze periode valt u terug op de dagwaarde van uw auto.

Is dan elke auto tegen de nieuwwaarde verzekerd of gelden er maximale bedragen in 2019?

Neen, niet elke wagen wordt tot de nieuwwaarderegeling toegelaten, althans niet bij elke verzekeraar of bank. Er worden grenzen gesteld aan het maximaal te verzekeren bedrag en er zijn nogal wat verschillen die opvallen. Enkele voorbeelden dan maar:

Uitkering door de verzekering van de nieuwwaarde bij enkele verzekeraars en banken in 2019:

Verzekeringsmaatschappij, bankLooptijd nieuwwaarderegelingMaximale nieuwwaarde
ABN AMRO1 jaarGeen maximum bedrag
AEGON1 tot 3 jaar 70.000
Allianz3 jaar 90.000
Allsecur1 jaar tot 3 jaar 100.000
ASR1 jaarGeen maximum bedrag
Delta Lloyd1 jaarGeen maximum bedrag
Ditzo1 jaarGeen maximum bedrag
FBTO3 jaar 70.000
Inshared2 jaarGeen maximum bedrag
ING bank2 jaar 125.000
Lancyr1 jaarGeen maximum bedrag
NN, Nationale Nederlanden1 jaarGeen maximum bedrag
OHRA1 jaarGeen maximum bedrag
REAAL3 jaarGeen maximum bedrag
SNS Bank1 jaarGeen maximum bedrag

Overigens kwam ik ook lagere bedragen tegen bij Polis Direct, Klaverblad, VVS en bijvoorbeeld Avero. Wie zijn nieuwe wagen gaat verzekeren moet dus vooral twee zaken in de gaten houden: hoe lang is de nieuwwaarde verzekerd en is uw auto niet te duur. Bij Polis Direct is de maximale nieuwwaarde bijvoorbeeld gelijk aan 45.000 euro.

Welke autoverzekering kiest u, verzekert u de nieuwwaarde of toch dagwaarde?

Het spreekt voor zich dat de verzekeringspremie voor een nieuwwaardeverzekering hoger is dan voor een autoverzekering die alleen de dagwaarde vergoedt. Voldoende mensen vinden een verzekering tegen de dagwaarde voldoende, anderen zullen meer premie willen betalen, omdat daar bij autoschade ook een hogere uitbetaling tegenover zal staan. Bij de meeste verzekeraars wordt na één jaar de nieuwwaarde al niet meer verzekerd, bij sommige na drie jaar niet meer. Ook het aantal schadevrije jaren telt mee bij de bepaling van de hoogte van de verzekeringspremie. Online kunt u allerlei aanbiedingen van verzekeraars goed en snel vergelijken. Het is aan u om uw keuze te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?Bij een autoschade is de hoogte van de uitkering uit de autoverzekering afhankelijk van het schadebedrag en van de waard…
Vergoeding inboedelverzekering. Nieuwwaarde of dagwaarde?Vergoeding inboedelverzekering. Nieuwwaarde of dagwaarde?Als je schade hebt aan je inboedel, kan je de schade claimen op je inboedelverzekering. Maar welke uitkering kan je dan…
Dagwaarde of nieuwwaardeDagwaarde of nieuwwaardeHeeft u schade aan uw inboedel? Als het een verzekerde oorzaak heeft kunt u het indienen bij uw verzekeraar. In veel gev…
Diefstal: mijn auto is gestolenDiefstal: mijn auto is gestolenUw auto is gestolen, wat kunt na deze diefstal het beste doen? U kunt in 2019 aangifte doen bij de politie van uw gestol…
Camperverzekering of caravanverzekering afsluitenCamperverzekering of caravanverzekering afsluitenDe zomervakantie 2019 dient zich straks aan en dus met de populaire camper of caravan op vakantie? Vergeet dan niet om o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaarde"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!