InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Senioren: welke zorgverzekering kiezen

Senioren: welke zorgverzekering kiezen

De zorg wordt duurder en duurder, hierdoor stijgen ook uw zorgkosten. Dit geldt ook voor de zorgverzekering van ouderen en senioren. Het is niet eenvoudig om te bepalen welke zorgverzekering het beste bij uw persoonlijke situatie past. Er zijn namelijk flinke verschillen tussen de dekking en de kosten. Lees in dit artikel diverse tips waarmee u kunt besparen op de zorgkosten.

Welke zorg heeft u nodig?

Uiteraard is het onmogelijk om van tevoren exact te bepalen welke zorg u precies nodig zult hebben. Toch zijn er bepaalde vormen van zorg bij voorbaat al uit te sluiten. Voorbeelden hiervan kunnen bijvoorbeeld de verzekering voor kosten omtrent zwangerschap en bevalling of kosten voor een bril of lenzen zijn. U kunt voor dit soort vormen van zorg met grote zekerheid bepalen of u ze wel of niet nodig heeft. Maak voor uzelf een overzicht van welke zorg u nodig heeft en welke niet. Maak ook een gradatie in hoe belangrijk u bepaald vormen van zorg vindt. Sommige zaken kunt u als zeer essentieel beschouwen, terwijl andere vormen van zorg ‘slechts’ wenselijk zijn. Als hulpmiddel kunt u hierbij uw verleden gebruiken. Vormen van zorg waarvan u al geregeld gebruik heeft gemaakt zullen waarschijnlijk in de toekomst vaker voorkomen. Met behulp van een dergelijk persoonlijk overzicht zult u merken dat de zoektocht naar de voor u ideale zorgverzekering eenvoudiger verloopt. Raadpleeg eventueel uw arts wanneer u er zelf niet goed uit kunt komen.

Ga de polisvoorwaarden vergelijken

Nu u de wensen en eisen op papier heeft staan kunt u de zorgpakketten van de verschillende verzekeraars met elkaar gaan vergelijken. Er zijn tegenwoordig meerder manieren om de polisvoorwaarden te vergelijken. Uiteraard kunt u de gewoon de verschillende verzekeraars opbellen met het verzoek de polisvoorwaarden telefonisch toe te lichten of per post aan u toe te sturen. Voor diegenen die handig zijn met internet wordt het een stuk eenvoudiger. Elke zorgverzekeraar heeft de polisvoorwaarden namelijk op de website staan, waardoor u in korte tijd vele polissen kunt bekijken. Vaak kunt u ook eenvoudig elektronisch uw wensen en eisen aangeven, waarna de zorgverzekeraar zelf het beste pakket direct kan aanbieden via internet.

Maak gebruik van vergelijkingswebsites

Een zeer handig instrument bij de zoektocht naar de beste zorgverzekeringen wordt geboden door zogenaamde vergelijkingssites van zorgpolissen. Op deze vergelijkingswebsites kunt u per zorgvorm aangeven wat uw wensen en eisen zijn. Vervolgens zal er volledig automatisch een overzicht van de beste zorgverzekeringen worden gepresenteerd. Het voordeel hieraan is dat u zeer snel een overzicht heeft waarin vele zorgverzekeraars en –pakketten zijn beoordeeld. Indien gewenst is het mogelijk om direct de zorgverzekering online af te sluiten.

Maak regelmatig de vergelijking

Wanneer u een geschikte zorgverzekering heeft afgesloten, wil dit niet zeggen dat deze verzekering altijd de beste blijft. Misschien verlaagt een concurrent de prijzen wel of breid het het zorgpakket uit. Aangeraden wordt om minimaal eenmaal per jaar te controleren welke zorgverzekering het beste bij u past. Hiermee zorgt u ervoor dat u elk jaar het beste zorgpakket heeft en nooit teveel hoeft te betalen.

Zorgpakketten voor senioren

Een type zorgpakket dat de laatste jaren in opkomst is zijn de zorgpakketten speciaal voor senioren. Diverse zorgverzekeraars bieden deze pakketten aan. De zorg die vergoed wordt binnen een dergelijk pakket is vooral interessant voor senioren. Het kan daarom geen kwaad om ook eens deze pakketten in overweging te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Senioren: welke zorgverzekering kiezen"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 22-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Senioren
Schrijf mee!