InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vrijstelling krijgen kapitaalverzekering eigen woning

Vrijstelling krijgen kapitaalverzekering eigen woning

Vrijstelling krijgen kapitaalverzekering eigen woning In sommige gevallen kunt u voor een kapitaalverzekering voor de eigen woning een vrijstelling krijgen van belasting. Wat is precies een kapitaalverzekering en welke vrijstelling kunt u krijgen?

Wat is een kapitaalverzekering?

Een kapitaalverzekering is bedoeld om te sparen voor de aflossing van de eigen woning. Het is een soort levensverzekering die als doel heeft te sparen om de hypotheek te kunnen aflossen. Onder bepaalde voorwaarden is de inleg van deze verzekering aftrekbaar. U moet minimaal 15 jaar inleggen, waarbij geldt dat de jaarlijkse inleg geen te grote verschillen mag laten zien. Verder geldt dat de uitkering uitdrukkelijk wordt gebruikt om de hypotheek af te lossen. Een andere voorwaarde is ook dat deze verzekering is afgesloten bij een levensverzekeringsmaatschappij. De uitkering wordt bij leven aan u of door overlijden aan de partner uitgekeerd. Voldoet u aan al deze voorwaarden dan komt Box 1 in aanmerking. Voldoet u aan een of meerdere voorwaarden niet, dan wordt het Box 3 (sparen).

Wanneer mag ik de inleg in Box 1 vermelden?

Is de verzekering van voor 1 januari 1992 dan geldt een andere vrijstelling van de opgebouwde waarde tot een bedrag van 123.000. Na deze datum geldt dat bij een afgesloten verzekering tot 1 januari 2001 eenzelfde bedrag kan worden vrijgesteld. Wanneer u het bedrag overschrijdt zal dat extra belast worden volgens de regels van Box 3.
Dus wanneer de verzekering is afgesloten voor 1 januari 2001 geldt in principe de vrijstellingsclausule. Na 1 januari 2001 moet u aan de voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor vermelding in Box 1 en zodoende voor in principe onbelast sparen.

Zijn er uitzonderingen?

Doordat de kans bestaat dat u een nieuw huis koopt terwijl het oude nog niet verkocht is, kan het zijn dat daardoor een uitzondering op de regel geldt. Dan kunt u in aanmerking komen, voor een maximale periode van 3 jaar, om de rente extra af te trekken. Is deze periode verlopen dan is rente niet meer aftrekbaar en moet u de schuld in Box 3 vermelden.
Ook als u besluit de oude woning tijdelijk te verhuren is de rente niet aftrekbaar. Zodra de verhuur eindigt, kan er wel weer sprake zijn van aftrekbaarheid.

Bent u een nieuwe koper?

Wanneer u nu van plan bent een huis te kopen dan kunt u geen gebruik meer maken van de kapitaalverzekering eigen woning aftrek. Deze is met ingang van 1 april 2013 beëindigd. Dat heeft te maken met de veranderingen in de aftrekmogelijkheden van hypotheekrente. Hebt u al een kapitaalverzekering uit een eerder gekocht huis, dan moet u aan een van de drie mogelijkheden voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor aftrek.

Hebt u een fiscale partner?

Komt u in aanmerking voor aftrek dan is de vraag of u een fiscale partner hebt van belang. Zo uw partner officieel erkend is als fiscaal partner dan mag u het maximaal vrij te laten bedrag namelijk verdubbelen. Dan gaat het om 2 x 123.000 ofwel iets meer dan 246.000 die onbelast kunnen worden opgevoerd. Ook hier gelden dezelfde regels en geldt dat het meerdere belast zal worden.
© 2013 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek en kapitaalverzekering eigen woningHypotheek en kapitaalverzekering eigen woningBij het afsluiten van je hypotheek moet je bij allerlei zaken stilstaan. Een van de zaken is hoe je de aflossing van de…
Kapitaalverzekering eigen woning in 2017, 2018 en 2019Kapitaalverzekering eigen woning in 2017, 2018 en 2019Wie in 2017, 2018 of 2019 een hypotheek met een kapitaalverzekering heeft, heeft deze afgesloten voor 2013. Een kapitaal…
Waarom de spaarhypotheek niet extra aflossen?Waarom de spaarhypotheek niet extra aflossen?Door de dalende huizenprijzen zijn steeds meer huiseigenaren genoodzaakt om extra af te lossen op hun hypotheek. Extra a…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Vrijstelling krijgen kapitaalverzekering eigen woning"

Reactie

Marlies, 02-06-2014 11:44 #1
Hoe zit het met de vrijstelling wanneer een huis onder water staat?

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 21-08-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!