InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Gaan voor een vaste spaarrente

Gaan voor een vaste spaarrente

Dagelijks kan de hoogte van spaarrekeningen fluctueren. Door te kiezen voor een vaste spaarrente weet u exact hoeveel rendement u gaat maken gedurende de vastgelegde periode. Gemiddeld heeft een Nederlands gezin 39.500 aan spaargeld. Afhankelijk van de hoogte van de marktrente ontvangen zij hier een spaarrente over tussen de één en de vijf procent. Door steeds kritisch uw eigen spaarrekening te vergelijken met concurrerende banken kunt u er voor zorgen dat u een hogere spaarrente over uw geld gaat vangen. In tijden met lage spaarrentes, kunt u de rentevergoeding verhogen door uw geld voor een langere periode vast te zetten in een zogenaamde deposito. De duur van een deposito loopt van één maand tot een periode van twintig jaar.

Voordelen van een deposito

Van het geld dat u op een deposito hebt staan, weet u hoeveel spaarrente u gaat ontvangen gedurende de looptijd. De rente is hoger in vergelijking met de spaarrentes die banken bieden op reguliere spaarrekeningen. Dit zou anders kunnen zijn in tijden met een hoge marktrente, maar over het algemeen is de depositorente hoger. Bij een daling van de marktrente blijft u recht houden op de afgesproken hogere spaarrente.

Nadelen van een deposito

Het grootste nadeel van een deposito is dat u niet bij het geld kunt komen zolang de periode van het deposito nog niet verlopen is. Tussentijdse opname is in sommige gevallen mogelijk. De voorwaarden en de sancties verschillen per bank. Een ander nadeel is dat u niet kunt profiteren van een verhoging van de marktrente. Dit speelt nauwelijks een rol bij een korte looptijd, maar wel bij looptijden van één jaar of langer.

Looptijden van deposito´s

Voordat u een deposito afsluit, moet u zich wel goed beseffen dat u tussentijds niet zomaar weer geld kunt opnemen. Een deposito met een looptijd van tien jaar of langer kunt u gebruiken voor een bepaald doel. In het verleden werden er vaak spaarpolissen gesloten die vijftien jaar of langer liepen. U kunt tegenwoordig voor dit doel beter sparen op een spaarrekening met een vaste looptijd.

Kan ik bijstorten op een deposito?

Nee, op een reguliere deposito stort u eenmalig een bedrag, dat vervolgens gedurende de looptijd op de rekening zal blijven staan.

Valt een deposito ook onder de garantieregeling van de Nederlandsche Bank?

Ja, ook voor deze spaarrekeningen geldt het toezicht en de garantieregeling van de Nederlandse Bank. In het geval de bank omvalt, staat de Overheid garant voor een bedrag van 100.000 per rekeninghouder. Dit geldt uiteraard uitsluitend voor de banken die onder toezicht staan van de Nederlandsche Bank.

Een deposito of een spaarrekening zonder voorwaarden?

De keuze hangt af van de hoogte van de spaarrente en van de verwachtingen van de ontwikkeling van de marktrente. Bij een verwachte stijging van de rente is een spaarrekening een betere keuze. U kunt dan namelijk profiteren van een stijgende spaarrente op uw spaarrekening. Helaas geven banken de hogere marktrente niet direct door aan de klant, maar desnoods kunt u kiezen voor een andere bank met een hogere spaarrente.

Op het moment dat de rente al hoog staat, is het verstandig om te kiezen voor een deposito. Op deze manier kunt u zichzelf verzekeren van de hoge spaarrente voor een langere periode.
Gerelateerde artikelen
Lage spaarrentes? Kiezen voor een depositoLage spaarrentes? Kiezen voor een depositoIedereen wil een zo hoog mogelijke spaarrente ontvangen. In tijden met tegenvallende spaarrentes kunt u een hogere rente…
Een deposito voor een aantrekkelijk rendementEen deposito voor een aantrekkelijk rendementIndien u geen genoegen neemt met een lage spaarrente en er niet voor kiest om te beleggen, kunt u uw geld wegzetten in e…
Variabele spaarrente, deposito of klimrenteOp uw spaargeld moet u zorgen voor een zo hoog mogelijke spaarrente. Welke spaarvorm u het beste kunt kiezen hangt af va…
Hoogste spaarrente op klimspaardeposito?Door uw spaargeld voor een langere tijd vast te zetten, hebt u vaak recht op een hogere spaarrente. U kunt hierbij kieze…
Voordelen en nadelen van een depositoVoordelen en nadelen van een depositoSpaargeld moet u tegen een zo hoog mogelijke spaarrente wegzetten. Kiezen voor een deposito kan verstandig zijn.

Reageer op het artikel "Gaan voor een vaste spaarrente"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!