InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?

Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?

Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen? Sparen is vaak slimmer dan beleggen, minder risico en toch een mooi rendement. Een hoge spaarrente, terwijl beleggen veel onzekerheid kent en u met beleggen ook veel geld kunt verliezen. Dan is de keuze voor de hoogste spaarrente in Nederland wel erg comfortabel. Waarom niet gewoon gaan voor de hoogste spaarrentes. Een spaarrekening is gratis. U kunt sparen en beleggen ook combineren. Beleggen was in 2017 in veel gevallen de beste keuze met een rendement van meer dan 13% op de AEX, 2018 was een slecht beursjaar. Nu 2019 nog. Blijft beleggen geheel 2019 toch een goed alternatief voor de spaarrekening?

Beleggen in 2019 of sparen met hoogste spaarrente?

Vaak wordt geadviseerd om te gaan beleggen in aandelen, goud of obligaties. Maar de vraag is natuurlijk of het rendement met beleggen wel zo veel beter is dan een hoge spaarrente op een goede spaarrekening. Zelfs wetenschappelijk is het niet eenvoudig te bewijzen dat beleggen zo veel meer rendement geeft dan gewoon sparen. De juiste timing op de beurs speelt een hele belangrijke rol. Bovendien brengt beleggen allerlei transactiekosten met zich mee, waardoor bij veelvuldig aankopen en verkopen van aandelen de kosten hoog kunnen oplopen. En die gaan van uw rendement af. Als u in een fonds belegt, moet u ook nog eens beheerkosten betalen die flink in de papieren kunnen lopen. En zeker bij beleggen is het zo dat de resultaten uit het verleden geen enkele garantie vormen voor de toekomstige beleggingsresultaten. Een spaarrekening is gratis.

Rendement met beleggen

En over welk rendement praat men bij beleggen. Als het rendement op korte termijn tegenvalt, krijgen we snel van de adviseurs te horen, dat het eigenlijk om het rendement op de lange termijn gaat. Maar hoezo de lange termijn. Ik wil ook op korte termijn een hoog rendement en niet het risico lopen dat ik snel weer men geld op de beurs kwijt raak. Bovendien zien we de beurs nu al lange tijd naar boven gaan en ligt dus een correctie op de loer. En beleggen gaat altijd gepaard met risico: een hoog rendement betekent een hoog risico. Dat wil natuurlijk ook niet iedereen.

Spaarprofiel opstellen

Eigenlijk moet iedereen die aarzelt tussen sparen of beleggen ook een spaarprofiel opmaken. Naar analogie met het beleggersprofiel en cliëntprofiel als u gaat beleggen. Uw spaarprofiel geeft dan aan:
  • Hoeveel risico u wilt nemen;
  • Of u de hoogste spaarrente als toprente wilt;
  • Hoe lang u uw spaargeld op de spaarrekening kunt laten staan;
  • Of u volledig flexibel wilt zijn en dus direct bij uw geld wilt kunnen komen.

En natuurlijk spaart u ook in 2019 bij een bank die onder het depositogarantiestelsel valt zodat uw geld in belangrijke mate veilig is.

Hoe sparen om vermogen op te bouwen?

U kunt kiezen voor:
  • Een direct opvraagbare spaarrekening, zodat u altijd bij uw spaargeld kunt komen.
  • Een deposito nemen. Dat is dan een spaardeposito of termijndeposito.
  • Een spaarrekening nemen met voorwaarden.

Een direct opvraagbare spaarrekening, zodat u altijd bij uw spaargeld kunt komen

In dat geval krijgt u een variabele rente. Geen verplichtingen geen risico. Zie hierna een verwijzing voor de hoogste spaarrente die u zo kunt krijgen.

Een deposito nemen, een spaardeposito of termijndeposito

Bij een deposito moet u van te voren aangeven hoe lang u uw geld vast zet tegen de aangeboden vaste rente. Hoe langer de looptijd van de spaarrekening, hoe hoger meestal ook de rente is. Dit is een prima keuze voor wie niet direct zijn geld weer nodig heeft, maar het even bij de bank kan laten staan.

Een spaarrekening nemen met voorwaarden geeft hogere spaarrente

Een deposito is een spaarrekening met voorwaarden, maar er zijn ook andere rekeningen mogelijk die andere voorwaarden stellen. Bijvoorbeeld dat u maandelijks geld bijstort of dat u een basisrente krijgt en alleen de bonusrente als het geld een paar maanden op de rekening blijft. Het hangt van de rekening af of het geld weer direct opneembaar is. Vaak wel, maar dan krijgt u alleen de basisrente.

De hoogste spaarrente bij Nederlandse banken

Waarom dan niet gewoon kiezen voor veilig sparen met de hoogste spaarrentes op een top deposito in 2019?

Slot

En zo kan ik nog vele banken noemen die een aantrekkelijke spaarrente geven. Nederlandse banken die volledig onder de bankgarantie, het depositogarantiestelsel, vallen en een hoge spaarrente geven? Ze zijn er nog steeds. Eigenlijk is veilig sparen tegen de hoogste rente heel eenvoudig zo en u slaapt een stuk rustiger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? Sinds 2014 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van…
Sparen  hoogste spaarrente bij Allianz pro rekeningSparen hoogste spaarrente bij Allianz pro rekeningAllianz is wereldwijd een grote speler en vooral bekend als verzekeraar. In 2017 kunt u bij de Allianz Nederland sparen…

Reageer op het artikel "Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoog dividend
Schrijf mee!