InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarbank: waarop letten bij het sparen?

Spaarbank: waarop letten bij het sparen?

Spaarbank: waarop letten bij het sparen? Waar moet u zeker op letten bij het sparen en het openen van een spaarrekening. Voor welke spaarbank kiest u in 2019? Zie enkele spaartips waar het veilig sparen is. Wie geeft de hoogste rente? Wat is uw profiel als spaarder? De spaarrekening lijkt een goede keuze. Kies zo voor de hoogste spaarrente, maar dan wel veilig. Blijf niet zitten bij een bank die veel minder spaarrente geeft. Open snel gratis elders een spaarrekening online.

Waar moet ik op letten bij het sparen, enkele spaartips?

Sparen is niets anders dan niet consumeren of het consumeren een tijdje uitstellen. Hiervoor wilt u natuurlijk een goede beloning. En zo is ook sparen in feite hard werken, omdat u voor uzelf eerst een aantal vragen moet beantwoorden. Welk risico bent u bereid te nemen en is beleggen niet beter dan sparen.

Wat is uw spaarprofiel, veel risico nemen of niet?

Allereerst is belangrijk, om vast te stellen hoeveel risico u bereid bent te nemen. Als het antwoord is “weinig of geen”, kiest u het beste voor een spaarrekening bij een solide spaarbank. Bovendien legt u niet al uw centen in één mandje. Ook solide banken kunnen failliet gaan, zo is gebleken. Nederlandse banken en de buitenlandse vestigingen in ons land, vallen normaliter onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse bank.

Als u twijfelt, checkt u de vergunning op de site van de Nederlandse Bank: hoe veilig is uw geld bij de bank?

Beleggen of sparen

Wie bereid is meer risico te nemen, gaat beleggen. Maar ook dan moet u allerlei vragen de revue laten passeren. Op deze manier wordt van u een klantenprofiel opgesteld. Deze exercitie is zeer nuttig en tegelijkertijd niet straffeloos. Nuttig, omdat zo duidelijk wordt welke beleggingen en gestructureerde beleggingsproducten bij u passen. Niet straffeloos, omdat bijvoorbeeld iemand met een conservatief profiel niet zelf straffeloos in risicovolle beleggingen kan stappen. De bank zal u dan moeten waarschuwen, in verband met de zorgplicht van de bank. Maar er zijn ook gegarandeerde gestructureerde beleggingsproducten, waarbij uw inleg is gegarandeerd en het rendement onzeker is. Misschien trekt dat een spaarder over de streep, om toch te gaan beleggen.

Welk spaarrente krijgt u in 2019

Laten we er van uit gaan dat u kiest voor een spaarbank. Ook dan zult u zien dat er vele mogelijkheden zijn. Rentes op spaarrekeningen variëren in ons land van 0,01% tot zo’n 2,0% op een spaardeposito. Ook kleinere banken of verzekeraars geven tot 2%. Veilig, gegeven de genoemde garantiestelling van de Nederlandse bank. Maar toch zijn er verschillen. Sommige van deze banken hebben een lagere credit rating, dat wil zeggen zijn minder solide dan andere. Ook dat is geen probleem zolang u onder de gegarandeerde bedragen blijft: spaargeld is tot maximaal 100.000 euro volledig gegarandeerd. Vraag de bank dus wat hun rating is. Zo is de ene 2% rente toch niet gelijk aan de andere 2%. Let ook op de acties. Zo heeft de ING bank de oranje spaarrekening gelanceerd en ABN AMRO het sparen bij MoneYou. MoneYou biedt zo al lange tijd een hoge en aantrekkelijke rente op de spaarrekening of een spaardeposito.

U wilt uw geld direct kunnen opnemen, kan dat?

Een vraag die u ook moet beantwoorden is hoe flexibel u wilt zijn. Vaak, maar niet altijd, betekent een grotere flexibiliteit een lagere rentevergoeding. Zo geven dagelijks opvraagbare tegoeden regelmatig minder rente. Banken zien liever dat u uw geld stopt in langdurige deposito’s, op jaarrekeningen of kwartaalrekeningen. Dat benadrukken ze ook door op dergelijke rekeningen een bonus te introduceren. Als u uw geld onaangeroerd laat, ontvangt u een basisrente en een bonusrente. Haalt u er geld af, dan blijft de lage basisrente over. Soms, zoals bij een deposito, moet u bij opname van geld zelfs opname kosten betalen.

Slot

Er is nog steeds volop keuze. Een spaarrekening kunt u gratis via internet openen. Bij MoneYou, Knab of Leaseplanbank bijvoorbeeld. De grote banken lijken ook in 2019 hun spaarrente laag te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaarbank: waarop letten bij het sparen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!