Ook Belgen halen massaal zwart geld terug naar eigen land

Ook Belgen halen massaal zwart geld terug naar eigen land Vooral vermogende mensen halen veel zwart geld terug van buitenlandse rekeningen. Niet alleen Nederlanders, maar ook de Belgen proberen nog snel schoon schip te maken voordat de boete wordt verhoogd. Er bestaat ook hulp bij inkeren, en daar wordt veel gebruik van gemaakt, omdat niemand een hoge boete wil. Ook Belgen halen massaal zwart geld terug naar eigen land. Zwart geld is ook in 2020 nog steeds een belangrijke issue.

Zwart geld

De jacht op zwart geld lijkt steeds meer effect te hebben. Nogal wat Nederlanders en Belgen lijken nu eieren voor hun geld te kiezen. De Belgen hadden een grote amnestieregeling, waarbij zonder boete zwart geld kon worden gewit. Als dit geld ten minste niet voorkwam uit witwaspraktijken of de criminaliteit. Er is door het Rijk zelfs een officieel Contactpunt Regularisaties ingesteld. In 2020 is het ook in België zo dat wie daar bekendmaakt over zwart geld te beschikken (inkeren), een boete krijgt. De boete loopt op tot 10%. Vele Belgen nemen nu die 10% boete voor lief, bevreesd voor de hoge boete, wanneer men niet vrijwillig inkeert. Bovendien ziet het er naar uit, dat de boete de komende jaren alleen maar verder zal stijgen.

Bankgeheim

Waar vele Europeanen bang voor zijn, is het omvallen van het bankgeheim. Gegevens zullen zo snel bij de eigen Belastingdienst kunnen belanden. Of het ook echt zo en vaart zal lopen is nog de vraag, maar men wil die kans eigenlijk niet meer afwachten. België zou Nederland zelfs een automatische uitwisseling van belastinggegevens hebben beloofd. Het ligt voor de hand, dat België dergelijke verzoeken ook zelf bij andere landen gaat neerleggen en de jacht op zwart sparen wordt verhevigd.

Hulp bij inkeren - de inkeerregeling

België heeft dus al enkele jaren gelden zijn grote inkeerregeling gehad. In Nederland behoort het boetevrij inkeren in 2020 tot het verleden. De boetes die worden uitgedeeld kunnen hoger zullen zijn naarmate het geld langer verborgen is gehouden. De fors hogere boete op zwart geld schrikt kennelijk nogal wat mensen af. Wie enkele rekensommen maakt ziet dat wanneer hij gepakt wordt een relatief hoge boete moet worden betaald. Hiermee zijn meestal grote bedragen gemoeid. Zeker wanneer de fiscus met zijn naheffing terug kan gaan naar de periode voor het nieuwe belastingstelsel. Voor de stelselwijziging van 2001 moest u namelijk een hoog marginaal tarief over al uw inkomsten, inclusief uw spaargeld, betalen en dat kan alsnog worden nagevorderd.

Reden van inkeer zwart geld

Een aantal redenen waarom meer dan in vorige jaren zwart geld wordt aangemeld:
  1. De politieke druk in Europa neemt steeds verder toe.
  2. Mensen worden beloond en bestraft tegelijkertijd. U wordt beloond als u zelf van de inkeerregeling gebruik maakt, en bestraft als u door de Belastingdienst gepakt wordt. De beloning is weggevallen, terwijl de straf alleen maar toeneemt.
  3. Vroeger kreeg u in de wereld nog een hoge spaarrente op uw vermogen. Nu is de spaarrente steeds lager geworden, en loont het dus steeds minder om geld op een buitenlandse rekening te plaatsen. Sterker nog: een aantal middelgrote banken geven in ons land een relatief hoge spaarrente. Waarom zoudt u dan nog met uw spaargeld naar het buitenland gaan.

Inkeren is niet zonder problemen

Wie in België van de amnestieregeling gebruik maakte, was spekkoper. Er werden verder geen vragen gesteld: het geld werd gewit, en vanaf dat moment zou over het vermogen belasting worden betaald. In Nederland werkt dat nog anders. Wie hier van de inkeerregeling gebruik maakt moet een waslijst aan vragen van de Belastingdienst beantwoorden, zoals waar het geld toch vandaan komt, wie heeft het gestort en waarom. En dat kan ook weer mensen afstoten. Bovendien kan ook de achterstallige belasting nog fors in de papieren lopen. Die mensen zullen niet van de inkeerregeling gebruik maken, maar zoeken een belastingparadijs verder weg op de aardbol en laten zich daarover goed adviseren.

Slot

Lachende derde bij de jacht op zwart geld is natuurlijk de Belastingdienst. De economie is gebaat bij het extra spaargeld, en de staatskas vult zich met de boete, de achterstallige belastingen, en de reguliere heffingen voor de komende jaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ook Belgen halen massaal zwart geld terug naar eigen land"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Zwart geld
Schrijf mee!