Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken

Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken Wie de hoogste spaarrente in 2020 wil ontvangen, krijgt bij de middelgrote Nederlandse banken of verzekeraars, bijna een strafrente. Vijf Nederlandse banken zitten regelmatig in de top negen van de hoogste rente op sparen. De spaarrente maakt vooral de kleinere banken de moeite waard. Banken passen hun rente snel aan. Vergelijk daarom de spaarrente van de verschillende banken in ons land en neem niet met een lagere rente genoegen. De rente stijgt nu niet in ons land, maar dat kan zo weer veranderen. En wie nu nog spaart tegen een lagere rente dan mogelijk is, boekt elke dag ook meer verlies dan nodig is.

Spaarrente verandert snel, wanneer stijgt die weer?

Tijdens de kredietcrisis werden beleggers massaal spaarders. Daarna zagen we de rente geleidelijk zakken en in 2020 is het goed opletten dat u geen negatieve rente krijgt. Dat maakt het interessant om de actuele lijstjes met rentestanden goed in de gaten te houden. Vergelijk de hoogste spaarrente van banken onderling. Vergist u zich niet: sparen tegen een veel lagere rente dan nodig is kost u geld en dat is nergens voor nodig. De actuele lijst in dit artikel bevat alleen de veilige banken.

Sparen zonder voorwaarden

Wie een hoge rente op sparen wil krijgen, zonder aan allerlei voorwaarden gebonden te zijn, moet op zoek naar de beste aanbieders. Shoppen via internet loont en overstappen ook. Bovendien is een spaarrekening eenvoudig, gratis en snel via het internet te openen. U hoeft dus om bij een andere bank een nieuwe rekening te openen helemaal niet van bank te veranderen.

Veilig sparen in Nederland

Natuurlijk wilt u niet alleen een hoge rente, maar ook veilig sparen. In de Nederlandse context betekent dat sparen bij een bank met een Nederlandse bankvergunning die onder het depositogarantiestelsel valt. Dan is per instelling en per persoon maar liefst 100.000 euro door De Nederlandse Bank gegarandeerd. Overigens is het altijd verstandig om uw geld te spreiden over meerdere banken. Zo kunt u meermalen gebruik maken van de garantie op sparen.

Banken met hoogste spaarrente in Nederland

Het lijstje banken met de hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder voorwaarden voor banken die onder de Nederlandse bankgarantie vallen, ziet er als volgt uit (22 oktober 2020):
  • LeasePlan Bank: 0,10% (auto lease);
  • Nationale Nederlanden: 0,07%;
  • NIBC Direct: 0,15%;
  • Centraal Beheer Achmea: 0,04%;
  • Anadolubank: 0,08%;
  • ASN Bank: 0,01%;
  • Garantibank: 0,01%;
  • Lloyds Bank Nederland: 0,3%. Is Brits, maar valt onder het Duitse depositogarantiestelsel.

Banken in Nederland

Een korte toelichting op de banken en het moment van rente bijschrijving:

1. LeasePlan Bank

De LeasePlan Bank stelt zijn rente elke maand bij. De LeasePlan Bank staat met zijn spaarrente op de direct opneembare bankrekening vaak aan de top van de ranglijst.

2. Nationale Nederlanden

Nationale Nederlanden is een grote verzekeraar die vele spaarproducten aanbiedt.

3. NIBC Direct

De rente op de internet spaarrekening wordt jaarlijks op 1 januari bijgeschreven. De rente behoort regelmatig tot de hoogste rentes in ons land voor een direct opneembare spaarrekening.

4. Centraal Beheer

Centraal Beheer Achmea heeft voor u de renteplus rekening. Dit een rekening zonder voorwaarden, direct opneembaar en met een hoge rente. Uw spaargeld valt hier volledig onder de garantieregeling voor spaarders van de Nederlandse Bank, ook wel depositogarantiestelsel genoemd. Iedereen kan hier gratis een rekening openen.

5. Anadolubank

De Anadolubank is van Turkse komaf en een volle dochter van de Turkse Anadolubank AS. Een mogelijkheid is de Alfa Slimmer Sparen spaarrekening, waarbij dagelijks de rente wordt bijgeschreven. Deze bank heeft ook spaardeposito's.

Nederlandse banken geven hoogste variabele rente op sparen

Dat betekent dat in de top 7 maar liefst vier Nederlandse banken zitten die de hoogste variabele rente geven op een spaarrekening, percentages sinds 22 oktober 2020:
  • NIBC Direct: 0,15%;
  • LeasePlan Bank: 0,10% (auto lease);
  • Nationale Nederlanden: 0,07%;
  • Anadolubank: 0,08%;
  • DHB: 0,07%
  • Argenta: 0,05%;
  • Centraal Beheer: 0,04%.

Slot sparen in 2020

Het op internet zoeken naar de hoogste spaarrente en vervolgens de rente van de banken onderling vergelijken, loont. De verschillen in spaarrente zijn er nog steeds. Wat let u om gratis een rekening te openen? Vindt u later elders een hogere rente, dan boekt u zelf via internet direct uw geld weer over. Het kost u niks, maar het kan u aardig wat extra rente opleveren. NIBC DIrect, en Leaseplan Bank lijken daarbij zeker een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…
Hoe werkt rente op rente?Hoe werkt rente op rente?Om uw spaargeld te laten renderen, moet u spaarrente ontvangen over uw vermogen. Spaarrente is ook noodzakelijk om uw ge…

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2020 en 2021Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2020 en 2021In de maand mei krijgt u in 2020 en 2021 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoevee…
De drie beste spaartipsDe drie beste spaartipsIedereen lijkt op zoek te zijn naar een zo hoog mogelijke spaarrente. Sinds het omvallen van Icesave letten spaarders oo…

Reageer op het artikel "Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken"

Reactie

Gijsbertus, 12-05-2020 14:12 #1
100.000 overheidsgarantie wat is dat waard als een bank failliet gaat en een domino effect ontstaat. Want onder die bank kunnen andere banken opereren. Per saldo, de staat gaat bij een bankrun met een knop al het digitale geld verkeer blokkeren. Dan wordt verder gekeken en zal de garantie naar een lager bedrag gesteld worden! De marktpartijen trekken altijd aan het langstte eind daar is de Overheid ook ėėn van.
Geduld en wijsheid, het is niet eenvoudig! Reactie infoteur, 13-05-2020
Beste Gijsbertus,
Als een bank failliet gaat, wordt de boedel afgewikkeld volgen de wet- en regelgeving die dan geldt. Voor de volgende gevallen kan de overheid de regels inderdaad aanpassen, maar tot dan is de garantie per bankvergunning per persoon 100.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaarrekeningen
Reacties: 1
Schrijf mee!