Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken

Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken Wie de hoogste spaarrente in 2020 wil ontvangen, krijgt bij de middelgrote Nederlandse banken of verzekeraars, bijna een strafrente. Vijf Nederlandse banken zitten regelmatig in de top negen van de hoogste rente op sparen. De spaarrente maakt vooral de kleinere banken de moeite waard. Banken passen hun rente snel aan. Vergelijk daarom de spaarrente van de verschillende banken in ons land en neem niet met een lagere rente genoegen. De rente stijgt nu niet in ons land, maar dat kan zo weer veranderen. En wie nu nog spaart tegen een lagere rente dan mogelijk is, boekt elke dag ook meer verlies dan nodig is.

Spaarrente verandert snel, wanneer stijgt die weer?

Tijdens de kredietcrisis werden beleggers massaal spaarders. Daarna zagen we de rente geleidelijk zakken, maar inmiddels stijgt de spaarrente hier en daar weer. En dat maakt het ook interessant om de actuele lijstjes met rentestanden goed in de gaten te houden. Vergelijk zo de hoogste spaarrente van banken onderling. Vergist u zich niet: sparen tegen een veel lagere rente kost u geld en dat is nergens voor nodig. De actuele lijst in dit artikel bevat alleen de veilige banken.

Sparen zonder voorwaarden

Wie een hoge rente op sparen wil krijgen, zonder aan allerlei voorwaarden gebonden te zijn, moet op zoek naar de beste aanbieders. Shoppen via internet loont en overstappen ook. Bovendien is een spaarrekening eenvoudig, gratis en snel via het internet te openen. U hoeft dus om bij een andere bank een nieuwe rekening te openen helemaal niet van bank te veranderen. Wanneer u rond kijkt, zult u zien dat de rente op een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden ook minder dan 1 procent kan bedragen. Vaak gebeurt dit zonder dat u het merkt.

Veilig sparen in Nederland

Natuurlijk wilt u niet alleen een hoge rente, maar ook veilig sparen. In de Nederlandse context betekent dat sparen bij een bank met een Nederlandse bankvergunning die onder het depositogarantiestelsel valt. Dan is per instelling en per persoon maar liefst 100.000 euro door De Nederlandse Bank gegarandeerd. Overigens is het altijd verstandig om uw geld te spreiden over meerdere banken. Zo kunt u meermalen gebruik maken van de garantie op sparen.

Banken met hoogste spaarrente in Nederland

Het lijstje banken met de hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder voorwaarden voor banken die onder de Nederlandse bankgarantie vallen, ziet er als volgt uit (10 januari 2020):
  • Leaseplan Bank: 0,15% (auto lease);
  • WestlandUtrecht (= Nationale Nederlanden): 0,10%;
  • MoneYou: 0,05%;
  • NIBC: 0,20%;
  • Centraal Beheer Achmea: 0,10%;
  • Anadolubank: 0,15%;
  • ASN Bank: 0,03%;
  • Garantibank: 0,05%;
  • Bank of Scotland: 0,2%. Is Brits en opereert onder de naam Lloyds Bank Nederland;
  • ASR bank: 0,150.

Banken in Nederland

Een korte toelichting op de banken en het moment van rente bijschrijving:

1. Leaseplan Bank

De Leaseplan Bank stelt zijn rente elke maand bij. Deze spaarrente was de rente op Euribor plus een vaste opslag maar wordt in 2020 maandelijks vastgesteld zonder deze koppeling. De kans dat de rente bij Leaseplan Bank fors omlaag lijkt minder groot. De Leaseplanbank staat met zijn spaarrente op de direct opneembare bankrekening vaak aan de top van de ranglijst.

2. Westland Utrecht Bank

De Westland Utrecht Bank was onderdeel van de ING Bank en is in 2020 onderdeel van Nationale Nederlanden Bank.

3. MoneYou

MoneYou BV is een volle dochter van ABN AMRO. Wie bij MoneYou spaart, is gedekt door het depositogarantiestelsel tot maximaal 100.000 euro per persoon. Groot voordeel van MoneYou is dat de rente er relatief hoog is, de rekening snel en eenvoudig is te openen via het internet en dat de rente elk kwartaal wordt bijgeschreven. U kunt ook nog eens kiezen voor een kwartaalrekening of een spaardeposito.

4. NIBC Direct

NIBC startte in september 2008 de internetbank NIBC Direct. De rente op de internet spaarrekening wordt jaarlijks op 1 januari bijgeschreven. De rente behoort sindsdien elke maand tot de hoogste rentes in ons land.

5. Centraal Beheer

Centraal Beheer Achmea heeft voor u de renteplus rekening. Dit een rekening zonder voorwaarden, direct opneembaar en met een hoge rente. Uw spaargeld valt hier volledig onder de garantieregeling voor spaarders van de Nederlandse Bank, ook wel depositogarantiestelsel genoemd. Iedereen kan zo gratis een rekening openen.

6. ASN Bank

Ideaal sparen bij de duurzame ASN Bank is sparen zonder minimum inleg en verplichte stortingen. U kunt uw geld ook op ieder moment opnemen.

7. Anadolubank

Deze Anadolubank opereert sinds 2008 in Nederland. De bank is van Turkse komaf en een volle dochter van de Turkse Anadolubank AS. Dit is de Alfa Slimmer Sparen spaarrekening, waarbij dagelijks de rente wordt bijgeschreven. Deze bank heeft ook spaardeposito's.

8. The Economy Bank

The Economy Bank, TEB, is een volle dochter van het Turkse TEB AS. De rente op de TEB Ster Spaarrekening wordt elk kwartaal bijgeschreven.

9. Garantibank

Ook de Garantibank is van Turkse oorsprong: de Garantibank is namelijk een dochter van de Turkse GarantiBank Turkije. De Garantibank is al geruime tijd actief in ons land. De rente op de Gouden Internet Rekening wordt op 1 januari bijgeschreven.

10. AK Bank

De AK Bank werd in 2001 opgericht als een 100% dochteronderneming van de Turkse Akbank, groot in Turkije. De AK Bank Nederland valt onder het Nederlandse garantiestelsel voor banken.

11. OHRA Bank

Delta Lloyd Bank was ook actief als OHRA Bank en is onderdeel van Nationale Nederlanden.

12. ASR Bank

ASR is een grote Nederlandse verzekeringsmaatschappij een omzet van 4,5 miljard (2019) en behoort a.s.r. tot de grootste verzekeraars van Nederland.

Nederlandse banken geven hoogste variabele rente op sparen

Dat betekent dat in de top 10 maar liefst vijf Nederlandse banken zitten die de hoogste variabele rente geven op een spaarrekening, sinds 10 januari 2020:
  • Leaseplan Bank: 0,15% (auto lease);
  • ASR Bank: 0,15%;
  • WestlandUtrecht (=Nationale Nederlanden): 0,10%;
  • Centraal Beheer: 0,10%;
  • NIBC: 0,20%;
  • Argenta: 0,10%;
  • DHB: 0,10%
  • Anadolubank: 0,17%;
  • Yapi Kredi: 0,10%;
  • Garantibank: 0,05%.

Slot sparen in 2020

Het op internet zoeken naar de hoogste spaarrente en vervolgens de rente van de banken onderling vergelijken, loont. De verschillen in spaarrente zijn er nog steeds. Wat let u om gratis een rekening te openen? Vindt u later elders een hogere rente, dan boekt u zelf via internet direct uw geld weer over. Het kost u niks, maar het kan u aardig wat extra rente opleveren. NIBC DIrect, Centraal Beheer, Westland Utrecht (= Nationale Nederlanden bank geworden) en Leaseplan Bank lijken daarbij zeker een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogste spaarrente: nieuwe banken en spaarrekeningenHoogste spaarrente: nieuwe banken en spaarrekeningenDe hoogste spaarrente in 2020 krijgt u eerder bij de nieuwe banken en nieuwe spaarrekeningen dan bij de gevestigde groot…
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020In de maand mei krijgt u in 2019 en 2020 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoevee…
De drie beste spaartipsDe drie beste spaartipsIedereen lijkt op zoek te zijn naar een zo hoog mogelijke spaarrente. Sinds het omvallen van Icesave letten spaarders oo…

Reageer op het artikel "Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken"

Reactie

Gijsbertus, 12-05-2020 14:12 #1
100.000 overheidsgarantie wat is dat waard als een bank failliet gaat en een domino effect ontstaat. Want onder die bank kunnen andere banken opereren. Per saldo, de staat gaat bij een bankrun met een knop al het digitale geld verkeer blokkeren. Dan wordt verder gekeken en zal de garantie naar een lager bedrag gesteld worden! De marktpartijen trekken altijd aan het langstte eind daar is de Overheid ook ėėn van.
Geduld en wijsheid, het is niet eenvoudig! Reactie infoteur, 13-05-2020
Beste Gijsbertus,
Als een bank failliet gaat, wordt de boedel afgewikkeld volgen de wet- en regelgeving die dan geldt. Voor de volgende gevallen kan de overheid de regels inderdaad aanpassen, maar tot dan is de garantie per bankvergunning per persoon 100.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaarrekeningen
Reacties: 1
Schrijf mee!