InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Een spaardeposito is winstgevend

Een spaardeposito is winstgevend

Een spaardeposito is winstgevend Een spaardeposito openen in 2019 met bijna 2%, dus een vaste hoge rente in 2019? Een termijndeposito of spaardeposito is de manier om uw geld vast te zetten tegen een hoge spaarrente, ook als de rente daarna daalt. Dit is een vaste rente en een hoog rendement, een belangrijk voordeel. Een spaardeposito kan dus zeer winstgevend zijn. De meeste banken en spaarbanken bieden een deposito aan, kortweg deposito genaamd. Een spaardeposito biedt vele voordelen. Bij banken als NIBC Direct loopt de rente op een deposito fors op. Let ook op de kosten als u uw spaardeposito voortijdig wilt opzeggen.

Gewone spaarrekening of spaardeposito

Banken en spaarbanken lijken weinig haast te hebben om de rente op een gewone spaarrekening te verhogen. Er zijn ook uitzonderingen. Zo geeft Centraal Beheer momenteel tot 1,9% spaarrente op een spaardeposito. Duidelijk anders is dat bij de rente voor hypotheken die is gedaald en voor mensen die hun geld wat langer kunnen vastzetten op een spaarrekening met een vaste rente.

Geld langer vast zetten op spaardeposito

Momenteel is er in ons land de duidelijke tendens waarneembaar dat geld voor een langere tijd wordt vastgelegd. Er vindt een duidelijke verschuiving plaats naar het langer vast zetten van spaargeld, omdat dan ook de rente hoger is. Nederlanders lijken weer meer te kiezen voor een appeltje voor de dorst. Maar een deposito heeft ook enkele nadelen die u niet hebt bij een direct opneembare spaarrekening.

Welk spaardeposito of termijndeposito dan?

Wie zijn geld voor langere tijd wil vastleggen kan kiezen uit twee vormen van sparen via een deposito. De termen spaardeposito en termijndeposito worden hierbij vaak door elkaar gebruikt:
  • Het termijndeposito met een looptijd van maximaal 1 jaar.
  • Het spaardeposito, met een looptijd van een jaar tot meerdere jaren of tot zon 10 jaar.

Aanbieders van een deposito kunnen behoorlijk strenge voorwaarden hebben. Vaak geldt voor beide vormen van sparen, dat u tijdens de overeengekomen periode niet boetevrij aan het spaargeld kunt komen. En deze boete kan uw hogere rente volledig opsouperen. Er is slechts een enkele uitzondering waarbij u boetevrij 0,25% over de hoofdsom kunt opnemen, per ieder kwartaal dat het spaardeposito nog loopt. Ook dat is meestal een beperkte mogelijkheid om tussentijds geld op te nemen.

Soms is het zelfs volledig onmogelijk om tussentijds uw geld op te nemen, zelfs niet als u bereid bent een boete te betalen. En soms is tussentijds opnemen alleen mogelijk bij uw overlijden, maar daar hebt u zelf dan ook weer niet veel aan.

Welke voorwaarden gelden er bij een deposito?

Let altijd goed op de voorwaarden van een spaarrekening, ook bij een spaardeposito. Bedenk hoeveel geld u erin wilt stoppen en voor hoe lang u uw geld bij de bank laat staan. Elke bank heeft wel een vorm van depositorekening, maar de inleg, looptijd en opname mogelijkheden van geld verschillen per bank en soms per deposito. Een gewoon spaardeposito valt onder de garantie van de Nederlandse Bank via het depositogarantiestelsel. Gewone Let op de achtergestelde deposito's. Die geven wel een hoge rente, maar vallen meestal niet onder de garantie van De Nederlandse Bank. Uw spaargeld groeit zo met rente op rente, maar sommige banken betalen de rente tussentijds uit of pas aan het einde van de looptijd.

Wanneer een spaardeposito nemen?

Een spaardeposito is uitermate geschikt als:
  • U voor langere tijd een bedrag kunt kan missen.
  • U wilt sparen voor de toekomst tegen een vaste rente.
  • U bereid bent om een hoge boete te betalen bij tussentijdse opname.

Voordelen van een spaardeposito en termijndeposito

Enkele voordelen van en spaardeposito of termijndeposito zijn:
  • U krijgt een hogere rente dan op een gewone spaarrekening.
  • U weet hoeveel rente u krijgt, want die staat vast.
  • Dat betekent ook dat de rente niet tussentijds door de bank kan worden gewijzigd en uw geld veilig vast staat voor de gehele looptijd van het deposito.
  • Er is een breed aanbod van deposito's oplopend van enkele maanden tot vele jaren.
  • U kunt zoveel deposito's openen als u wilt.

Spaardeposito en het depositogarantiestelsel

Het depositogarantiestelsel garandeert een spaardeposito tot 100.000 per persoon per bank. Dat betekent dat als bank failliet gaat, uw spaartegoed tot dat bedrag volledig wordt vergoed. Let op een achtergesteld deposito, want die vormen de uitzondering en worden niet vergoed door de Nederlandse Bank.

Spaarrekening of spaardeposito openen?

Samengevat zijn er een aantal verschillen tussen een spaarrekening en spaardeposito of termijndeposito:

spaarrekening of spaardeposito:voordelen:nadelen:
Spaarrekening:1. Flexibiliteit: geld opnemen en storten is altijd mogelijk.
2. Goedkoop: geen boete kosten bij voortijdig opnemen van geld
1. Lagere rente dan bij andere spaarvorm.
2. Variabele rente is een nadeel als de spaarrentes dalen.
Spaardeposito:1. Hogere rente.
2. Opbrengst is van te voren bekend.
3. Geen opnamekosten bij overlijden, huwelijk, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, samenwonen en de koop van een woning.
1. Bijstorten is niet of nauwelijks mogelijk.
2. Boete bij opnemen geld.
3. Vaste rente is een nadeel als de marktrente stijgt.
4. Vaak is een minimale inleg vereist

Grote verschillen in kosten bij voortijdig opzeggen deposito

Opvallen zijn de grote verschillen tussen banken als u uw spaardeposito door omstandigheden eerder wilt stoppen. Soms kan dat niet, soms tegen hoge kosten (1 januari 2019):

Welke bank:Welk deposito:Voorwaarden en/of boete stoppen deposito:
ABN AMROSpaardeposito1,5% per resterend jaar met een maximum van 10 % van het opgenomen bedrag.
AegonDepositosparen1% per jaar met een maximum van 5%.
AnadolubankTermijndeposito1,45 % rente per jaar.
ASN BankDeposito sparen0,9% per resterend jaar.
AT BankInternet depositoTussentijdse opname is alleen mogelijk en boetevrij bij overlijden rekeninghouder.
BigBankDeposito2% per resterend jaar met maximum van 10%.
Centraal Beheer AchmeaRentevast rekening1,25% per resterend jaar en maximaal 5%.
Credit Europe BankTermijndeposito0,25% voor ieder kwartaal of een deel daarvan.
Delta LloydDepositoVerschil in rente als deposito nu zou worden afgesloten maal het aantal resterende jaren plus 50 euro administratiekosten.
GarantibankGouden TermijndepositoVoortijdig alleen mogelijk bij overlijden rekeninghouder.
ING BankDepositoAls depositorente hoger of gelijk aan actuele rente 0,5%.
KnabDepositoGeen boete als rente hoger of gelijk aan actuele rente, anders wel.
LeasePlan BankDepositoBij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of scheiding 1% rente per resterend jaar.
Nationale NederlandenDepositoVerschil actuele rente en depositorente maal het aantal resterende dagen.
NIBC DirectTermijndepositoTussentijds opnemen bij overlijden rekeninghouder en dan boetevrij.
RabobankDepositoAlleen mogelijk bij overlijden rekeninghouder.
SNS BankKeuzedeposito1,25% per resterend jaar en maximaal 4,5%.
Triodos BankSpaardeposito1,5% per resterend jaar en maximaal 10%.

Grote verschillen in spaarrente bij een spaardeposito mogelijk in 2019

De verschillen in spaarrente kunnen heel groot zijn, gegeven het karakter van een deposito en de looptijd. Hieronder geef ik wat voorbeelden met zowel de minimale als de maximale rente, zoals die in januari 2019 gelden. De looptijd van een deposito uit onderstaande tabel bedraagt minimaal 6 maanden:

Minimale depositorente Maximale rente Bank Naam spaarrekening
0,30%1,05%Leaseplan bankTermijndeposito tot 5 jaar
0,15%1,9%Centraal BeheerTermijndeposito tot 10 jaar
0,30%1,1%Credit EuropeTermijndeposito tot 10 jaar
0,35%1,0%NIBC DirectNIBC Direct termijndeposito tot 10 jaar
0,05%1,45%Nationale Nederlanden, WestlandUtrechtDeposito 10 jr
0,01%0,8%ABN AMROSpaardeposito 10 jr
0,25%1,1%GarantibankTermijn deposito 5 jaar
0,10%1,0%Aegon bankDeposito sparen 10 jaar
0,05%0,4%MoneYouDeposito vast
0,55%1,45%AnadolubankAlfa Spaardeposito

Sparen zonder voorwaarden kan ook in 2019

U kunt op sparen op een spaarrekening waarvan uw spaargeld direct opneembaar is en waarvoor geen beperkende voorwaarden gelden. Of u kiest voor een deposito of een spaarrekening zonder voorwaarden hangt af van de hoogte van de spaarrente en uw verwachting van de ontwikkeling van de marktrente. Als u denkt dat de rente gaat stijgen een spaarrekening met variabele rente een betere keuze, omdat u zo profiteert van een stijgende spaarrente op uw spaarrekening.

Wit u veilig sparen tegen de hoogste spaarrente zonder beperkende voorwaarden, kijk dan bij welke Nederlandse bank u met de hoogste rente kunt sparen.

Slot spaardeposito 2019

Een spaardeposito loont als u uw geld langer kunt vastzetten. Als u zich rustiger voelt bij een rekening, waar u wel u geld geheel of gedeeltelijk kunt opnemen, neem dan een dergelijke rekening en niet een deposito. Laat u niet verrassen door de voorwaarden. Zo kan het belangrijk zijn om te kiezen voor een rekening die volledig en boetevrij vrijkomt bij de aankoop van een woning, bij trouwen of het sluiten van een samenlevingscontract. Een enkele bank biedt die mogelijkheid zelfs bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Het internet heeft vele aanbiedingen om te sparen met een hoge spaarrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito of welk termijndeposito kiest u in 2019 voor een mooi rendement? Een spaardeposito of termijndeposito…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…
Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteInternetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteIs het in 2019 nog mogelijk om te sparen met hoge rente? De gewone internet spaarrekening is nog altijd aantrekkelijk va…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijnrekening, termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moe…

Reageer op het artikel "Een spaardeposito is winstgevend"

Reactie

John Slippens, 19-10-2009 10:22 #1
Wat is nu eigenlijk een achtergestelde deposito? of spaarrekening? Reactie infoteur, 19-10-2009
Beste John Slippens,
1. Een gewoon deposito heeft als kenmerk dat u uw geld wat langer op de spaarrekening laat staan en daar tussenstijd niet bij kunt. Een dergelijke deposito valt onder het depositogarantiestelsel, wat van belang is als een bank failliet gaat.

2. Een achtergesteld deposito heeft de kenmerken van een gewoon deposito, maar aanvullend als belangrijkste kenmerk dat het niet onder het depositogarantiestelsel valt. Vanwege dit verhoogde risico is de rente op een achtergesteld deposito hoger dan op een gewoon deposito.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!