InfoNu.nl > Financieel > Geld > Deposito sparen bij bank geeft de hoogste rente

Deposito sparen bij bank geeft de hoogste rente

Deposito sparen bij bank geeft de hoogste rente Deposito sparen is in 2019 sparen met een hoog rendement en meer rente. U kunt met een juiste spreiding en depositoplanner toch snel bij uw geld komen. U kunt deposito sparen bij een bank met een spaardeposito of een termijndeposito. Er zijn allerlei voordelen. Bij meerdere banken krijgt u een aantrekkelijke rente krijgen op een deposito door uw geld voor enige tijd vast te zetten. De depositorente van NIBC Direct bijvoorbeeld is hoog. NIBC heeft veel keuze in allerlei verschillende deposito's met verschillende looptijden en hoge spaarrente. Een spaardeposito als verstandige investering en met een hoog rendement op uw spaargeld.

Spaarrekening of spaardeposito?

Een gewone spaarrekening is een rekening zonder voorwaarden, een rekening bij de bank of een rekening online. U spaart dan tegen een variabele rente. Sparen op een deposito kan natuurlijk ook, maar dat is een andere vorm van sparen: de rente is vast en de looptijd van uw spaarrekening ook. Dit verschil is wel belangrijk, maar u kunt ook een deposito met een korte looptijd nemen. Als u elke maand een deposito neemt in plaats van van op het zelfde moment voor een bepaalde periode vast te leggen, hebt u toch een mooie spreiding van spaargeld en kunt u met een depositoplanner elke maand bij uw geld en rente inkomsten. Het voordeel is ook dat u weet hoeveel rente u krijgt, een nadeel dat u niet boetevrij direct bij het spaargeld kunt. Deze tabel geeft de verschillende kenmerken schematisch weer:

spaarrekening of spaardeposito kiezen:

Enkele kenmerkenSpaarrekeningSpaardeposito
De looptijdonbeperkt bijstortenvaste looptijd, niet bijstorten
Rentemooie renterente is vaak hoger dan bij vrije spaarrekening
Bijstorten of geld opnemenja, dat kanneen dat kan niet of beperkt
Vaste rente of variabele rentemeestal een variabele, soms vaste renteeen vaste depositorente

Wat is een deposito bij bank in 2019?

Deposito’s bestaan in vele soorten. Er is veel keuze. Ze hebben gemeenschappelijk dat de rente vast staat gedurende de gehele looptijd van het deposito. Het grote voordeel is dat als de rente daalt, u toch uw hoge rente blijft ontvangen. En als de economie wat gaat inzakken of de rente daalt, blijft u toch uw afgesproken spaarrente ontvangen. De ECB houdt door zijn beleid de rente laag. Wie een gewone spaarrekening heeft, ziet zijn rente dan dalen. Wie een deposito heeft, ziet dat in mindere mate gebeuren en gedurende de looptijd van het deposito helemaal niet.

Wat is het depositogarantiestelsel

Het deposito valt net zoals ander spaargeld bij de bank onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank. Dat betekent dat sinds 7 oktober 2008 uw tegoeden tot een maximum van 100.000 euro zijn gegarandeerd, ook in 2019 gelden deze regels voor de spaargarantie. Aandachtspunt vormen hierbij de achtergestelde deposito's: de precieze clausules van de bank bepalen in hoeverre ook een achtergesteld deposito onder de garantieregeling valt. Dat is althans de hoofdregel. Maar een achtergestelde deposito is riskanter en kan in ons land ook buiten de garantieregeling vallen.

Wat is een achtergesteld deposito?

De rente op een achtergesteld deposito is niet voor niets meestal beduidend hoger dan de rente op een spaarrekening. Immers de rekening is achtergesteld, waardoor u bij een faillissement van de bank geen voorrang hebt ten opzichte van andere schuldeisers en uw geld op dat moment kunt verliezen. In 2019 komt een achtergesteld deposito niet veel meer voor, wel biedt de Rabobank nog achtergestelde certificaten aan..

Deposito sparen met de juiste looptijd en rente is spaargeld vastzetten

Bij een deposito moet u kiezen voor een looptijd tot maximaal 10 jaar of soms 20 jaar, maar ook driemaands deposito’s bestaan. Zo kunt u uw spaargeld uitsmeren en toch een hoge rente ontvangen. Die geven evenveel rente als de online spaarrekening, maar hebben het voordeel dat de rente vast staat. Elke bank is vooral geïnteresseerd in geld dat langer wordt vastgezet. Dit is een gemak en voordeel voor de bank en een groot voordeel voor uzelf.

Wie is NIBC Direct?

Bij NIBC Direct kunt u kiezen tussen een direct opneembare spaarrekening met 0,35% rente, maar ook een spaardeposito met een rente die oploopt naar 1,0%. Laat ik een voorbeeld geven. NIBC Direct zit hoog in de markt met zijn rentes op een deposito. Voor wie een deposito voor een langere periode wil afsluiten, is er volop keuze. De spaarrente op een spaardeposito in 7 januari 2019 is:
  • deposito 3 maanden: 0,35%;
  • deposito 6 maanden: 0,40%;
  • deposito 9 maanden: 0,45%;
  • deposito 1 jaar: 0,66%;
  • deposito 2 jaar: 0,70%;
  • deposito 3 jaar: 0,75%;
  • deposito 4 jaar: 0,85%;
  • deposito 5 jaar: 1,0%;
  • deposito 6 jaar: 1,0%;
  • deposito 7 jaar: 1,0%;
  • deposito 8 jaar: 1,0%;
  • deposito 9 jaar: 1,0%;
  • deposito 10 jaar: 1,0%.

Hoe kan ik sparen via internet via een gratis spaarrekening?

Het is de kunst om een deposito op het juiste moment te kopen. U ziet sommige banken de ene dag duidelijk een hogere rente bieden dan een andere dag. Dat is markt bepaald, doordat de banken de ene dag meer geld nodig hebben dan de andere dag. Nodig hebben betekent niet dat het de bank dan slecht gaat. Soms gaan de zaken juist zo goed dat men om zaken te doen graag nieuw geld aantrekt.

Kort geld of lang geld?

U hoeft er niet voor te kiezen om uw spaargeld voor lange tijd vast te zetten. Er is ook een top 5 van banken met de hoogste spaarrente op een direct opneembare rekening, kort geld dus.

Slot

Het is altijd de vraag of u uw geld wat langer wilt en kunt wegzetten op een spaarrekening, maar om het risico hoeft u het niet te laten. Spreid uw geld wel, want de garantiestelling geldt per instelling zodat u meermalen voor de garantieregeling in aanmerking kunt komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gaan voor een vaste spaarrenteDagelijks kan de hoogte van spaarrekeningen fluctueren. Door te kiezen voor een vaste spaarrente weet u exact hoeveel re…
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…

Reageer op het artikel "Deposito sparen bij bank geeft de hoogste rente"

Reacties

Vandeven (infoteur), 15-03-2011 19:51 #3
Ik hoorde dat hoe langer je geld vastzet hoe hoger de rentevergoeding hierop is.
Is er een mogelijkheid om de 100.000 euro gelijk in een pensioenfonds te stoppen of ben je verplicht dat in beperkte schijven te doen.Weet u ook welk product voor mij het interessantst is waar zo weinig mogelijk belasting op betaald moet worden?En hoe zit het als je kan aantonen later met een pensioengat te zitten?Krijg je dan ergens voordeel bij? Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Vandeven,
1. Meestal is de spaarrente hoger naarmate de looptijd langer is.
2. Maar u krijgt een vaste rente en als de rente stijgt profiteert u daarvan niet mee.
3. Wat u fiscaal slim kunt sparen als pensioen is afhankelijk van het pensioentekort dat u hebt en uw jaarruimte
4. Pensioenopbouw kan via een lijfrente bij een verzekeraar of banksparen bij een bank. Dat laatste is meestal goedkoper.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vandeven (infoteur), 15-03-2011 13:20 #2
Ik heb 100.000 euro ter beschikking en kan het geld 15-20 jaar missen.Wat is het best om hiermee te doen?ik wil wel niet veel risico lopen.Ik hoor interessante verhalen over spaardeposito.Bestaat er ook een spaarvorm waar je je geld voor langer dan 10-15 jaar kan onderbrengen en waar je pas op het einde vermogensbelasting gaat betalen aangezien je gedurende de looptijd niet aan het geld komt? Reactie infoteur, 31-12-2017
Beste Vandeven,
1. Er zijn zo veel mogelijkheden.
2. U bent niet verplicht om het geld zo lang vast te zetten, maar het kan wel. Ook met een spaardeposito.
3. U kunt de 20 jaar ook opdelen in kortere periodes. Dan profiteert u van een eventueel oplopende rente.
4. Fiscaal sparen gaat samen met een extra pensioenopbouw of de aankoop van een huis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. A. van Aalst, 09-10-2008 23:27 #1
Mijn vraag is wat de garantie regeling is als je direct je geld op kan nemen bij de ATB bank heb ik een spaarrente van 5% en dit is direct opneembaar. In het onderstaande verhaal staat, dat Elektronisch geldinstellingen niet onder het depositogarantiestelsel vallen. Deze zin begrijp ik niet.

In Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van DNB vallen onder het depositogarantiestelsel. Wilt u weten of uw bank in deze categorie valt? Kijk dan in het Wft-register. Uw bank valt onder het depositogarantiestelsel als in de linkerkolom staat 'Uitoefenen van het bedrijf van bank met beleggingsdiensten (2:13 lid 1)' of 'Uitoefenen van het bedrijf van bank of electronisch geldinstelling (2:12 lid 1)' of 'Kredietinstelling aangesloten bij centrale kredietinstelling (3:111)'. Elektronisch geldinstellingen vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Reactie infoteur, 31-12-2017
Beste R.A. Van Aalst,
Met de categorie electronische geldinstellingen wordt gedoeld op Equens, het vroegere Interpay, die zorgt voor de verwerking van girale en cards-gerelateerde betalingen. ATB Sparen valt onder het depositogarantiestelsel.

Zie ook:
http://financieel.infonu.nl/geld/25613-veilig-sparen-bij-een-buitenlandse-bank.html

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Spaardeposito
Reacties: 3
Schrijf mee!