InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?

Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?

Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente? Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangrijk voor het maken van je keuze. Maar kun je zo maar alle spaarrekeningen en verschillende soorten rentetarieven met elkaar vergelijken? Kun je vaste spaarrente vergelijken met variabele rente? Kun je de rente op een spaarrekening met voorwaarden vergelijken met de rente op een spaarrekening zonder aanvullende voorwaarden? Hoe vind je de hoogste rente op een spaarrekening?

Hoe kun je rentetarieven op spaarrekeningen met elkaar vergelijken?

Spaarrekeningen met een hoge spaarrente vinden is vrij eenvoudig. Wanneer je online zoekt naar de hoogste spaarrente op spaarrekeningen en deposito's zijn er vergelijkingssites, die je precies kunnen vertellen wat op dit moment de top-10 van de hoogste spaarrente is. Maar is de hoogste rente op één spaarrekening of deposito te vergelijken met de spaarrente die je krijgt op een andere spaarrekening? Is een hoge rente alles wat telt en is die wel zo ideaal als hij lijkt? Kun je zomaar rente tarieven op verschillende soorten spaarrekeningen met elkaar vergelijken of toch niet?

Wat is het verschil tussen vaste en variabele rente op een spaarrekening of spaardeposito?

Wanneer je kiest voor een spaarrekening met een variabel rentetarief kan die spaarrente stijgen en dalen afhankelijk van de rentebewegingen op de geldmarkt. Wanneer je kiest voor een spaarrekening met vaste rente of een deposito is dat niet het geval. Je houdt dan altijd dezelfde spaarrente, ongeacht hoe de rente zich ontwikkelt. Houd er dus rekening mee dat de hoge rente op een spaarrekening met een variabel rente tarief volgende maand of volgend jaar wel eens veel lager kan zijn dan nu, omdat de bank of financiële instelling de rente op jouw rekening tussentijds naar beneden bijstelt.

Wat is het verschil tussen jaarlijkse en maandelijkse berekening van rente?

Wanneer jij jaarlijks rente ontvangt op je spaarrekening profiteer je minder van het zogenaamde effect van rente over rente dan wanneer jouw rente maandelijks wordt bijgeschreven. Wanneer je namelijk iedere maand rente krijgt, wordt die toegevoegd aan het saldo van je spaarrekening en vormt het nieuwe bedrag de basis voor de renteberekening voor de volgende maand. Eén keer per maand of per kwartaal rente ontvangen is dus gunstiger dan één keer per jaar de spaarrente over een geheel jaar tegelijk krijgen, omdat je dan optimaal profiteert van het rente op rente principe.

Wat is een spaarrekening met voorwaarden en wat betekent dat voor de hoogte van het rentetarief?

Vaak is het zo dat je bij een spaarrekening met een erg hoog rente tarief te maken hebt met een spaarrekening, waarbij aanvullende voorwaarden van toepassing zijn om in aanmerking te komen voor die hoge rente. Zo kan het zijn dat je jouw spaargeld langere tijd moet vastzetten en niet zomaar tussentijds mag opnemen of daarvoor een vergoeding moet betalen. Ook kan het zijn dat je een aanvullende verzekering moet afnemen, waarvoor je apart premie moet betalen. Lees dus altijd de kleine lettertjes en weeg af of de spaarrekening met de hoogste rente voor jou altijd de beste keuze is.

Spaarrente tarieven vergelijken: Waar moet je dus allemaal op letten voor de hoogste rente?

  • Wat is de rente, die je krijgt op een spaarrekening of deposito?
  • Is dit vaste of variabele spaarrente?
  • Kan de rente tussentijds naar beneden worden bijgesteld?
  • Krijg je maandelijks, één keer per kwartaal of jaarlijks je rente bijgeschreven?
  • Zijn er aanvullende voorwaarden verbonden aan de spaarrekening of het spaardeposito?
  • Mag je tussentijds opnemen en zo ja is dat dan gratis?
  • Is er een verzekering gekoppeld aan de spaarrekeningen en wat zijn hiervan de kosten?
  • Heb ik wanneer ik rekening met al deze dingen houd de beste spaarrekening met de hoogste rente gevonden?
Gerelateerde artikelen
Spaarrentetarieven vergelijken: Waar moet je op letten?Wanneer je op zoek bent naar de hoogste spaarrente op deposito's en spaarrekeningen, moet je op een aantal dingen letten…
Sparen met de hoogste rente bij kleinere bankSparen met de hoogste rente bij kleinere bankSparen bij een kleinere bank kan aantrekkelijk zijn en is tegen de hoogste rente. Kies bij het sparen ook in 2017 en 201…
Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaardenOp dit moment is de spaarrente laag en daarom is het natuurlijk meer dan ooit interessant om te zoeken naar de hoogste s…
Hoogste spaarrente top 8 bankenHoogste spaarrente top 8 bankenWelke 8 banken geven u in 2017 de hoogste spaarrente op een direct opneembare spaarrekening? Welke banken vallen bovendi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 08-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!