InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen bij ING is nu nog aantrekkelijker

Sparen bij ING is nu nog aantrekkelijker

Sparen bij ING is nu nog aantrekkelijker De ING bank is in 2019 slanker en steeds meer klantgericht. Sparen bij de ING wordt zo alleen maar interessanter. Een zegen voor de spaarder. De ING is ook ongeschonden door de stress test gekomen van de Europese toezichthouders. Een mooie stap vooruit. Kijk eens naar de Oranjerekening, UNICEF spaarrekening, Bonusrenterekening van de ING. Nieuw is ook dochter Nationale Nederlanden die een mooie rente geeft op sparen.

ING bank, welke spaarrekening?

ING Groep is een financiële kolos. De ING bank is maar liefst actief in meer dan vijftig landen. Vele Nederlanders bankieren op een of andere manier via de ING bank: ook de Postbank hoorde namelijk tot de ING groep, evenals verzekeraar Nationale Nederlanden en ING Direct. Maar de ING stootte in 2015 en 2016 al zijn verzekeringsactiviteiten, het bedrijfsonderdeel vermogensbeheer en de Amerikaanse tak van de internetbank ING Direct af. Daarmee wordt de ING een nieuwe bank en krijgt het samen met dochter Interadvies, de hypotheekactiviteiten van Nationale-Nederlanden en de leenportefeuille van ING Retail een marktaandeel in Nederland van ongeveer 6 procent. In 2017 en 2018 werden grote digitaliseringsslagen gemaakt (app, nieuwe mijn ing, samenwerking met fintech).

Kredietcrisis

De kredietcrisis die in de VS begon als hypotheekcrisis, maakte vele slachtoffers. Vele banken en andere instellingen, zoals verzekeraars, beschikken over pakketten hypotheken uit de VS. Pakketten die steeds minder waard worden. Daar kwam nog boven op dat ook andere beleggingen van deze instellingen sterk in waarde daalden. Waar eerder werd gehoopt dat de waardedalingen nog wel zouden mee vallen, bleek medio oktober 2008 de AEX in acht maanden gehalveerd in waarde ten opzichte van het begin van dit jaar. Dat betekende extra afschrijven en verlies nemen.

Solide spaarbank

ING is een bank met rating Aa3. Met de kapitaalinjectie van 10 miljard euro op 19 oktober 2008 is de ING en dus ook de Postbank een nog veiliger bank geworden voor spaarders. En dat is mooi, want ook de Postbank en de ING hebben mooie spaarrekeningen. Dit vermogen wordt toegevoegd aan het zogenaamde kernvermogen van de bank. Daardoor komt de Tier-1 ratio voor ING nu uit op 10% en dit was 8,2%. Deze ratio geeft de verhouding weer tussen het kernkapitaal en het risicogewogen balanstotaal van een bank. Op 27 januari 2009 gaf minister Bos de ING wederom een forse kapitaalinjectie, wat de balans van de bank verder versterkte. In 2018 en 2019 is de ING bank weer een topbank van formaat.

Spaarbank ING, is een toprente mogelijk

Nu treedt bij de ING een nieuw fase in, waarbij de verzekeringsactiviteiten worden afgestoten en ING Direct in de VS. De schuld aan de Staat is inmiddels. Wie zijn geld wat langer kan weg zetten, kan kiezen voor een deposito. Ook een deposito valt volledig onder de maximale garantie van 100.000 euro van De Nederlandse Bank, DNB. Regelmatig geeft de ING bank een toprente, het gaat dan om een hoge actierente die minimaal drie maanden geldig is.

WestlandUtrecht bank is nu Nationale Nederlanden

De WestlandUtrecht kenden we als hypotheekbank. De Westland Utrecht was daarmee de vijfde consumenten-bank in grootte in Nederland, maar is nu losgemaakt van de ING bank en is volledig onderdeel geworden van Nationale Nederlanden. U kunt een hypotheek aanvragen bij de ING bank maar ook bij Nationale Nederlanden. Nationale Nederlanden heeft ook een spaarrekening. Deze nieuwe bank zal vooral een internet bank zijn.

Slot

Er is volop keuze voor spaarders. Voor de hoogste spaarrente op een rekening zonder voorwaarden is er ook het actuele overzicht met de top 5 banken die de hoogste spaarrente aanbieden in Nederland. Voor de hoogste spaarrente op een rekening zonder voorwaarden moet u elke dag actief op zoek gaan, want die rente is variabel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen bij ING is nu nog aantrekkelijker"

Reactie

G. Hijl-De Jong, 11-12-2008 22:03 #1
Ik heb een internet bonusspaarrekning bij ING. Is dat de hoogste rente? Reactie infoteur, 18-02-2018
Beste G. Hijl-de Jong,
De bonusrenterekening heeft het voordeel dat u meer rente ontvangt als het spaarsaldo na een jaar minimaal gelijk is gebleven. U ontvangt dan en een basisrente en een bonusrente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: ING
Reacties: 1
Schrijf mee!