InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland

Top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland

Top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland Profiteer ook vandaag van onderstaande actuele top 5 spaarrente van de banken met de hoogste spaarrente in 2017 in Nederland. Wat wordt de spaarrente in 2017? Welke banken vergoeden een hogere spaarrente? Vergelijkt u eens de spaarrente uit deze top 5 van banken met de rente die u nu op uw rekening bij uw bank krijgt. U kunt eenvoudig voor een nieuwe spaarrekening met een toprente overstappen naar een andere bank. Vooral de middelgrote banken in Nederland geven de hoogste rente. Sparen tegen de hoogste rente kan ook nu. Verander dus van bank als u minder krijgt. Let ook op een mogelijk verdere rentedaling, de mogelijkheden van een spaardeposito en de spaarrente verwachting voor 2017. De moeite waard is bijvoorbeeld de relatief nieuwe Knab bank, let ook op uw vakantiegeld of dertiende maand.

Top 5 sparen met hoogste spaarrente

Sparen met hoogste spaarrente kan op verschillende manieren bij banken:
  • Op een gewone spaarrekening. Dit meestal de meest flexibele manier sparen. Het geld is direct opneembaar, de rente variabel en stijgt dus mee met de marktrente, maar ook kan dalen.
  • Een online spaarrekening. Vaak werkt dit het zelfde als de gewone spaarrekening. Geen voorwaarden om geld op te nemen, een variabele spaarrente en meestal een wat hogere rente, omdat banken voor u nauwelijks tot geen extra kosten hoeven te maken.
  • Een spaardeposito. Dit is sparen met een rente vaste rente, waarbij het geld meestal langer vast staat en niet direct opneembaar is. Deze spaarrente is om die reden wat hoger, maar stijgt niet mee met een stijgende marktrente.
  • Klimrenterekening of deposito. Hier stijgt de rente jaarlijks. Hoe langer u het geld laat staan, hoe meer rente. Het geld is meestal niet direct opneembaar.
  • Bonus sparen. Bonus sparen zien we veel. U krijgt dan in ieder geval een basisrente en krijgt ook de bonus als het geld een tijdje op de rekening heeft gestaan of aan andere extra voorwaarden is voldoen. De totale rente is de som van basisrente en bonusrente. Soms is de eis dat het spaargeld elke periode wat moet groeien om voor de bonus in aanmerking te kunnen komen.

Belangrijk voor u is wat de actuele rente is op een direct opneembare rekening en een spaardeposito.

De hoogste rente levert ook in 2017 meer geld op: stijging spaarrente 2017 of daling?

Vele Nederlanders zijn wat betreft het sparen wat lui en veranderen niet zo snel van bank of van spaarrekening, ook al gaat de spaarrente omlaag. En de banken weten dat van ons en maken daar van hun kant gretig gebruik van. Nogal wat banken beginnen met een wat hogere spaarrente en verlagen die vervolgens langzaam in de hoop dat u het niet in de gaten houdt. En dat terwijl Nederlanders veel geld sparen en een beetje verschil in rente al vlug veel uitmaakt voor de bank. Geloof me: overstappen naar een andere bank loont evenals het spreiden van uw spaargeld over meerdere banken. Dat betekent actief sparen bij meerdere banken. Wees actief als u gaat sparen. Er zijn grote banken die nauwelijks nog rente geven op uw spaargeld. Een verdere stijging van de spaarrente zit er nog niet op korte termijn in, maar misschien wel als u overstapt van bank.

Spreid uw spaargeld en spaarrente over meerdere banken

In ons land kennen we als spaargarantie het depositogarantiestelsel. Deze spaargarantie houdt in dat De Nederlandse Bank 100.000 euro per persoon per instelling garandeert, wanneer een bank in de problemen komt. Wie dus meer spaargeld heeft doet er goed aan om zijn geld over verschillende banken te spreiden. Daarom is het ook goed om een paar banken te kennen die u veilig een toprente geven. Maar let op: de rente van vandaag hoeft niet de toprente van morgen te zijn. Volg dus de actuele situatie en neem niet met een lagere spaarrente genoegen want daarmee doet u zichzelf te kort. Het is een kwestie van even het geld overboeken naar een andere rekening en daarmee ook een vorm van snel geld verdienen.

Let op de inflatie en vermogensbelasting of vermogensrendementsheffing

Wilt u met uw spaargeld niet in koopkracht achteruit gaan dan moet u een rendement halen dat hoger is dan de inflatie en de belastingdruk. Bij een inflatie inmiddels meer dan 1 procent en de vermogensheffing 1,2 procent aan belastingheffing, moet u al minimaal 2,2 procent rente krijgen of een percentage dat daar in de buurt ligt. Helaas is dat momenteel niet eenvoudig. Toch gaat de Belastingdienst door met een vermogensrendementsheffing van 1,2 % in 2016 die in 2017 zelf nog hoger is bij meer vermogen. Die vermogensrendementsheffing is gewoonweg te hoog in vergelijking met de spaarrente. Uw spaargeld is als een melkkoe, laat u dus niet afschepen met een te lage rente.

Spaarrente en belasting

Wie blijft zitten met een lage spaarrente bij zijn bank, loopt nogal wat rente mis. En dat is jammer, want u moet wel belasting over uw vermogen betalen en de inflatie staat natuurlijk ook niet stil. In januari 2017 werd een maandelijks inflatie van 1,7% genoteerd door het CBS.

Spaarrente verwachting spaarrente 2017 en 2018: spaardeposito of spaarrekening zonder voorwaarden

Kiest u voor een spaarrekening met voorwaarden of niet. Dat maakt vaak uit voor de rente die u krijgt en natuurlijk de beschikbaarheid van het geld. Met een spaardeposito krijgt u weliswaar meestal een hogere rente, maar dat is vooral, omdat u uw geld langer vast zet. U kunt uw geld niet direct opnemen en daarvoor krijgt u een hogere vergoeding. Met in het vooruitzicht de verwachting dat de rente in 2017 verder kan stijgen, is het verstandiger om te sparen op een direct opneembare spaarrekening zonder voorwaarden. Als de marktrente omhoog gaat, gaat ook de rente op uw spaarrekening omhoog. Overstappen kan eenvoudig met een direct opneembare rekening, maar niet met een spaardeposito. De eerste renteverhoging is komt er aan. Daarom is een spaarrekening die direct opneembaar is momenteel waarschijnlijk de betere keuze. Zeker als ook u een verdere stijging van de rente verwacht. De verwachting is dat de spaarrente later in 2017 of begin 2018 kan stijgen.

Hogere spaarrente zonder over te stappen

Een hogere spaarrente zonder over te stappen kan vaak ook bij dezelfde bank. U hebt al een rekening bij een bank en weet vaak niet dat een andere rekening bij dezelfde bank veel meer oplevert. Banken laten dat vaak ook niet weten. Dit betekent dat u zelf de rente zult moeten volgen en vergelijken. Ook binnen dezelfde bank, maar dan toch weer een slag anders is sparen bij MoneYou. Deze bank is onderdeel van ABN AMRO en tegelijkertijd een apart merk van een dochteronderneming. Volstrekt betrouwbaar en met een hoge rente. Maar u moet dan wel een extra rekening gratis openen bij MoneYou.

Top 5 banken met de hoogste spaarrente zonder voorwaarden

De rente op een spaarrekening stijgt beetje bij beetje. Er zijn regelmatig wijzigingen aan de top. Omdat via het internet geld eenvoudig en snel is over te boeken, is het zonde van het geld om niet de hoogste spaarrente uit de top 5 te krijgen, maar een veel lagere rente. Deze top 5 respectievelijk top 6 van banken met hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder voorwaarden en aanvullende afspraken, ziet er als volgt uit op 1 november 2017:
  • ASR: 0,35%;
  • WestlandUtrecht (Nationale Nederlanden): 0,35%;
  • MoneYou: 0,45%;
  • Leaseplanbank: 0,45%;
  • Anadolubank: 0,5%.

De Leaseplan bank biedt ook spaardeposito's aan en de Knab bank, bank voor sparen en spaardeposito, geeft momenteel een rente van 0,45%.

De Bank of Scotland Nederland geeft 0,3% rente. De renteplus rekening van Achmea Beheer geeft een rente van 0,3% op de renteplus rekening. MoneYou geeft meer dan wat sommige andere grote banken geven. Vergelijk altijd uw spaarrente met deze top 5. Zo loopt u niet onnodig geld mis.

De AT Bank geeft 0,2% op een direct opneembare spaarrekening. Dit is een van oorsprong Russische bank.

Rekenvoorbeeld verlies aan spaarrente:

Stel u spaart op een rekening die 0,5% minder rente geeft en spaart 40.000 euro. In dat geval laat u elk jaar 200 euro liggen. Waarom zou u dat doen. Kies een bank uit deze lijst of kijk bij uw huidige bank of hij niet ook een spaarrekening heeft die meer rente biedt. Vier honderd euro laten liggen is toch zonde. Sterker nog, als u dat geld laat liggen houdt de bank dat dus in kas.

Vakantiegeld in 2017 en 2018, hoeveel is het en wat gaat u ermee doen?

Sparen met uw vakantiegeld of uitgeven? Wanneer ontvangt u uw vakantie uitkering en hoeveel is dat? Elk jaar is het vakantiegeld een mooi extra inkomen voor u, maar ook banken en belasting willen uw vakantiegeld 2017 en 2018. Banken hebben hierbij speciale acties en de Belastingdienst een extra hoog belastingtarief.

Spaarrente 2017, negatieve rente?

De verwachting is dat in het derde kwartaal van 2017 de spaarrente in Nederland nog niet omhoog zal gaan. In de VS verwachten we in wel 2017 verdere vervolg rentestappen en dan kan de EU niet echt achterblijven zonder dat dit ten koste gaat van de waarde van de euro. En let op, de ene bank geeft meer rente dan de andere. Voor een negatieve rente op uw spaargeld hoeft u bij de juiste bank voorlopig niet bang te zijn.

De top 5 sparen op een deposito, deposito sparen

Bij deposito sparen zijn allerlei termijnen mogelijk. Onderstaand vindt u de top 5 van banken met de hoogste spaarrente op een deposito van minimaal 6 maanden. De maximale rente is in deze gevallen meestal haalbaar bij een looptijd van 10 jaar:

Minimale rente Maximale rente Bank Naam spaarrekening
0,50%1,0%NIBC DirectNIBC Direct ZekerMeer tot 10 jaar
0,45% 1,35%Delta LloydDeposito van 10 jaar
0,1%0,5%MoneYouDeposito van 1 jaar
0,2%1,50%WestlandUtrecht, Nationale NederlandenSpaardeposito 10 jaar
0,55%1,15%Leaseplan bankTermijndeposito tot 5 jaar
0,1%0,2%ABN AmroSpaardeposito van 10 jaar

Veilig sparen tegen hoge rente

En ja, u kunt bij al deze banken veilig sparen. Al deze banken vallen volledig onder de bankgarantie. Uitzondering hierop is de Bank of Scotland (nu Lloyds bank Nederland), want die valt onder de Engelse garantie. Ook die bedraagt overigens 100.000 euro. Hierdoor is uw spaargeld veilig tot een maximum van 100.000 euro per persoon per bank. Hebt u een partner, dan is het al 200.000 euro en per kind kunt u daar nog eens 100.000 euro aan toe voegen.

Middelgrote banken met de hoogste spaarrente

Wat ook opvalt is dat het allemaal middelgrote banken zijn die een hoge spaarrente geven. De grotere banken zijn hiertoe niet of nauwelijks bereid. Een zeer opvallende bank is MoneYou, een volle dochter van ABN AMRO. En zo geeft ABN AMRO via MoneYou toch nog een hoge spaarrente via een spaardeposito in Nederland. Natuurlijk kunt u ook kiezen voor een spaardeposito of obligaties, maar bij een spaardeposito moet u uw geld voor enige tijd vastleggen en obligaties lijken momenteel nogal risicovol. Een spaarrekening waarvan het geld direct opneembaar is en de rente tot de hoogste in ons land behoort, heeft dan toch wel de voorkeur.

Conclusie top 5 banken met hoogste spaarrente

Er zijn legio mogelijkheden om veilig te sparen en toch de hoogste spaarrente te krijgen. Blijf dus niet bij een bank die u nauwelijks spaarrente geeft, maar verander dan van spaarbank. Of houdt bij meerdere banken een spaarrekening aan. Via het internet is een spaarrekening zo gratis geopend. Profiteer van de hoogste rente. In 2018 kan als de ECB meewerkt de spaarrente omhoog, in de VS is dit proces al in 2017 gaande. De inflatie, de nieuwe regels voor de banken en een aantrekkende wereldhandel kunnen zorgen voor een verdere renteverhoging. Blijf dus de actuele standen goed volgen.

Lees verder

© 2009 - 2017 Sparen4you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke banken geven de hoogste spaarrente in NederlandWelke banken geven de hoogste spaarrente in NederlandOok in 2017 sparen met de hoogste spaarrente? Verander daarom direct van bank en kies voor een toprente, ook al is die t…
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2016 en 2017. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief…
Spaarbank & de hoogste spaarrente op termijndeposito (BE)Spaarbank & de hoogste spaarrente op termijndeposito (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moet u in 2016 voor…
Spaarrente MoneYou blijft hoogSpaarrente MoneYou blijft hoogMoneYou staat ook in 2017 aan de top met een hoge spaarrente op zijn gratis spaarrekening. MoneYou geeft als een volle d…

Reageer op het artikel "Top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland"

Reacties

Szymon, 28-11-2013 11:36 #8
Ik maak juist lessen over rente. ik vind sns en ing de beste jeugd spaarrekening. Reactie infoteur, 28-11-2013
Waarom?

Leo Hollemans, 30-05-2013 11:35 #7
Waarom is er nergens terug te vinden welke banken welke rekeningen hebben die door de belasting geaccepteerd worden als groensparen en zo in aanmerking komen voor de heffingskorting? Reactie infoteur, 07-06-2013
Beste Leo Hollemans,
Bij mijn weten wordt groensparen nauwelijks of niet meer aangeboden maar zijn er wel groencertificaten, groen beleggen en banken die duurzaam en groen investeren met uw geld:

http://www.financieel.infonu.nl/beleggen/11734-groen-beleggen-maatschappelijk-verantwoord-sparen.html

Guido, 31-01-2013 12:33 #6
De laatste weken zie ik een behoorlijke stijging van de 10 jaars rente, nu ongeveer 1.9% t.o.v. enige weken geleden, ongeveer 1, 55%. Daarom vind ik het zo eigenaardig dat alle banken hun rentetarief weer verlaagd hebben. En dat binnen 1 á 2 maanden. Zelf heb ik een spaarrekening van nu 2, 25 %, toch was deze eind december nog 2, 5%. Ra, ra hoe kan dat.
Guido Reactie infoteur, 05-02-2013
Beste Guido,
De korte rente is laag, ook bij de ECB. Voor de lange rente wordt meer risco opslag verwacht en dat betekent een hogere lange rente.

Connie, 02-05-2012 17:20 #5
Waarom staat de AT Bank niet in de lijst van banken die een hoge spaarrente geven. Op de internetspaarrekening geven zij een rente van 2, 9%, dat is net iets hoger dan de 2, 85% van MoneYou. Reactie infoteur, 07-05-2012
Beste Connie,
De AT bank geeft nu een iets hogere rente, maar dat is niet altijd het geval geweest:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/10477-sparen-is-sparen-bij-at-bank-echt-zo-gunstig.html

Nu is de rente daar 2,75%.

Louis Huijs, 23-04-2012 21:56 #4
Hallo, Ik zie dat de hoogte van spaarrente's ontzettend dicht bij elkaar liggen, dit riekt naar zogenaamde prijsafspraken binnen de banken, ik dacht dat dit verboden was, of zijn de banken hiervan ontheven? Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 27-04-2012
Beste Louis,
Haha, de banken weten precies van elkaar wat er mogelijk is. Maar er zijn genoeg banken en spaarrekeningen die een stuk minder rente geven dan die in deze top 5.

Arjan, 01-02-2012 14:41 #3
Maakt het iets uit of je zakelijk of privé spaart? Wanneer je een zakelijke spaarrekening hebt maar je krijgt privé meer rente bij een andere bank, is het dan verstandig om al je spaargeld (ook zakelijk) daar voortaan te storten? Reactie infoteur, 20-02-2012
Voor zakelijke rekeningen is er een andere spaarrente. Schuiven tussen zakelijk en privé kan problemen met de belastingdienst geven.

Marieke, 11-01-2011 17:55 #2
De bank of scotlnad valt toch niet onder het nederlandse garantiestelsel (zoals gesuggereerd in het artikel), maar onder het engels?! Dat zeggen zij althand op hun website. Maakt het eigenlijk uit, of het onder het nederlandse of engelse garantiestelsel valt, of krijg je in beide gevallen altijd tot 100.000 euro terug? Reactie infoteur, 12-01-2011
Beste Marieke,
De Bank of Scotland Nederland valt onder de Engelse garantie die momenteel ook 100.000 euro bedraagt.

T. Postma, 18-10-2009 15:09 #1
De sns regiobank kan hier ook bij worden gerekend (3%)

groetjes John Reactie infoteur, 21-10-2009
Beste T. Postma,
Wellicht bedoelt u SNS PLussparen, maar die heeft wel beperkende voorwaarden.

Infoteur: Sparen4you
Laatste update: 01-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 8
Schrijf mee!