InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De hoogste rente op een spaardeposito

De hoogste rente op een spaardeposito

De hoogste rente op een spaardeposito De rente op een spaardeposito en een termijndeposito kan voor u interessant zijn. Logisch, want de rente op een spaardeposito is in 2019 in veel gevallen hoger dan op een gewone spaarrekening. Hoeveel hoger hangt vooral af van de looptijd van uw spaardeposito. Kies voor een toprente en kies voor een veilige bank. Gelukkig beschermt de garantieregeling de meeste spaarders tegen te grote fouten. Bekijk de tips om zo te sparen.

Met een spaardeposito sparen

Ook in een periode waarin de spaarrente laag is, is sparen en het hebben van een financiële buffer belangrijk. Wie op zoek gaat naar een goede spaarrekening, komt meteen voor een paar vragen te staan. Bij welke bank gaat u sparen en wat voor spaarrekening wordt het. Elke bank en spaarbank heeft wel een trits spaarrekeningen met al of niet beperkende voorwaarden. Het zijn juist die voorwaarden die zeer bepalend zijn om vast te stellen of de rekening wel bij u past. Denk daarbij aan vragen en voorwaarden als:
  • Kan ik mijn geld als het moet weer direct opnemen en wat zijn dan de gevolgen voor de rente of krijg ik zelf een straf boete?
  • Hoe lang moet ik mijn spaarsaldo laten staan om de optimale rente te krijgen. Nogal wat rekeningen hebben immers een rente, die is opgedeeld in een basis rente en een bonus rente?
  • Hoe zeker is mijn geld bij deze bank, de bank failliet, wat zijn de gevolgen voor spaargeld en lening?
  • Hoeveel risico neem ik en is het een achtergestelde rekening?
  • Is dit de beste rente die ik kan krijgen?
  • Hoe lang staat mijn geld vast?
  • Kan ik gemakkelijk geld opnemen en bijstorten?

Spaardeposito en de garantieregeling van het depositogarantiestelsel

Voor de banken met een Nederlandse bankvergunning is onlangs bij faillissement of betalingsproblemen van een spaarbank de garantie verhoogd naar maximaal 100.00 euro per persoon per instelling. Als u dus voldoende uw geld spreidt zit u goed en veilig. Spreiden van spaargeld over meerdere banken en niet meer sparen dan 100.000 euro per persoon per bank is veilig sparen in ons land.

Oranjerekening van de ING

De ING heeft een goede spaarrekening met de Oranje spaarrekening.

Netto rendement van sparen in 2018 en 2019

Het is belangrijk dat u voldoende rente binnen haalt. Bij minder rente gaat u er elk jaar financieel op achteruit. Er zijn vrijstellingen maar hebt u meer dan ruim 30.000 euro aan vermogen, dan gaat u vermogensbelasting betalen. Die vermogensbelasting is in de meeste gevallen hoger dan de spaarrente die u krijgt. Net zoals uw loon netto lager is dan bruto geldt dat voor de spaarrente ook. Sterker nog, netto kan uw spaarrente fors negatief zijn. reden te meer om op zoek te gaan naar een hoge spaarrente of te zoeken naar een andere manier om voldoende rendement op uw geld te maken. In 2019 is bij sommige banken de rente minder dan 0,05 procent terwijl de inflatie maximaal 2% bedraagt. Minus vermogensbelasting en inflatie staat u als u niet oplet flink in de min. Uw resultaat is dan fors negatief.

Spaardeposito met vaste rente

Een spaardeposito geeft zekerheid en bestaat in vele soorten. Looptijden en rentepercentages kunnen per spaarbank en per rekening fors verschillen. Wie denkt dat spaardeposito's er alleen voor de lange termijn zijn, vergist zich. Sommige spaarbanken beginnen met een looptijd van drie maanden, maar meestal moet u toch aan een looptijd van 1 à 5 of 10 jaar denken. Ook daar zitten juweeltjes tussen met rentes van tot 2%, een top spaarrente spaardeposito in 2019 is dus mogelijk.

Slot

Iedereen denkt dat hij een goede spaarder is. Maar u komt er pas achter of dat zo is, wanneer u de verschillende producten eens goed op een rij zet. Ga actief op zoek en blijf niet steken bij de alleen de grotere banken, zoals de ING bank en ABN AMR. Bekijk het hele palet aan spaarrekeningen om goed te kunnen vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De hoogste rente op een spaardeposito"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaardeposito
Schrijf mee!