InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoe veilig sparen & is uw bank een veilige systeembank

Hoe veilig sparen & is uw bank een veilige systeembank

Hoe veilig sparen & is uw bank een veilige systeembank Hebt u uw geld bij een systeembank? Als u gaat sparen of gaat beleggen bij een bank in 2019 is het belangrijk om vooraf te weten of dat veilig is. Hebt u te maken met een systeembank of een andere bank die onder het depositogarantiestelsel valt? De ING bank bijvoorbeeld is een wereldwijde systeembank. Veilig sparen tegen een hoge spaarrente is de beste combinatie en dat is nog steeds mogelijk. Kies de juiste bank en verander desnoods van bank als de garantie u niet aanstaat of de spaarrente er veel te laag is. Bekijk de rente die u nu ontvangt en vergelijk die eens met de hoogste rente. SNS is in 2018 onderdeel van de Volksbank. Welke Nederlandse systeembanken staan er op de lijst?

Hoe veilig sparen bij een bank?

Iedereen die geld bij een bank heeft staan en dat zijn we allemaal in meer of mindere mate, wil weten of zijn geld er veilig staat. Sterker nog: niet alleen bij een bank, maar ook bij een verzekeraar. Het is toch ons geld waar we een beetje rente over krijgen, en vaak ook nog eens belasting over moeten betalen. Dat geld wilt u niet verliezen.

Depositogarantiestelsel als collectieve garantieregeling van banken

Goed dan is daar het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank of als u pech hebt ook de garantie van een buitenlandse bank. En bij zo’n gemengde garantie is het wel schrikken als het fout gaat. Denk aan Icesave. Maar wie bankiert bij een instelling die volledig onder de garantie van DNB valt, heeft de garantie dat per persoon maximaal 100.000 euro is gegarandeerd tot eind 2019. Wie voldoende zijn geld spreidt en geen achtergestelde deposito's heeft, lijkt dus voorlopig wel goed te zitten.

Zijn verzekeraars veilig?

Verzekeraars vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Toegegeven, een verzekeraar valt niet zo snel om, omdat een run op de bank niet mogelijk is. Een verzekeraar zal eerder in problemen komen doordat premies slechter worden betaald, door een algemeen verslechterende economie of bijvoorbeeld door slechte beleggingen en slecht management. En als een verzekeraar extra geld nodig heeft, is daar altijd nog het extra potje van 20 miljard euro. Dit vangnet moet klanten extra zekerheid geven.

Spaarbank en wat is een veilige systeembank?

Bovendien doet het begrip veilige systeembank steeds meer opgeld. De Staat heeft immers laten weten dat een systeembank niet mag omvallen, omdat dan via een sneeuwbaleffect de schade aan de economie en de belangen van klanten te groot zou worden. Er is wel een idee wat systeem banken zijn. Denk dan aan ING bank, vroeger SNS Reaal, Rabobank en ABN AMRO. Banken die te groot zijn om failliet te laten gaan, waardoor in dat soort situaties de Staat (lees de belastingbetaler) zal bijspringen. Too big to fail dus. Maar een lijstje met goedgekeurde systeembanken zou wel prettig zijn. Wat zijn hiervoor de precieze criteria? Niet onbelangrijk, want misschien rechtvaardigt dit extra vangnet inderdaad een lagere rente omdat u minder risico loopt en rechtvaardigt dit ook een lager loon voor de CEO. Overigens zal men in ons land geen enkele bank laten omvallen, maar zal de Staat niet bij alle banken bijspringen. Vergeet ook het veilig sparen bij een buitenlandse bank niet.

Update lijst met systeembanken 2019

De Nederlandse overheid rekent tot de systeembanken in ons land de banken:
  • ABN AMRO
  • ING Bank;
  • Rabobank;
  • SNS Bank (inmiddels genationaliseerd, onderdeel van de Volksbank);
  • BNG (Bank Nederlandse Gemeenten).

De Financial Stability Board of FSB kwam in november 2018 met een lijst van systeembanken in de EU en daarop stond voor Nederland alleen de ING bank.

Wat zijn solide banken in Nederland?

Nog zo’n vraag is: hoe solide zijn de banken in Nederland? Daar zijn lijstjes voor met ratings van Moody’s of Fitch of u werkt met een maatstaf als de Tier-1 ratio. Met uitzondering van de Rabobank heeft de top van deze lijst zich in 2008 bij Minister Bos om steun gemeld. Anderzijds hebben de kleinere banken meestal niet gewerkt met rommelhypotheken en geven ze wel een hoge rente. Wat kunt u dan doen, zullen velen zich afvragen.

Geld spreiden is verstandig

Een conclusie zou zijn dat u allereerst moet zorgen dat u uw geld voldoende spreidt. Per instelling niet meer dan 100.000 euro per persoon. Vermijd dat u spaargeld en leningen of hypotheken allemaal bij dezelfde instelling heeft. Als de instelling omvalt, zal de curator spaargeld en schulden al gauw salderen. Breek uw hoofd niet te veel over het begrip systeembank, want daar ligt de rente vaak veel lager. Zet uw geld niet te lang vast en kies een bank die volledig onder de Nederlandse garantie valt. Kies niet voor achtergestelde deposito’s, ook al is de rente daarop hoger.

Slot

Het lijkt een hele lijst, maar zo kunt u veilig sparen. Er is volop keuze in ons land en is er een overzicht met de top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland om zo eenvoudig een keuze te kunnen maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarbank: waarop letten bij het sparen?Spaarbank: waarop letten bij het sparen?Waar moet u zeker op letten bij het sparen en het openen van een spaarrekening. Voor welke spaarbank kiest u in 2019? Zi…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
Veilig sparen in België doet u zoVeilig sparen in België doet u zoNiet alleen een hoge spaarrente, maar ook veilig sparen tegen een hoge rente is belangrijk. Veel banken zijn goed uit de…

Reageer op het artikel "Hoe veilig sparen & is uw bank een veilige systeembank"

Reacties

Lida Boers, 11-04-2013 08:53 #4
Geldt bij de Rabobank het depositogarantiestelsel per bank, dus deposito bij vijf Rabobanken zou een garantie betekenen voor € 500.000,00? Reactie infoteur, 11-03-2018
Beste Lida Boers,
Dat hoeft niet zo te zijn, omdat deze vijf banken onder dezelfde vergunning kunnen vallen. Vijf banken in Amsterdam zullen onder dezelfde vergunning vallen, maar een filiaal in Groningen en een in Maastricht niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Spaendonk, 16-11-2011 22:21 #3
Is het spaargeld bij de ING bank gedekt tot 100.000 euro? Reactie infoteur, 11-03-2018
Beste Van Spaendonk,
Ja, ook bij de ING is de spaargarantie 100.000 euro per persoon. Op een gezamenlijke rekening is dat dan 200.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cato, 22-03-2009 09:20 #2
Naar aanleiding van berichten uit de media (Het Financieele Dagblad) heb ik bij De Nederlandsche Bank schriftelijk nagevraagd hoe het zit met het depositogarantiestelsel na eind 2010. Hierop letterlijk per e-mail het volgende antwoord ontvangen: Vanaf 31 december 2010 zijn Nederland en andere EU-lidstaten door nieuwe Europese regelgeving verplicht een dekking van EUR 100.000 te bieden onder het depositogarantiestelse. Dit lijkt me goed nieuws voor de particuliere spaarder en "kleine"ondernemer en is het niet langer de vraag hoe ver de EU wil gaan. Het bericht van de DNB is gedateerd donderdag 19 maart 2009 en is afkomstig van de Afdeling Communicatie, Informatiedesk Reactie infoteur, 22-03-2009
Beste Cato,
Bedankt voor deze informatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cato, 15-03-2009 09:47 #1
Het depositogarantiestelsel is verlengd tot eind 2010 doorde Nederlandsche Bank. Ik heb elders gelezen dat daarna EUR 100.000 als minimum depositogarantie door de Nederlandsche Bank geldt. Dit zou verplicht worden door europese wetgeving! Reactie infoteur, 15-03-2009
Beste Cato,
Het is nog even de vraag hoe ver de EU wil gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Reacties: 4
Schrijf mee!