Sparen bij ING: de spaarrente

Sparen bij ING: de spaarrente De ING bank is in 2020 slanker en steeds meer klantgericht. Sparen bij de ING kan aantrekkelijk zijn, maar grote spaarders kunnen in 2020 te maken krijgen met een negatieve rente. De ING is ook ongeschonden door de stress test gekomen van de Europese toezichthouders. Een mooie stap vooruit. Interessant voor u is mogelijk ook dochter Nationale Nederlanden die een mooie rente geeft op sparen.

ING bank, welke spaarrekening?

ING Groep is een financiële kolos. De ING bank is maar liefst actief in meer dan vijftig landen. Vele Nederlanders bankieren op een of andere manier via de ING bank: ook de Postbank hoorde namelijk tot de ING groep, evenals verzekeraar Nationale Nederlanden en ING Direct. Maar de ING stootte al zijn verzekeringsactiviteiten, het bedrijfsonderdeel vermogensbeheer en de Amerikaanse tak van de internetbank ING Direct af. Daarmee wordt de ING een nieuwe bank en krijgt het samen met dochter Interadvies, de hypotheekactiviteiten van Nationale-Nederlanden en de leenportefeuille van ING Retail een marktaandeel in Nederland van ongeveer 6 procent. Er zijn grote digitaliseringsslagen gemaakt (app, nieuwe mijn ing, samenwerking met fintech).

Kredietcrisis en coronacrisis

De kredietcrisis die in de VS begon als hypotheekcrisis, maakte vele slachtoffers. Vele banken en andere instellingen, zoals verzekeraars, beschikken over pakketten hypotheken uit de VS. Pakketten die steeds minder waard worden. Daar kwam nog boven op dat ook andere beleggingen van deze instellingen sterk in waarde daalden. Waar eerder werd gehoopt dat de waardedalingen nog wel zouden mee vallen, bleek medio oktober 2008 de AEX in acht maanden gehalveerd in waarde ten opzichte van het begin van dit jaar. Dat betekende extra afschrijven en verlies nemen. In 2020 hebben we te maken met de coronacrisis. Deze crisis zal ook bij de ING zijn sporen nalaten, omdat niet alle schulden niet op tijd en soms helemaal niet meer zullen worden afgelost.

Solide spaarbank

ING is een bank met rating Aa3. De Tier-1 ratio voor ING komt uit op 14,6%. Deze ratio geeft de verhouding weer tussen het kernkapitaal en het risicogewogen balanstotaal van een bank. In 2020 is de ING bank nog steeds een topbank van formaat.

Spaarbank ING, is een toprente mogelijk?

Nu treedt bij de ING een nieuw fase in, waarbij de verzekeringsactiviteiten worden afgestoten en ING Direct in de VS. De schuld aan de Staat is inmiddels afgelost. Wie zijn geld wat langer kan weg zetten, kan kiezen voor een deposito. Ook een deposito valt volledig onder de maximale garantie van 100.000 euro van De Nederlandse Bank, DNB. De spaarrekening die de ING aanbiedt in 2020 is de Oranje rekening (er bestaan nog andere rekeningen maar die worden niet nieuw aangeboden in 2020):

Spaarrente op de oranje spaarrekening vanaf 1 juli 2020

Saldo spaartegoedSpaarrente
Tot 100.0000,01% over het totale saldo
Van 100.000 tot 1.000.0000,01% over het totale saldo
Meer dan 1.000.000-0,05% over deze saldoklasse

Tor een spaarbedrag van 1.000.000 is de spaarrente op de Oranjerekening gelijk aan nul. Daar boven krijgt u te maken met een negatieve rente. Het grote voordeel van de ING is dat u valt onder het depositogarantiestelsel, een nadeel de lage tot zelfs een negatieve spaarrente.

Nationale Nederlanden

De WestlandUtrecht kenden we als hypotheekbank. De Westland Utrecht was daarmee de vijfde consumenten-bank in grootte in Nederland, maar is nu losgemaakt van de ING bank en is volledig onderdeel geworden van Nationale Nederlanden. U kunt een hypotheek aanvragen bij de ING bank maar ook bij Nationale Nederlanden. Nationale Nederlanden heeft ook een spaarrekening.

Slot

Er is volop keuze voor spaarders. Voor de hoogste spaarrente op een rekening zonder voorwaarden is er ook het actuele overzicht met de top 5 banken die de hoogste spaarrente aanbieden in Nederland. Voor de hoogste spaarrente op een rekening zonder voorwaarden moet u elke dag actief op zoek gaan, want die rente is variabel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen bij ING: de spaarrente"

Reactie

G. Hijl-De Jong, 11-12-2008 22:03 #1
Ik heb een internet bonusspaarrekning bij ING. Is dat de hoogste rente? Reactie infoteur, 18-02-2018
Beste G. Hijl-de Jong,
De bonusrenterekening heeft het voordeel dat u meer rente ontvangt als het spaarsaldo na een jaar minimaal gelijk is gebleven. U ontvangt dan en een basisrente en een bonusrente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: ING
Reacties: 1
Schrijf mee!