InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De garantie op spaartegoeden in Europa maakt sparen veilig

De garantie op spaartegoeden in Europa maakt sparen veilig

De garantie op spaartegoeden in Europa maakt sparen veilig Pas op 7 oktober 2008 besloot de EU om tot één depositogarantiestelsel te komen, één spaargarantie voor heel Europa te komen. Voor die tijd was het een grote lappendeken van verschillende garantieregelingen op de spaartegoeden. Hierdoor kunt u inmiddels in vele landen veilig sparen, maar vooral ook in Nederland. Het wachten is nog op een snelle en goed werkende Europese regeling voor spaarders als een bank gered moet worden. Voorlopig is de garantie op spaargeld ook in 2015 gelijk aan 100.000 euro per persoon. Boven dat bedrag bent u niet save. Vanaf 2024 zal er één Europees stelsel zijn waaruit alle landen hun spaarders hun geld kunnen garanderen.

Spaargeld in Europa bij redding bank

Overheidsingrijpen is nuttig, maar tegelijkertijd roept overheidsingrijpen ook verstoringen op. Zeker als er veel geld mee gemoeid is. Het is als een waterbed, waarin geknepen wordt: als je ergens duwt, ontstaat elders een bubbel. Een goed voorbeeld is het ingrijpen van Ierland eind september respectievelijk begin oktober 2008. EU land Ierland besloot zelfstandig en zonder overleg om de spaartegoeden voor de volle 100% te garanderen. Gevolg: binnen de kortste keren haalden vele spaarders hun tegoeden van de bank om het vervolgens te stallen op de rekening van een Ierse bank. Een vliegwiel was in werking gezet.

Veilig sparen in de EU

Angela Merkel was een volgende, die het spaargeld in de grootste economie binnen de EU, onbeperkt garandeerde. Even later volgden Denemarken en Oostenrijk. Dit terwijl het depositogarantiestelsel in bijvoorbeeld Nederland 20.000 euro volledig garandeerde, en de volgende 20.000 euro voor 90%. Dat betekende een garantie tot een maximum van slechts 38.000 euro per instelling per persoon. Het is dan ook niet moeilijk raden voor welke garantieregeling een grote spaarder zou kiezen. En dat in een verenigd Europa. Er moest dus iets gebeuren.

Garantie van 50.000 euro

Op 7 oktober 2008 kwamen allerlei ministers van Financiën bijeen om te bespreken of er niet een gemeenschappelijke garantieregeling kon komen. Niet iedereen was aanwezig: zo ontbraken de ministers van België en Duitsland. Wel aanwezig was onder meer minister Bos, die na afloop van het beraad aangaf dat er nieuwe afspraken waren gemaakt:
  • De minimale garantie bedraagt 50.000 euro;
  • Maar men mag meer garanderen;
  • Nederland garandeert 100.000 euro.

Nederland verlengt per 10 maart 2009 zijn garantie van 100.000 euro tot en met het einde van 2010. Voorlopig geldt de garantie ook in 2012 totdat er een Europese regeling is.

Depositogarantiestelsel 2012 en 2013

Dat betekent, dat u, als u spaart bij een bank in Nederland, die volledig onder het depositogarantiestelsel valt, ook veilig kunt sparen. Of u nu kiest voor een grootbank in ons land, zoals de Oranje spaarrekening van de ING bank bank. Bij Icesave hebben we vele problemen gezien, doordat deze bank onder twee garantiestelsels viel. Maar iets soortgelijks geldt ook voor het Belgische Argenta. Niet dat ik België qua soliditeit vergelijk met IJsland, in tegendeel, maar u moet wel bij twee landen langs om uw geld op te halen, als het onverhoopt mis zou gaan.

Garantie EU voor een buitenlandse spaarrekening

De besluitvorming in de EU betekent ook dat er nog al wat verschillen zijn. Noem het een lappendeken:

LandMaximale garantie in euroOpmerking
Nederland100.000Tijdelijk, tot en met eind 2013.
Belgie100.000Toegezegd.
Duitsland100% garantiePolitiek statement, zonder wetgeving.
Frankrijk70.000Dit was al zo.
Luxemburg50.000Wijziging nog niet bekend.
Oostenrijk100% garantiePolitiek statement, wetgeving waarschijnlijk per 28 oktober 2008.
Ierland100% garantieDat wil zeggen voor de zes kernbanken voor de duur van twee jaar. Bij andere: max. 100.000 EUR
Italië103.000Ongewijzigd.
Spanje100.000 Tijdelijk.
Verenigd Koninkrijk63.800Dit was voorheen ruim 22.000

Europees stelsel 2024

Vanaf 2024 komt er één algemeen stelsel. Dat moet in drie stappen worden bereikt:
  • Tot 2020 kan een bank alleen een beroep doen op Europa als het nationale stelsel is uitgeput.
  • Na 2020 tot 2024 mogen banken voor 20 procent van het Europese stelsel gebruik maken.
  • Vanaf 2024 is het gezamenlijke stelsel volledig van kracht.

Slot depositogarantiestelsel 2015 in de verschillende Europese landen

En dus doet u er goed aan om uw geld te spreiden. Er zijn in ons land nogal wat banken die een hoge rente geven en de garantie van 100.000 euro per persoon per instelling is toch een mooie garantie te noemen. Want, ondanks de garanties van een land als Ierland, is voor ons Ierland toch relatief ver weg. Schuiven met geld binnen Nederland lijkt dan ook de aangewezen weg te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2019? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
MoneYou en depositogarantiestelselMoneYou en depositogarantiestelselHoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2019 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank gegaran…
Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert mogelijk als garantiestelsel vanaf 2019. Welke banken vallen…
Veilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen kan ook goed bij een buitenlandse Britse Bank of Scotland met een hoge rente of bij een Turkse bank door o…
Depositogarantiestelsel 2019 en 2020Depositogarantiestelsel 2019 en 2020Ook met het depositogarantiestelsel is sparen niet zonder risico. Let voor uw spaargeld bij een Nederlandse of buitenlan…

Reageer op het artikel "De garantie op spaartegoeden in Europa maakt sparen veilig"

Reactie

West Advising B. V., 04-01-2011 14:44 #1
Wil weten of het oude garantie besluit van?100.000.-nog geldt? Reactie infoteur, 04-01-2011
Beste West advising b.v.,
1. Ja die geldt tijdelijk nog totdat de Europese regelgeving van kracht is.

2. Zie voor meer duidelijkheid over het depositogarantiestelsel 2011 het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/64969-depositogarantiestelsel-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Reacties: 1
Schrijf mee!