InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoge rente op achtergesteld deposito

Hoge rente op achtergesteld deposito

Hoge rente op achtergesteld deposito Wat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hogere spaarrente. Een achtergesteld deposito is ook een mogelijkheid. Die geeft een hogere rente, maar kent ook een groter risico. Bijvoorbeeld als de bank failliet gaat, kan het zijn dat u u geld niet snel terugkrijgt. Maar de hoge rente op een achtergesteld deposito is vaak wel weer aantrekkelijk. Aan u dus de keuze.

Spaarrekening of deposito sparen?

Wie een appeltje voor de dorst wil opbouwen, zet wat geld op zij. Waarin stopt u dat geld? De spaarrente op een gewone spaarrekening is vaak wat laag en alles in aandelen stoppen is weer te risicovol. Een goede mix is dus op zijn plaats. Als u een deel van uw vermogen wilt wegzetten tegen een vaste rente, zijn er meerdere mogelijkheden. Het meest veilige zijn de spaarrekeningen. Natuurlijk zijn de staatsobligaties ook zeer veilig, maar de waarde van de obligaties is ook onderhevig aan koersschommelingen. Daarom kunnen obligaties minder gewenst zijn.

Wat is de looptijd van een spaardeposito?

Als eenmaal is bepaald hoeveel u in vastrentende waarden wilt stoppen, is van belang hoe lang de looptijd moet zijn. Een goede eigen rentemix kan immers naar wens worden samengesteld. U kunt dat zelf doen of in overleg met uw adviseur. Voor een korte looptijd zijn er vele interessante internetspaarrekeningen beschikbaar. Met of zonder beperkende voorwaarden. Voor een langere looptijd komt u al vlug uit op spaardeposito’s.

Hoge rente op spaardeposito

Spaardeposito’s kunnen een mooi rendement geven. Doordat u bereid bent het geld wat langer te laten staan, zal de bank normaliter bereid zijn meer rente te betalen. Deposito’s kunnen een looptijd hebben van 1 maand, maar ook van 10 of meer jaren. De rentes lopen ook nogal uiteen. Een ander punt waar u ook op moet letten is of het bewuste spaardeposito al of niet achtergesteld is. Op een achtergesteld deposito wordt een hogere spaarrente gegeven, maar dat hangt samen met de voorwaarden van een achtergesteld deposito. Vooral de veiligheid van een achtergesteld deposito speelt een belangrijke rol.

Is een achtergesteld deposito veilig als een bank failliet gaat?

Via het depositogarantiestelsel is in Nederland geregeld dat van uw spaargeld maximaal 100.000 euro is gegarandeerd, per rekeninghouder, per bank. Deze garantie geldt ook voor spaardeposito’s op voorwaarde, dat ze niet zijn achtergesteld. De zogenaamde achtergestelde deposito’s kennen deze absolute garantie van De Nederlandse Bank dus niet. Een achtergesteld deposito is dan ook riskanter. En dit aspect ziet u ook terug in de rentevergoeding. Zo had bijvoorbeeld de voormalige DSB bank achtergestelde deposito’s die konden oplopen tot 6,5%.

Veilig sparen of sparen met risico?

Als u er op vertrouwt dat een bank niet zal omvallen, dan is dat een forse rente. Wilt u op zeker spelen, dan kiest u beter alleen voor de niet achtergestelde deposito’s, en verspreidt u uw geld over verschillende banken. Wat u in ieder geval niet moet doen is al uw spaargeld stoppen in achtergestelde deposito's: het mag wel, maar u loopt meer risico dan nodig is. Als de bank failliet gaat, bent u de laatste in de rij om uw geld via de curatoren terug te krijgen. Bovendien hoeft een achtergesteld deposito niet te vallen onder de bankgarantie van de Nederlandse Bank.

Welke banken geven de hoogste spaarrente in 2018?

U kunt ook voor een spaarrekening kiezen zonder voorwaarden, zodat u vrij uw geld kunt opnemen, wanneer u dat wilt en niet aan allerlei beperkingen vast zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoge rente op achtergesteld deposito"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!