InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een achtergestelde deposito: meer risico en meer spaarrente

Een achtergestelde deposito: meer risico en meer spaarrente

Een achtergestelde deposito: meer risico en meer spaarrente Een spaardeposito met meer risico geeft mogelijk ook een heel hoge spaarrente wilt. Als u uw geld wat langer kunt wegzetten, kiest u voor een spaardeposito. U zet het geld voor langere tijd vast en ontvangt daarvoor een hogere rente. Maar het ene deposito is het andere niet. Een achtergesteld deposito, achtergestelde certificaten of kapitaaldeposito zijn een stuk riskanter dan een gewoon deposito. Die kunnen namelijk verdampen als een bank of bedrijf failliet gaat, maar leveren ook veel meer spaarrente op.

Wat als de bank failliet gaat?

Een achtergestelde deposito is riskanter

De termijndeposito’s en spaardeposito’s geven momenteel een hogere rentevergoeding dan een gewone spaarrekening. Logisch want u legt uw geld voor langere tijd vast. Voor die zekerheid zijn banken vaak bereid meer rente te betalen. Tussentijds kunt u uw geld meestal niet meer opnemen, of het moet zijn tegen hoge opname kosten. Banken verschillen overigens ten opzichte van elkaar in de voorwaarden bij een deposito.

Risicopremie bij een deposito betekent een hogere spaarrente

Bovenop de rente komt soms nog een risicopremie. Banken zijn daar niet altijd even duidelijk in. Maar sommige banken geven impliciet een hogere rente, als u bereid bent wat meer risico te nemen. Dat risico zit bijvoorbeeld in het feit dat u niet een gewoon deposito neemt, maar een achtergestelde deposito. De crux is, dat:
  1. Een achtergesteld deposito meestal niet valt onder het depositogarantiestelsel van de DNB. De toevoeging meestal geeft al aan dat het wat ingewikkeld is: volgens Europese regels hoeven achtergestelde deposito's niet onder het garantiestelsel te vallen, als ze met bepaalde strikte voorwaarden zijn geclausuleerd.
  2. U bij een faillissement achter in de rij staat met uw terugvordering, doordat andere schuldeisers u voorgaan voor het deel dat niet onder het garantiestelsel valt.

Het depositogarantiestelsel van de DNB

Het depositogarantiestelsel houdt in dat, wanneer een bank niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, de rekeninghouders in ieder geval gegarandeerd 100.000 euro per persoon terug krijgen. Deze regeling geldt ook in 2018 en 2019.

De voorwaarden van de bank zijn belangrijk

Sowieso moet u de voorwaarden dus goed lezen:
  • De bank moet door DNB zijn erkend en dus onder het depositogarantiestelsel vallen.
  • Uw deposito moet een tot het garantiestelsel toegelaten achtergestelde deposito zijn. Vraag dit dus altijd eerst na bij betreffende bank, voordat u een achtergesteld deposito neemt.

Rente

Overigens kunt u wel bewust voor een achtergesteld deposito kiezen in verband met de hoge rente. Zoekt ook eens zelf naar de hoogste rente sparen bij Nederlandse banken. Waarschijnlijk resulteert dat in een hogere spaarrente dan u nu al krijgt. Verder geldt als regel dat naarmate de looptijd van een spaarrekening groter is, de spaarrente ook hoger zal zijn. Zo is in de regel de rente op een termijndeposito van vijf jaar een stuk hoger dan de rente op een direct opneembare rekening. Het is aan u om te bepalen of het extra bedrag aan rente opweegt tegen het feit dat u dan ook een tijdje niet meer aan uw geld kunt komen. Bovendien is het zo dat de ene bank daarin veel verder gaat dan de ander. Het loont zeker de moeite om een spaarbanken en verzekeraars te vergelijken voordat u de keuze voor een bepaalde spaarrekening maakt.

Slot

Als u uw geld bij meerdere banken plaatst, moet u er op letten dat de banken een zelfstandige vergunning hebben. Dat kunt u via DNB gemakkelijk nagaan. Als het niet om verschillende zelfstandige banken gaat, maar om banken die onder één moederbank vallen, worden de verschillende rekeningen in feite als één rekening beschouwd. U komt dan maar één keer voor de garantieregeling in aanmerking. Verschillende rekeningen bij echt verschillende banken, die niet alleen in naam maar ook qua vergunning verschillend zijn, komen per rekening voor de garantie in aanmerking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Deposito sparen bij bank geeft de hoogste renteDeposito sparen bij bank geeft de hoogste renteDeposito sparen is in 2019 sparen met een hoog rendement en meer rente. U kunt met een juiste spreiding en depositoplann…
De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijnrekening, termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moe…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteInternetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteIs het in 2019 nog mogelijk om te sparen met hoge rente? De gewone internet spaarrekening is nog altijd aantrekkelijk va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een achtergestelde deposito: meer risico en meer spaarrente"

Reacties

Brand B. H., 25-12-2009 17:53 #3
Heeft iemand ervaring met deposito's van Credit Europe bank? Reactie infoteur, 26-01-2018
Beste Brand B.H.,
Voor de bank Credit Europe verwijs ik u naar het artikel:

http://financieel.infonu.nl/sparen/19980-spaarbank-spaarrente-credit-europe-525.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Prakaash, 20-10-2009 17:46 #2
Hoi,

Kan iemand mij vertellen hoe in de voorwaarden van een deposito is omschreven. Dat het om een achtergestelde deposito gaat.
Hoe kan ik achtergestelde deposito herkennen.

Met vriendelijke groet,

prakaash@live.nl Reactie infoteur, 26-01-2018
Beste Prakaash,
Het eerste herkenningspunt is de veel hogere spaarrente. Bovendien zullen de website en de voorwaarden het vermelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loet Wassing, 19-10-2008 11:33 #1
Valt een termijn deposito van 1 jaar onder de categorie achtergesteld deposito? Reactie infoteur, 26-01-2018
Beste Loet Wassing,
Niet de termijn van een deposito bepaalt of een deposito achtergesteld is. U moet de produktvoorwaarden van een deposito goed bekijken, waaruit duidelijk moet blijken, dat betreffende deposito achtergesteld is. Zo zijn er niet achtergestelde deposito's te verkrijgen met looptijden van vele jaren.

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 3
Schrijf mee!