InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Welk spaardeposito kiest u het beste

Welk spaardeposito kiest u het beste

Welk spaardeposito kiest u het beste Welk spaardeposito of welk termijndeposito kiest u in 2019 voor een mooi rendement? Een spaardeposito of termijndeposito geeft een hogere rente dan een gewone spaarrekening. Bovendien geeft een spaardeposito een vaste rente voor de looptijd van de spaarrekening. Geen rente daling, maar een blijvend vaste rente. Wees voorzichtig met een achtergesteld deposito en let op de opnamekosten.

Deposito sparen tegen hoge depositorente

Elke bank biedt wel een spaardeposito of termijndeposito aan. Over het algemeen gaat het dan om rekeningen, waarop u voor langere tijd geld wegzet tegen een aantrekkelijke rente. Maar daarmee is zeker niet gezegd dat alle spaardeposito’s de zelfde zijn. Er zijn grote verschillen in looptijd, rente, beperkende voorwaarden en zo verder. Daarom een kort overzicht.

Achtergesteld deposito of niet doen?

Met deze vraag begint het eigenlijk allemaal. Met wat voor een deposito hebt u van doen. Banken bieden een hoge rente op een achtergesteld deposito. De crux is echter, dat bij een faillissement of bij betalingsproblemen alles wat achtergesteld is, ook als laatste in de rij staat, om nog uitbetaald te worden. Bovendien valt een achtergesteld deposito niet zonder meer onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank.

Flexibele deposito’s

Bij gewone deposito’s zet u uw geld voor langere tijd weg, en is tussentijds boetevrij geld opnemen niet aan de orde. Het voordeel van Flexibele deposito’s is dat u ook tijdens de looptijd bedragen mag opnemen of bijstorten. Deze flexibiliteit heeft vaak ook een prijs, doordat de uitgekeerde rente lager is. Maar voor wie onverwacht toch een deel van zijn geld moet opnemen is een flexibel deposito een uitkomst.

Deels boetevrij geld opnemen

Bij een bestemmingsdeposito zijn de looptijd en de opname mogelijkheden bepalend:
  • De looptijd is betrekkelijk kort: van 3 tot 6 maanden.
  • Voor de opnames geldt: Neen Tenzij. Dat wil zeggen dat tussentijds het tegoed alleen kan worden opgenomen, wanneer de bestemming van het geld van tevoren met de spaarbank is overeengekomen. Denk aan de verbouwing of de financiering van uw huis.

Spaardeposito, maar in welke valuta?

Een vreemde valutadeposito luidt in een andere valuta dan de euro. Denk aan vreemde valuta als Amerikaanse dollars, Japanse Yen of Turkse Lira’s. De rente is vaak aantrekkelijk, maar u loopt een valutarisico. Weeg dus altijd de hogere rente af tegen het eventuele risico. Overigens kunnen valuta ook in uw voordeel stijgen, waardoor het rendement verder toeneemt.

Wat is een annuïteitendeposito?

De Annuïteitendeposito is vooral geschikt voor wie regelmatig een extra inkomen wil krijgen uitgekeerd. U legt namelijk eenmalig een bedrag in, waarna tijdens de looptijd van het annuïteitendeposito maandelijks een vast bedrag wordt uitgekeerd, totdat het deposito leeg is.

Opnamekosten spaardeposito in 2019

Vaak is bijstorten op een deposito niet mogelijk maar tijdens de looptijd geld opnemen ook niet. Soms is geld opnemen wel mogelijk maar tegen een boete. Boetevrij kan meestal in geval van:
  • Overlijden;
  • Huwelijk;
  • Arbeidsongeschiktheid;
  • Werkloosheid;
  • Samenwonen;
  • Aankoop van een woning.

Slot sparen met spaardeposito

Wie bij een bank op zoek gaat naar een spaardeposito of termijndeposito zal ook zien dat de rente vaak aantrekkelijk is. Zeker wanneer u het geld wat langer kunt laten staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een flexibel deposito met hoge renteEen flexibel deposito met hoge renteSpaargeld op een spaardeposito zetten in 2019 en toch flexibel zijn, kan met een flexibel deposito. Zo hebt u de zekerhe…
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…

Reageer op het artikel "Welk spaardeposito kiest u het beste"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaardeposito
Schrijf mee!