InfoNu.nl > Financieel > Geld > Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?

Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?

Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank? Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro. Tijdelijk en te weinig om een spaardeposito te nemen van 1 jaar of meer. Vervolgens is ook in daarna elk jaar besloten besloten om de garantie van 100.000 euro te verlengen totdat er een Europese regeling is. Is een spaardeposito dan nog wel veilig?

Depositogarantiestelsel als collectieve garantie

De deposito garantie regeling is niet aangepast op 7 oktober 2008, maar het garantiebedrag. Dat is namelijk verhoogd naar 100.000 euro. Voor zowel de particulieren als de kleinere ondernemingen met een zakelijke rekening, die een verkorte balans mogen voeren. Maar daarmee was niet alle kou uit de lucht.

Garantietermijn spaarbank

Wat namelijk minder de pers had gehaald, was dat de garantie voor maar 1 jaar gold, en daarna eventueel verlengd kon worden. Mooi meegenomen voor de ongelukkige spaarders van Icesave eind 2008, maar een jaar is zo voorbij. Sterker nog: een spaardeposito of termijndeposito nemen met een looptijd van één jaar of meer, zou alleen maar veilig zijn, als u rekening hield met de garanties vóór de actie van minister Bos:
  • 20.000 euro volledig gegarandeerd,
  • de volgende 20.000 euro is gegarandeerd voor 90%,
  • het geldt per persoon en per instelling voor de banken die onder het depositogarantiestelsel vallen. Ook bij de juiste buitenlandse bank

Deposito of spaarrekening

Dat betekende ook dat de deposito’s met een looptijd van 1 jaar of langer al uit den boze waren, tenzij u onder 40.000 euro bleef. Sterker nog: hoe dichterbij bij 7 oktober 2009, hoe aantrekkelijker het zou worden om een spaarrekening zonder voorwaarden te nemen en uw geld verder te spreiden. Aan deze onzekerheid is per 10 maart 2009 een einde gekomen met het aanvullende besluit van Minister Bos om de regeling met een garantie tot 100.000 euro te verlengen tot het einde van 2010. Inmiddels is dit besluit verlengd voor 2011 en 2012, maar het blijft allemaal onzeker.

Deposito voor de korte termijn

Voor wie toch liever een deposito neemt met een kortere looptijd zijn er ook nu nog voldoende aantrekkelijke mogelijkheden. Kijkt u maar naar het onderstaande overzicht per maart 2012:

De hoogste rentes op termijndeposito's en spaardeposito's. Looptijd: 1 maand tot en met 6 maanden1 maand3 maanden6 maanden
Credit Europe-1,25%1,27%
Frieslandbank0,71,1%1,3%
Anadolu bank-2,9%2,95%
Nibc Direct2,85%2,85%3%
Garantibank-2,6%2,8%
Dhb Bank-2,25%2,5%
Atb, At bank-2,5%2,9%

Hoogste rente op spaardeposito

Wie vooral op zoek is naar de hoogste spaarrente op een spaardeposito en niet een bepaalde looptijd zoekt, ziet hier de top 7 hoogste spaarrente per maart 2012:

Top 7 hoogste spaarrente spaardeposito:

depositorentewelk deposito en welke looptijd
4,60%NIBC Direct Direct termijndeposito 10 jaar
4,40%OHRA Deposito 10 jaar
4,25% WestlandUtrecht spaardeposito 10 jaar
4,40%ABN Amro spaardeposito 10 jaar
4,20% NIBC Direct Direct termijndeposito 5 jaar
4,00% Reaal Deposito sparen 10 jaar
3,90%Rabobank doelsparen 10 jaar

Hoogste rente op spaargeld

Laat u dus niet verblinden door de hoogste rentes, want die krijgt u vooral voor een deposito met een langere looptijd. En let ook op bij een achtergesteld deposito. Die wordt namelijk ook nog steeds aangeboden, maar biedt weinig tot geen garantie.

Slot

Wie niet een spaardeposito wil, maar een direct opneembare spaarrekening zonder voorwaarden, kijkt naar de actuele lijst met de hoogste spaarrente bij Nederlandse banken. In 2016 spaart u er veilig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Spaarbank & welk spaardeposito kiest u het besteSpaarbank & welk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito of welk termijndeposito kiest u voor een mooi rendement in 2016 en 2017 nemen? Een spaardeposito of t…
Spaardeposito: voordelen & nadelenSpaardeposito: voordelen & nadelenVrijwel alle banken bieden spaardeposito’s aan onder verschillende voorwaarden. Wat zijn de voordelen en nadelen van het…
Spaarbank & de hoogste spaarrente op termijndeposito (BE)Spaarbank & de hoogste spaarrente op termijndeposito (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moet u in 2016 voor…

Reageer op het artikel "Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Spaardeposito
Schrijf mee!