InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen voor je kind

Sparen voor je kind

Sparen voor je kind Ouders is het meestal al vrij vroeg duidelijk: als ze hun kinderen in het leven iets willen bieden, moeten ze op tijd beginnen te sparen. Een beroepsopleiding, een universitaire studie, het rijbewijs of misschien zelfs een kleine auto, het kost allemaal bakken met geld. Onderzoek toont aan dat een studie gemiddeld 762 euro per maand kost. En of de kleine peuter ooit nog een studiebeurs zal ontvangen en - zo ja hoeveel, is onduidelijk. Er moet dus geld bij, en liefst zoveel mogelijk.

Sparen als je nauwelijks rondkomt

Er moet geld bij. Helaas komen ouders vaak tot die ontdekking in een fase van hun leven dat hun bankrekening zich niet meer zo snel laat vullen als toen men nog vrijgezel was. Sommige ouderparen hebben het net tot een eigen huis gebracht en betalen ijverig hypotheektermijnen aan de bank. Voor anderen zijn er weer de kosten voor kinderopvang of is er het gemis aan inkomen voor de periode dat ze zelf op hun kind moeten letten. En menig jong gezin heeft met al deze factoren tegelijkertijd te maken.

Ook met kleine bedragen kan je sparen

Anders gezegd: net wanneer de zorg voor later belangrijk wordt, is er vaak niet zoveel voorhanden. Áls ouders al geld voor hun kinderen opzij leggen, dan zijn dat meestal relatief kleine bedragen die op regelmatige basis en gedurende een lange periode apart gezet worden. Maar wie daar op tijd mee begint, kan door de jaren heen, toch een indrukwekkend kapitaal bij elkaar sparen.

Wie maandelijks bijvoorbeeld 100 euro opzij legt, kan op een spaarrekening tegen een rente van 2,5 procent in een tijdsbestek van 15 jaar een saldo van iets minder dan 22.000 euro bereiken. Met een beetje geluk of handigheid, kan men tegen een hogere rente zelfs een hoger eindkapitaal realiseren.

Sparen uit de kinderbijslag

Er zijn ook ouders die zich voornemen om de kinderbijslag consequent elk kwartaal opzij te zetten. Mensen realiseren zich dat niet, maar het gaat dan over een periode van 18 jaar alles bij elkaar toch om zo´n kleine 17.000 euro! En dan is nog geen rekening gehouden met het effect van rente op rente.

Maar niet elke ouder kan zomaar uit eigen middelen kleding en andere dure uitgaven voor kinderen bekostigen. De meesten zijn blij als ze daarvoor aan het begin van elk kwartaal weer kunnen rekenen op een extra zakcentje in de vorm van de kinderbijslag.

Hoe wordt spaargeld van kinderen fiscaal belast?

Spaartegoed op naam van de kinderen wordt tot hun 18e verjaardag tot het vermogen van de ouders gerekend. Het is dus niet ondenkbaar dat het vermogen van de ouders door het spaargeld van de kinderen boven de kritische grens van 42.278,- in box 2 uitkomt (2 maal 21.139,-), waardoor ze 1,2% inkomstenbelasting verschuldigd zijn. En dat niet alleen, het houdt ook in dat ouders gekort kunnen worden op toeslagen of uitkeringen als daar een vermogenstoets voor geldt.

Houd ook rekening met fiscale regels voor schenking

Als ouder mag je jaarlijks 5,141,- fiscaal vrij schenken. Voor grootouders aan kleinkinderen is dat een bedrag van 2.057,- per jaar. Opa en oma die jarenlang op eigen naam voor het kleinkind hebben gespaard en het spaargeld bij het bereiken van het 18e jaar in een kéér aan het kind willen overhandigen, lopen het risico dat de fiscus in een keer wil afrekenen. Aangeraden wordt daarom om de vrijstellingsbedragen goed in het oog te houden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Sparen voor je kind"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!