InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Bespaar op cadeaus en het inpakken: tips en tricks!

Bespaar op cadeaus en het inpakken: tips en tricks!

Bespaar op cadeaus en het inpakken: tips en tricks! Je bent bezig met het milieu of je wil gewoon besparen. Je vindt het zonde dat ieder jaar enorm veel cadeaupapier wordt weggegooid. Dit is niet alleen duur, maar ook een onnodige belasting voor het milieu. Het is je gelukt een verantwoord, goedkoop, misschien geruild of tweedehands cadeau te vinden. Nu wil je het nog passend inpakken. Tips en tricks voor milieubesparend en goedkoop inpakken.

Kleine kinderen: speciale geluidjes zijn fascinerend

Als je enige ervaring met kleine kinderen hebt weet je dat de allerkleinsten het uitpakken van een cadeau een waar feest vinden. Meestal hebben ze meer oog voor het inpakpapier dan voor het geschenk. Er zijn vele low-budget oplossingen voor cadeaus.

Vele lagen papier

Vele lagen papier: scheuren maar! Vooral het scheurgeluid kan kinderen in extase brengen. Je kunt dus vele laagjes (zelfs krantenpapier voldoet) om het cadeau wikkelen. De laatste laag is tweedehands papier. Veel plezier met het uitpakken!

Knisperlapjes

Knisperen. Nog een andere tip: de allerkleinsten zijn helemaal weg van dingen die knisperen. Maak een lapje met allerlei knisperdingetjes er op.

Bubbeltjesplastic

Als je bubbeltjesplastic hebt bewaard: geef dit in kleine stukjes aan de kids. Natuurlijk houd je er rekening mee (en houd je in de gaten) dat ze oud genoeg zijn om dit niet in de mond te stoppen. Als je ze bubbeltjesplastic geeft kunnen ze uren bezig zijn met het kapotdrukken van de bubbels (het zogenaamde "ploppen").

Klittenband

Een andere favoriet is klittenband. Als ze dit in handen krijgen kunnen ze uren bezig zijn met het open en dicht maken van deze sluitingen. Dit gaat gepaard met een typisch geluidje waar veel kleine kinderen op de een of andere manier van houden. Een eenvoudig cadeau voor de allerkleinsten: een stevig, felgekleurd lapje stof met een klittenbandsluiting en een ritssluiting. Dit staat garant voor uren speelplezier.

Grote kartonnen doos

Een andere goedkope speelgoedtip: met een grote kartonnen (verhuis)doos kunnen ze vele dagen spelen. Verstoppertje spelen: kind erin. Deksel open: "kiekeboe" en daarna de deksel weer dichtdoen. Of alle knuffels verstoppen in de verhuisdoos en de knuffels er één voor één uit laten halen. Daarna moeten de knuffels natuurlijk weer één voor één terug in de doos.

Recycle!

Tijdens de Sinterklaas en de Kerst worden er enorme hoeveelheden cadeaupapier gebruikt. Als de geschenken zijn uitgepakt wordt het papier vaak als een prop bij het oud papier gegooid. Het is niet ongebruikelijk dat je een complete doos inpakpapier na de feestdagen afvoert. Dit is niet alleen een belasting voor het milieu. Als je een beetje luxe inpakpapier gebruikt kost dit best wel een aardige cent. Als je in een omgeving zit die dit ook een enorme papierverspilling vindt zou je je Sint- en Kerstpapier gewoon kunnen recyclen. Pak je geschenken voorzichtig uit en hergebruik het papier. Dit scheelt per jaar enorme hoeveelheden papier.

Zelf cadeaupapier maken

Je kunt ook zelf je cadeaupapier maken van afval. Denk bijvoorbeeld aan rollen behang of ander afval. Je zou kunnen stempelen. Een andere optie is een kartonnen doos tot "cadeaudoos" te benoemen. Dan doe je je geschenken hierin. De doos kan eindeloos hergebruikt worden. Als je je gezinsgenoten zelf de doos laat versieren heb je ook nog van het knutselmoment genoten. Je slaat dus meerdere vliegen in een enkele klap.

Een cadeautas maken

Wie kent hem nog: de juten zak die bij Sinterklaas hoort. Een verassingselement is wel zo leuk bij cadeaus. Je zou de kerstcadeaus kunnen verstoppen onder een zelfgemaakt kleed. Een andere optie is het maken van een cadeautas uit stoffen lappen die je nog hebt liggen. Indien de cadeaus zich ervoor lenen zou je een touwtje of hengsel aan de tas kunnen maken. Dan kun je de tas ophangen. Ook krijg je nogal een luxe tas van dik papier bij aankopen. Deze kun je ook als hergebruik cadeautas gebruiken.

Pak niet in

Met de volwassenen onderling zou je kunnen afspreken dat je de cadeaus niet inpakt. Dit scheelt ieder jaar weer veel inpakwerk en afval! Om het toch een beetje spannend te houden zou je de cadeaus van de kinderen kunnen verstoppen! Dan blijft het verrassingselement toch bestaan.

De ultieme oplossing voor het inpakprobleem: koop niets!

Koop niets voor volwassenen

Een andere, misschien voor de meeste mensen extreme oplossing: koop niets! Je zou als volwassenen onderling kunnen afspreken dat je niets meer voor elkaar koopt, maar alleen nog voor de kinderen. Veel mensen in de Kerst- en Sinterklaasperiode moeten echt diep nadenken wat ze nu weer moeten vragen. Indien je geen onnodige dingen koopt win je glansrijk op drie punten: op tijd (je hoeft niet te winkelen), op milieugebied (er worden geen onnodige dingen geproduceerd) en in je portemonnee (je geeft niets uit). Natuurlijk geeft het ook voldoening dat je zo creatief met je tijd, geld en het milieu bent omgegaan.

Koop niets voor de kinderen

Je zou zelfs het speelgoed onderling kunnen ruilen. Een andere tip: zet de helft van het speelgoed een tijdje op een plek waar de kinderen het niet kunnen zien. De dag voor Sinterklaas of Kerstmis pak je het "verborgen" speelgoed weer in en berg je het "bekende" speelgoed weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstspel - gezelligheid voor het hele gezinKerstspel - gezelligheid voor het hele gezinWie er aan cadeautjes doet met Kerst kan ook eens een andere weg inslaan dan alleen het uitpakken na het Kerstontbijt of…
Cadeautips voor ValentijnsdagCadeautips voor ValentijnsdagValentijnsdag, de meest romantische dag van het jaar. Welke cadeau moet je een geliefde geven? Je wilt natuurlijk een on…
Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!December is een drukke maand. Op 5 december vieren veel Nederlanders namelijk het sinterklaasfeest. Na het sinterklaasfe…
Sinterklaas spelSinterklaas spelEen leuk en gezellig spel om met de hele familie te spelen op sinterklaasavond. Het kan natuurlijk ook als kerstspell ge…
Huwelijkscadeau: wat cadeau te geven aan het bruidspaar?Een cadeau bedenken is niet het gemakkelijkste wat er is en zeker niet voor een cadeau dat bestemd is voor een bruidspaa…

Reageer op het artikel "Bespaar op cadeaus en het inpakken: tips en tricks!"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 20-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Goedkoop sociaal
Schrijf mee!