Banksparen veilig bij faillissement?

Banksparen veilig bij faillissement? Is ook het banksparen bij een bank in 2019 en 2020 veilige manier van sparen bij een faillissement van de bank? Als u niet de juiste maatregelen treft, niet. Wat zijn de juiste maatregelen om uw spaargeld te beschermen? Ook een bank kan immers failliet gaan. Banksparen is fiscaal slim sparen tegen lagere kosten. Kies voor veilig banksparen, bekijk hoe u dat het beste doet en waarom banksparen zo populair is. Verwar banksparen niet met de spaarhypotheek, want als de verzekeraar failliet gaat, is er geen dekking.

Banksparen op een geblokkeerde rekening is populair

Banksparen is fiscaal slim sparen op een geblokkeerde bankrekening. U kunt dan ook om allerlei redenen banksparen:
  • Voor uw eigen huis en de aflossing van de hypotheek;
  • Om uw gouden handdruk of ontslagvergoeding slim onder te brengen, zodat u niet onnodig veel belasting hoeft te betalen;
  • Voor uw pensioen, voor zover u een pensioentekort hebt;
  • Voor uw uitvaart.

Sinds 2013 is door gewijzigde voorwaarden voor de hypotheekrenteaftrek een nieuwe bankspaarhypotheek niet meer aantrekkelijk.

Veilig sparen met banksparen in 2019 en 2020 bij faillissement bank?

Sparen en geld storten op een geblokkeerde bankrekening betekent ook dat u na een aantal jaren een flink vermogen kunt opbouwen bij de bank. En een bank kan failliet gaan. Daarom moet u zich altijd afvragen of banksparen ook veilig sparen is. U moet niet eenmalig een bank kiezen en denken dat het dan automatisch wel goed komt met uw pensioen of vermogen.

Het depositogarantiestelsel als bankgarantie voor banksparen

Gelukkig valt ook banksparen onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse bank. Dat betekent dat uw spaargeld tot een maximum van 100.000 euro per persoon is gegarandeerd. Uw spaargeld is dus voor een deel gegarandeerd, waarvan ook het vermogen uit banksparen een onderdeel is. Als u bij dezelfde bank ook ander spaargeld hebt, kunt u wel eens te eenvoudig aan het maximaal gegarandeerde bedrag komen. Het zou toch jammer zijn als u na vele jaren sparen bij een faillissement van de bank een deel van uw spaargeld kwijtraakt.

Uw spaargeld spreiden over meerdere banken om zo extra veilig te sparen

Waar u dus op moet letten is dat u uw spaargeld spreidt over meerdere banken die een eigen bankvergunning hebben. Uw geld stallen bij twee banken die onder dezelfde bankvergunning vallen, heeft ook geen zin, omdat de bankgarantie geldt per bankvergunning en niet per bank. Uw geld bij Ohra en Delta Lloyd plaatsen betekent dat u maar eenmaal onder de bankgarantie valt en niet tweemaal, omdat dit twee merken zijn van dezelfde instelling.

Niet meerdere vormen van banksparen bij dezelfde bank nemen

Ik zou ook niet kiezen voor meerdere vormen van sparen en banksparen bij dezelfde bank. Als u bijvoorbeeld een hypotheek hebt bij een bank en bij diezelfde bank meerdere banktegoeden, waaronder meerdere vormen van banksparen, is de kans groot dat bij een faillissement alles gesaldeerd wordt. Hebt u bij bank A een hypotheek van 200.000 euro en een spaartegoed van 100.000 euro dan zal de curator tot de conclusie komen dat u een lening overhoudt van 100.000 euro. Dan krijgt u dus geen spaargeld retour, maar houdt u een lagere hypotheek over.

Banksparen is vooral fiscaal slim sparen in 2019 en 2020

Natuurlijk is banksparen fiscaal slim sparen doordat u bij de opbouw van uw kapitaal geen belasting over uw kapitaal betaalt en bij pensioensparen ook een deel mag aftrekken van uw inkomen. En meestal is banksparen ook veel transparanter dan sparen bij een verzekeringsmaatschappij, maar dan nog. Spreid uw geld over voldoende banken en laat u zich goed informeren. Het internet is u daarbij zeer behulpzaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banksparen veilig bij faillissement?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: December 2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Faillissement
Schrijf mee!