InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vermogensbeheer, uitbesteden of zelf doen?

Vermogensbeheer, uitbesteden of zelf doen?

Vermogensbeheer, uitbesteden of zelf doen? Vermogensbeheer is er op de eerste plaats op gericht om het vermogen te beschermen en waar mogelijk te laten aangroeien zonder daarbij ongewenste risico´s te lopen. Het komt erop aan het vermogen zodanig te spreiden dat een aan persoonlijke omstandigheden aangepaste verhouding tussen rendement en risico ontstaat.

Wat is goed vermogensbeheer?

Vermogensbeheer is een zeer persoonlijke aangelegenheid. Sommige mensen riskeren bij wijze van spreken al een hartinfarct na enkele opeenvolgende dagen van koersdaling terwijl ze nauwelijks 5% van hun vermogen in aandelen belegd hebben. Anderen daarentegen gaan heel gelaten om met financiële tegenslagen, zich daarbij baserend op een oude beurswijsheid die zegt “Wie geschoren wordt, moet stil zitten”.

Goed en actief vermogensbeheer is overigens niet een eenmalige oefening maar een continu proces waarbij de spreiding van beleggingen voortdurend om aanpassing vraagt:
  • enerzijds aanpassing aan veranderingen in de persoonlijke situatie van de belegger;
  • anderzijds aanpassing aan de dagelijkse veranderingen op de financiële markten.

Hoe vermogensbestanddelen en behoeften kunnen wijzigen

Ons vermogen is trouwens voortdurend aan veranderingen onderhevig. Het kan aangroeien doordat we sparen, door inkomsten van reeds belegd vermogen, door een erfenis of ontvangen schenking enzovoort. Maar het kan ook afnemen, bijvoorbeeld door financiële tegenslagen.

Ook persoonlijke omstandigheden kunnen wijzigen:
  • voor een dertiger kan een tienjarige belegging kort lijken terwijl een deposito met vijfjarige looptijd een tachtigjarige te lang voorkomt;
  • en voor een jong gezin is een levensverzekering die het wegvallen van een van de partners financieel moet compenseren geen overbodige luxe, maar naarmate de tijd verstrijkt en het eigen vermogen toeneemt, kan die behoefte minder worden of wegvallen.

Hoe risico’s en rendementen veranderen

Ook risico´s en rendementen van beleggingen kunnen veranderen:
  • goud en andere edelmetalen bieden op dit moment weliswaar goede perspectieven, maar moeten over enige tijd wellicht gemeden worden;
  • en de vastgoedmarkt mag nu misschien hopeloos zijn ingezakt, over enkele jaren kan die weer in het brandpunt van de belangstelling staan.

Als belegger doet men er dus goed aan om regelmatig zijn vermogensbestanddelen eens goed onder de loep te nemen. Wie rendement wil maken via de voortdurende schommelingen van de koersen op de obligatiemarkten, wie winst wil behalen uit het dalen en stijgen van aandelenkoersen, wie het hefboommechanisme van opties en warrants wil uitbuiten enz., zal zich actief moeten opstellen. Hij zal voortdurend bezig moeten zijn met het volgen van de financiële markten en zijn portefeuille. En wie daarvoor de tijd ontbreekt, komt er niet omheen om de assistentie van een gekwalificeerde vermogensbeheerder in te roepen.

Uiteraard kan men bij financiële instellingen altijd terecht voor ad-hoc-adviezen inzake het beleggingsklimaat en de beleggingsmogelijkheden van het moment. Met een vermogen van enige omvang zullen die instellingen je overigens ook graag uit eigen beweging en op een meer gestructureerde wijze willen bijstaan bij je vermogensbeheer.

Maar laten we echter eerst even nagaan welke hulpmiddelen je ter beschikking staan wanneer je zelf het beheer van je vermogen ter hand wil nemen. Met uitgebreide informatie en een portie gezond verstand komt men al een heel eind. De meeste kwaliteitsdagbladen hebben hun aantal financiële pagina's in de voorbije jaren fors uitgebreid en men vindt er ongetwijfeld de basisinformatie die men nodig heeft om de ontwikkelingen op de financiële markten op de voet te kunnen volgen.

Voor meer gedetailleerde informatie kan men zich op een gespecialiseerd financieel-economisch tijdschrift abonneren of zijn informatie bijzoeken op talloze internetsites. Op basis van die uitgebreide informatievoorziening kan men vervolgens ook meer gerichte vragen stellen aan zijn financiële instelling. Maar nooit moet men zich door al te nadrukkelijke uitgebrachte adviezen laten afbrengen van de gouden stelregel dat men zijn beleggingen altijd goed moet blijven spreiden.

Professionele vermogensbeheerder of beleggingsadviseur

Wie echter niet de tijd of de zin heeft om zich naast zijn beroepsmatige werkzaamheden ook nog eens te verdiepen in het reilen en zeilen van de financiële markten, kan ook een beroep doen op een professionele financieel adviseur of vermogensbeheerder, al dan niet gerelateerd aan een financiële instelling. Voor die service zal men echter moeten betalen en het komt er dus op aan om zorgvuldig af te wegen of de baten tegen de kosten zullen opwegen.
Gerelateerde artikelen
Goede doelen en beleggingenHistorisch gezien presteren aandelen beter dan de meeste andere vormen van investeringen. Enkele slechte jaren kunnen ec…
Financieel advies en vermogensbeheer voor particulierenFinancieel advies en vermogensbeheer voor particulierenOp allerlei gebieden kan er financieel advies verstrekt worden en dat kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de keuze voo…
Internetbroker Binckbank: vermogensbeheer 2019Internetbroker Binckbank: vermogensbeheer 2019Binckbank is een grote internetbroker in Nederland met een uitstekende klantvriendelijkheid. Maar Alex doet meer, zo is…
Vermogensbeheer, financieel advies op maatVermogensbeheer, financieel advies op maatVermogende klanten krijgen bij banken financieel advies op maat en kunnen bij goed vermogensbeheer rekenen op advies van…
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total returnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vermogensbeheer, uitbesteden of zelf doen?"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!