InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een bankrekening kiezen

Een bankrekening kiezen

Een bankrekening kiezen De eenvoudigste, maar helaas ook de minst rendabele bestemming die je aan spaargeld kan geven is het spaarvarken of de oude sok. Geld dat men thuis bewaart, brengt niets op en staat natuurlijk bloot aan risico’s zoals diefstal of brand. Banken blijven de meest aangewezen instellingen om je geld onder te brengen.

De lopende rekening of betaalrekening

Feitelijk vormt een betaalrekening bij een bank de beste basis voor een goed financieel beheer. Zo’n betaalrekening of lopende rekening is het ideale instrument voor het ontvangen van gelden (salaris, uitkering, pensioen, vakantiegeld etc.) en het doen van betalingen (electriciteit, gas, water enz.). En als er sprake is van regelmatig terugkerende stortingen, is de bank zelfs bereid om krediet op de betaalrekening toe te staan in de vorm van een vaste kredietlimiet, ook wel roodstaan genoemd.

Geld dat op een betaalrekening staat levert niet veel op. Doorgaans wordt er geen of weinig rente op vergoed. In financiële kringen geldt immers het beginsel dat men meer rente krijgt naargelang men zijn geld langer kan missen. Geld dat op een betaalrekening staat, is op elk gewenst moment opvraagbaar en levert dus de minste rente op.

De internetspaarrekening

Het aloude spaarboekje is in Nederland altijd de meest populaire spaarvorm geweest. Daar waar het aanvankelijk inderdaad ging om een “boekje” dat men bij elke storting of opname moest aanbieden om de mutatie in te laten noteren en waarop ook eenmaal per jaar de rente werd bijgeschreven, is het spaarboekje bij de meeste financiële instellingen inmiddels geëvolueerd tot een eigentijdse internetspaarrekening.

Weliswaar is het principe grotendeels gelijk gebleven, maar de formaliteiten voor het opvragen en opnemen van het saldo zijn tegenwoordig wel een stuk vereenvoudigd. Moest men vroeger de opname van grotere bedragen nog enkele dagen van tevoren aankondigen in verband met de beschikbare kasvoorraad van het bankkantoor, tegenwoordig zijn er geen limieten meer en kan je je geld even snel van je spaarrekening opnemen als je erop kan storten.

Termijnrekeningen en depositorekeningen

Bij termijnrekeningen worden geldbedragen voor een langere termijn uitgezet. Gelden op een termijnrekening zijn derhalve niet direct opvraagbaar of er gelden beperkende bepalingen. Soms wordt er gewerkt met opzegtermijnen uitgedrukt in maanden, terwijl bij vervroegde opname een boeterente wordt gerekend.

Het spreekt voor zich dat gelden geplaatst op een termijnrekening een hogere rente opleveren. De hoogte van de rente zal verschillen naar gelang de looptijd. Normaal gesproken zal de rente toenemen als de periode waarvoor je het geld vastzet langer is.

Als men niet voor afloop van de overeengekomen termijn over zijn geld kan beschikken, spreekt men ook wel van een depositotegoed.
Bij sommige financiële instellingen wordt het tegoed op een depositorekening bij het verstrijken van de vaste looptijd automatisch voor eenzelfde periode verlengd, tenzij de klant andere instructies geeft. De op het einde van de looptijd verdiende rente kan naar keuze worden bijgeschreven bij het kapitaal, dan wel worden overgeboekt naar een gekoppelde betaalrekening.

Welke bankrekening moet je kiezen? Samenvatting.

Veel geld in huis bewaren is niet verstandig. Het brengt niets op en staat bloot aan risico´s zoals brand en diefstal.
  • een lopende rekening of betaalrekening is bij uitstek geschikt om de gezinsfinanciën op een vlotte manier te organiseren; Hogere bedragen kan men beter niet te lang op een lopende rekening laten staan omdat daar in de regel geen of weinig rente op wordt vergoed;
  • een internetspaarrekening is een aantrekkelijke mogelijkheid om er spaargeld op te storten dat toch vrij liquide moet blijven;
  • termijnrekeningen en depositorekeningen zijn geschikt voor spaarbedragen die men voor langere tijd kan missen. De rente die men ontvangt zal in de regel hoger zijn dan de rente op een internetspaarrekening.
Gerelateerde artikelen
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Gratis betaalrekening en spaarrekening openenGratis betaalrekening en spaarrekening openenWilt u ook gratis uw bankzaken doen en gratis in 2019 een betaalrekening of spaarrekening openen waar allerlei voordelen…
Onbezorgd € 1.000,- sparenOnbezorgd € 1.000,- sparenSparen is niet altijd even gemakkelijk. Elke maand een behoorlijk bedrag opzij zetten doe je niet even zonder daar iets…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…
Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019Banken, goedkoop bankieren en betalen in 2019Een goedkope betaalrekening graag in 2019. Goedkoop bankieren en betalen, en zo geld besparen of zelfs een gratis betaal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "Een bankrekening kiezen"

Reactie

W. Kampman, 27-06-2013 03:20 #1
Dit lijkt me wel een heel goed plan; maar voordat alles vloeiend verlopen zal in heel Europa!nog wel even duren, want oa oude mensen en mensen die de pech al hebben dat ze gehandicapt zijn; deze groepen krijgen er veel problemen mee! DIE MENSEN ZIJN AL BLIJ DAT ZE EEN 4CIJFERPINCODE KUNNEN ONTHOUDEN! en deze groep wordt de komende jaren nog veel groter.de ing klanten hebben nog steeds de gangbare passen. ik zelf heb vroeger bij de gemeente giro in Amsterdam en die z'n begonnen met de geldkaart deze pas was grijs met de letters gk.en die hadden automaten waar je kon pinnen en ook storten.

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 27-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!