InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Gedaan met sparen?

Gedaan met sparen?

Gedaan met sparen? De crisis in Cyprus heeft het vertrouwen van spaarders ernstig geschonden. Ook Nederlanders maken zich grote zorgen. Waarheen nu met je spaargeld? Enkele suggesties.

Als zelfs spaargeld niet meer veilig is

Een groot aantal Nederlanders gelooft niet meer in de belofte van minister Dijsselbloem dat spaargeld veilig is in Nederland. Veel spaarders maken zich echt zorgen om hun spaargeld. Schuld is de bankencrisis in Cyprus, waarbij de politiek in eerste instantie overwoog om spaartegoeden onder 100.000 euro met een speciale heffing te belasten. Als zelfs staatsobligaties en spaarrekeningen niet meer veilig zijn, wordt het tijd om eens met andere ogen naar ons vermogen te kijken, ongeacht of dat groot of klein is.

Angst is een slechte raadgever, zegt men wel eens. Maar wat blijft er op termijn van het inkomen over als de inflatie uitkomt boven het rendement op de spaarrekening en wat kan je ertegen doen? Wél, je geld opmaken kan altijd.

Geld uitgeven kan altijd

Eindelijk onbezorgd consumeren, daar dromen veel mensen van. En al die mooie aanbiedingen van banken en kredietinstellingen suggereren dat men op krediet de mooiste wensen kan vervullen. Wie uitgaat van een dramatisch stijgende inflatie, vertrouwt erop dat de aflossing van al dat krediet later minder pijn zal doen: met schulden profiteren van inflatie dus. Maar dat veronderstelt wel dat iemands inkomen gelijke tred houdt met de inflatie. En of dát wel zo is, is nog maar de vraag.

Geplande aankopen naar voren halen

Maar tóch, wie nu al grote uitgaven voorziet, doet er waarschijnlijk niet verkeerd aan om dat nú al te doen:
  • bij een nieuwe auto schrikt vaak de waardevermindering nog af. Maar een jonge gebruikte wagen van een solide merk in een populaire kleur en uitvoering, indien nodig gefinancierd met een gunstige lening van de bank, dáár kan men zich geen buil aan vallen;
  • ook sieraden of een waardevol horloge kan zinvol zijn, maar alleen dán als je ze ook mooi vindt en gebruiken kan. Je geld uitgeven aan dingen die je bevallen en die een stabiele waarde hebben, iets beters is er nauwelijks denkbaar.

Geld aan de wand

Eeuwenlang hebben rijke mensen als vanzelfsprekend een deel van hun geld in kunst geïnvesteerd. Kunst heeft het voordeel dat je er meteen van kan genieten, ermee leven kan. De blik op een mooi schilderij, een beeldhouwwerk of een prachtig meubelstuk, men zou het kunnen vergelijken met emotioneel rendement.

Kunst heeft een waarde die verder reikt dan geld. Toch kan men er veel geld mee verdienen als men de juiste kunst op het spoor komt: trends herkennen, goedkoop aankopen en duur verkopen, dat is ook op de kunstmarkt het recept voor succes. En ook in tijden van financiële crisis worden hoge prijzen voor kunstwerken neergeteld. Maar dat geldt alleen voor eersteklas producten. Voor beginners is het dus belangrijk om goed advies in te winnen.

En wie niet van kunst houdt, kan er beter vanaf blijven. Overigens worden steeds meer werken verkocht via veilinghuizen, wat de markt transparanter maakt.

Bezit van goud werkt rustgevend

Net als een kunstwerk, kan ook de aanblik van goud rustgevend werken. Om te controleren of het er nog is, volstaat immers een blik in de kluis.

Bij beleggers die angst hebben voor inflatie zijn goudstaven en munten van het glanzend edelmetaal erg geliefd. Want goud genereert dan wel geen opbrengsten in de vorm van rente, daarentegen verliest het in tegenstelling tot papiergeld niet zo snel zijn waarde.

Hoe in goud beleggen?

Wie zijn vermogen wil “vergulden” heeft de keuze tussen munten en baargoud. Munten zijn geschikt voor beleggers die kleinere bedragen in goud beleggen willen. En ze zien er ook nog mooi uit:
  • de Krugerrand bijvoorbeeld siert de nationale trots van Zuid-Afrika, de springbok;
  • de Wiener Philharmoniker vertoont een hoorn, fagot, harp, vier violen en een cello;
  • wil je het eenvoudig houden, kies dan de Canadese munt met de maple leaf.

En wie het kiezen moeilijk valt, die trekt gewoon een mini-goudstaaf net als kauwgom of sigaretten uit de goudautomaat in de Galeries Lafayette.

Ook reizen loont zich

Ook reizen kan men als een investering zien. Weliswaar is het geld na terugkeer verdwenen, maar de herinneringen zijn dat niet, althans niet zo snel.

Een gezin met kinderen zou kunnen besluiten dat nu het moment gekomen is om bijvoorbeeld de lang gedroomde reis door Azië te maken. Ouders zouden het als hun plicht kunnen zien om hun kinderen de wereld te tonen in plaats van een spaarrekening op hun naam te openen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontdek nu welk geldtype jij bent!Ontdek nu welk geldtype jij bent!Iedereen heeft zijn eigen bestedingspatroon als het gaat om geld uitgeven, maar toch kunnen we vier verschillende geldty…
Spaarrekening: tips om rendement uit je geld te halenSpaarrekening: tips om rendement uit je geld te halenIn economisch moeilijke tijden is het geen sinecure om je geld op een degelijke manier te beheren. Veel mensen hebben da…
Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?Geld sparen en op je spaarrekening zetten is iets waarvan sommige mensen het nut niet van inzien. De rente op de spaarre…
Wat zijn klim spaarproducten?Wat zijn klim spaarproducten?Klim spaarproducten, ook wel klim spaardeposito genoemd, zijn in 2011 door enkele Nederlandse banken geintroduceerd. Het…
Besparen door uitgaven te heroverwegenBesparen door uitgaven te heroverwegenImpulsaankopen zijn uitgaven die consumenten vaak niet verricht zouden hebben als ze de aankoop hadden heroverwogen. U k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gedaan met sparen?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 13-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Waarin beleggen?
Schrijf mee!