Lenen tot welke leeftijd

Lenen tot welke leeftijd De leeftijd speelt ook in 2020 zeker een rol bij het geld lenen en een hypotheek. Tot welke leeftijd maximaal en vanaf welke leeftijd kunt u nog geld lenen bij een bank? Vaak kunnen senioren geen hypotheek afsluiten. Wie jong is kan niet wachten tot hij 18 jaar is, maar ouderen hebben naarmate ze ouder worden steeds meer moeite om een passende lening af te sluiten. Dit verschilt nogal per lening en per bank, maar vaak is dan de leeftijd een extra probleem voor een extra krediet. Sommige banken hebben een lening of hypotheek speciaal voor senioren. Zo heeft Rofin het seniorenkrediet tot 72 jaar.

Vanaf welke leeftijd mag ik lenen en hypotheek afsluiten?

Om een lening te kunnen afsluiten moet u meestal minimaal 18 jaar zijn. Tot die leeftijd kan het niet of alleen als de ouders toestemming geven. Voor de persoonlijke lening of flitslening is de minimale leeftijd 18 jaar en voor het afsluiten voor een doorlopend krediet 23 jaar. Per bank kan het nog iets anders zijn, maar deze leeftijden vormen toch wel de rode draad.

Tot welke maximale leeftijd geld lenen?

Een lening afsluiten is op latere leeftijd moeilijker dan op jongere leeftijd. Niet onlogisch, omdat wie ouder is ook gemiddeld genomen nog minder jaren te leven heeft. Het varieert een beetje, maar de meeste kredietverstrekkers geven geen krediet meer in de leeftijdscategorie ouder dan van 60 jaar tot 74 jaar zijn. Als men nog een lening wil afsluiten moet die binnen maximaal 5 jaar zijn afgelost. De flitslening kunt u aanvragen tot uw 73 jarige leeftijd. Voor een hypotheek zien banken het liefste dat u een overlijdensrisicoverzekering afsluit bij een hypotheek, en de leeftijd van deze verzekering is maximaal 75 jaar.

Ik heb al een lening

Het wordt anders als u al een lening hebt. Als u gewoon altijd netjes hebt betaald zal op uw verjaardag niet plotseling de lening worden opgeëist door de bank. Het betekent wel dat als u nog op latere leeftijd extra geld beschikbaar wilt hebben u beter op eerdere leeftijd een lening kunt nemen. Of het moet zo zijn dat u voldoende hebt gespaard, een goed pensioen hebt of andere redenen om geen lening af te sluiten.

Overwaarde huis benutten

Wie een huis heeft en een huis bezit dat voldoende overwaarde heeft, kan in de meeste gevallen wel bijlenen of een tweede hypotheek nemen. Het hangt van de individuele situatie af om hoeveel geld het zal gaan. Hoe meer overwaarde en hoe couranter de woning is, hoe eenvoudiger het wordt om aan extra geld te komen. Het risico is voor de bank dan kleiner en de rente lager. Maar ook voor het nemen van een extra hypotheek als u wat ouder bent, moet u goed op de voorwaarden letten. Sommige banken doen namelijk al moeilijk vanaf de leeftijd van 50 jaar of stellen allerlei aanvullende eisen die het lenen minder aantrekkelijk of duurder voor u maken.

Zoeken op internet naar een goede lening, het seniorenkrediet 2020

Het loont dan ook zeker de moeite om op het internet te kijken waar u het beste kunt lenen. Sommige banken hebben speciale seniorenleningen of een hypotheek die speciaal voor ouderen is bedoeld. Maar vraag altijd vooraf naar de voorwaarden, om te voorkomen dat u straks verrast wordt. Overigens zijn er in de praktijk nog andere manieren om te lenen. Via de creditcard bijvoorbeeld of bij familie. Het is echter de vraag of u dat aantrekkelijk vindt. Daarom loont het de moeite om op tijd op een rij te zetten of een straks geld te kort komt en dus maatregelen moet treffen. Er zijn vele persoonlijke adviseurs, ook op het internet, die u graag verder helpen.

Slot

Wie ouder is ondervindt meer moeite om te lenen. Het is dan ook verstandig om op eerdere leeftijd te bekijken of en hoeveel u het beste kunt lenen om straks rond te kunnen komen. Bekijk ook uw toekomstig pensioen en of u misschien ook daar nog extra inkomsten kunt verwerven. Let ook op het speciale seniorenkrediet.

Lees verder

© 2011 - 2020 Leningwiki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woningDe verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woningVanaf 57 jaar wordt u in 2020 voor een hypotheek tot de senioren gerekend. Voor deze groep mensen heeft het Stimulerings…

Snel geld lenen zonder BKR toetsing. Let op!Snel geld lenen zonder BKR toetsing. Let op!Snel geld lenen zonder BKR toetsing, waar let je op? Bij aanbieders als Reddingsgeld, Vliegend Geld, Instantlening en Ex…
Lening boetevrij aflossenLening boetevrij aflossenBoetevrij extra aflossen verlaagt ook in 2020 snel de maandlasten. U bespaart zo op de rente en een eventuele boete is o…

Reageer op het artikel "Lenen tot welke leeftijd"

Reacties

M1 P. C. Bosman-Wassenburg, 23-07-2018 13:15 #3
Mijn vriend heeft een hypotheekvrije woning met een waarde van ongeveer 350.000 euro.
Nu kan hij een stukje grond bijkopen waar hij eventueel een veranda op wil plaatsen.
Hij is 72 jaar kan hij nog een kleine hypotheek krijgen of een lening en wat zijn de voorwaarden daaraan verbonden.

Soons, 02-07-2013 01:46 #2
Hypotheek, op de eigenwoning, ik heb geen hypotheek,
kan ik nog een hypotheek AFSLUITEN,B.V SENIOREN HYpotheek?
ik ben 71 jaar. Reactie infoteur, 08-10-2013
Beste Soons,
Veel banken doen moeilijk met een hypotheek aan senoren. Wellicht kunt u nog bij de Rabobank terecht voor een seniorenhypotheek.

Vermeylen, 13-09-2012 13:38 #1
Beste,

Kan U mij zeggen welke maatschappij er nog een hypotheeklening van een 25 jaar wil aangaan als mijn man 65 jaar is en ikzelf 50 jaar. Wij hebben geen erfgenamen dus of het nu van ons wordt of niet, speelt geen rol (aflossingsvrije hypotheek?) maar wij zien het eerder als lange termijn huren.
Met dank

Infoteur: Leningwiki
Laatste update: 01-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 3
Schrijf mee!