InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Frankrijk

Geld lenen in Frankrijk

Geld lenen in Frankrijk Het is voor Nederlanders die een huis willen kopen in Frankrijk mogelijk om daar een lening af te sluiten. Geld lenen in Frankrijk gaat soms wel op een andere manier. Zo sluiten deze meeste mensen daar gen hypotheek af, maar een zogeheten caution. Het is ook mogelijk om bij Nederlandse banken een hypotheek af te sluiten wanneer u daar een huis gaat kopen.

Lenen in Frankrijk

Het is in Frankrijk net zoals in Nederland mogelijk om een lening af te sluiten voor de koop van een huis. Het Nederlandse woord hypotheek heeft in het Nederlands echter een andere betekenis dan het Franse gelijknamige woord. In Nederland staat het bijna synoniem aan het afsluiten van een lening voor de aankoop voor een huis. In Frankrijk spreken ze liever over 'pret immobilier'. Het gaat dan puur om de afsluiting van een lening en het hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze als hypotheek voor het huis geld. Integendeel zelfs. In Frankrijk worden nauwelijks leningen voor een huis afgesloten. Meestal gaat het om een gewone lening en daarnaast sluiten particulieren een verzekering af voor het geval ze de lening niet kunnen terugbetalen. Hierin stopt de lener een bepaald bedrag en dit bedrag krijgt hij of zij grotendeels weer terug als de lening is terugbetaald. Wanneer dit niet gebeurd wordt de bank uit dit fonds vergoed. Dit waarborgfonds heet 'caution'.

Hypotheek afsluiten in Frankrijk

Wanneer iemand niet in aanmerking komt voor een caution dan kan iemand altijd nog de zogeheten hypotheque afsluiten. Dit moet altijd bij de notaris worden vastgelegd. De kosten daarvan zijn ongeveer gelijk aan de caution, maar met het verschil dat je deze kosten niet terug krijgt. Verder ben je minder flexibel als het bijvoorbeeld aankomt op het verhuren of verkopen van je huis. Er is hier een strenge regelgeving rond in Frankrijk. Het is voor buitenlanders wel mogelijk geld te lenen bij een Franse bank, maar vraag dus altijd eerst om een caution en niet om een hypotheek.

Franse bank

In het geval dat je toch een hypotheek afsluit is het belangrijk dat je zelf een deel van de aankoopprijs te betalen. Dan moet je denken aan ongeveer twintig procent van de koopprijs. Banken vragen dit vaak, ook al zijn er uitzonderingen. Dit doen ze om er zeker van te zijn dat de lener zijn schuld afbetaald. Ze denken dat daar een betere kans op is als de lener zelf ook geld in het huis heeft zitten. Dat huis geldt uiteraard als onderpand. Via een site als www.meilleurstaux.com is het goed mogelijk om een overzicht te krijgen van alle leningen die Franse banken verstrekken.

Lening afsluiten in Nederland

Wanneer u slecht Frans spreekt zijn er ook mogelijkheden om te lenen bij een Nederlandse bank. Onder andere bij de Rabobank en de ABN Amro is het sinds een aantal jaren mogelijk om ook een hypotheek af te sluiten voor woningen in het buitenland. De provisiekosten zijn waarschijnlijk wel iets hoger dan wanneer u een huis in Nederland koopt. Bovendien zijn de voorwaarden strenger ten opzichte van een hypotheek voor een huis in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen in Frankrijk"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!