InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woning

De verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woning

De verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woning Vanaf 57 jaar wordt u voor een hypotheek tot de senioren gerekend. Voor deze groep mensen heeft het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten een aantrekkelijke lening, de verzilverlening. Hebt u een eigen woning en bent u 57 jaar of ouder dan kunt u met de verzilverlening van de SVn uw woning laten opknappen, levensbestendig maken en energiezuinig maken. Dit alles tegen een aantrekkelijke rente. Hoe werkt deze hypotheek voor de verbouwing van uw eigen woning?

Wat is de verzilverlening?

Een hypotheek als u 57 jaar of ouder bent

Als u 57 jaar of ouder bent, kijkt de bank niet alleen naar uw huidige inkomen maar vooral ook naar uw inkomen over 10 jaar, de toekomstige pensioendatum. Daardoor kan het gebeuren dat iemand die 55 jaar is eenvoudig een nieuwe hypotheek of een verhoging van een hypotheek kan regelen en wie twee jaar ouder is niet. Dat kan een probleem zijn als u bijvoorbeeld dringend geld nodig hebt voor de verbouwing van uw eigen woning. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten SVn heeft voor de financiering van een verbouwing twee leningen in de aanbieding, de blijverslening en de verzilverlening. De SVn beoordeelt in beide gevallen uw aanvraag, maar de aanvraag moet worden gedaan via de gemeente of provincie waar de woning staat.

Verzilverlening voor senioren en de overwaarde van uw eigen woning

De verzilverlening kan alleen worden versterkt als uw woning overwaarde heeft, meer waard is dan de hypotheek die nog openstaat. De lening is een hypotheek op basis van de overwaarde. Het is een aflossingsvrije hypotheek die volledig wordt afgerekend als u komt te overlijden of als u uw woning verkoopt. Het maximale bedrag dat u zo kunt lenen is bovendien afhankelijk van uw leeftijd. Wie 70 jaar is kan meer lenen dan iemand die 57 jaar is, onder de veronderstelling van een zelfde overwaarde van de woning, omdat de resterende levensverwachting dan korter is. De hoogte van de lening is onafhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Toch kunt u maar één keer de verzilverlening afsluiten, over een paar jaar terugkeren voor een nieuwe verbouwing zal dus niet gaan. Daarom is het verstandig om een aantal verbouwingen samen te voegen en daarvoor geld te lenen.

Wat is de verzilverlening niet?

De verzilverlening is niet een manier om uw pensioen aan te vullen of om van het geld op reis te gaan. Er zijn manieren om uw woning te verzilveren bij een aantal marktpartijen, waarbij het geld dat u krijgt vrij besteedbaar is. Het bedrag van de verzilverlening is niet vrij besteedbaar maar is alleen bedoeld voor:
  • De verbouwing van uw eigen woning.
  • Het seniorvriendelijk en levensbestendig maken van uw woning.
  • Aanbrengen van energiebesparende voorzieningen.
  • Groot onderhoud zoals een nieuw dak, funderingsherstel, maar ook asbestverwijdering.

Rente en aflossing hypotheek?

U betaalt geen maandelijkse u geen aflossingen, die worden pas verrekend met de verkoopwaarde van de woning als u komt u overlijden of de woning tussentijds verkoopt. De hypotheekrente bedraagt in december 2018 1,75%, wat voor u een aantrekkelijke hypotheekrente kan zijn. Hebt u al een hypotheek op de woning, dan is het verstandig om de situatie ook met uw hypotheekadviseur te bespreken. Wellicht ziet die betere mogelijkheden, wellicht is de verzilverlening nog niet in uw gemeente en provincie beschikbaar.

De opeethypotheek

De verzilverlening is een opeethypotheek. Veel mensen zitten gevangen in hun woning in die zin dat hun woning mogelijk veel waard is en de hypotheek volledig is afgelost, maar men uiteraard niet van stenen alleen kan leven. Woont u in een relatief grote woning, dan kan het verstandig zijn om de woning te verkopen en te verhuizen om een kleinere woning met de gewenste voorzieningen terug te kopen. Is dat niet het geval, maar hebt u wel geld nodig voor de verbouwing van uw woning zodat u er nog vele jaren naar tevredenheid kunt wonen, dan kan de opeethypotheek een goede oplossing zijn. Dat kan de verzilverlening van de SVn zijn maar natuurlijk ook een opeethypotheek bij een bank zoals Florius.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Svn

Reageer op het artikel "De verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woning"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 05-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!