InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico's

Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico's

Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico's Het opnemen van een lening in vreemde valuta kan gunstiger voorwaarden opleveren. Een deviezenkrediet kan voordeliger zijn dan een lening in euro als de rente in landen buiten de EU lager is. Erg populair waren bijvoorbeeld kredieten in Zwitserse Franken of Japanse Yen, omdat de rente in de betrokken landen langere tijd onder de rente in de eurozone lag.

Hoe werkt een lening in vreemde valuta?

Stel de familie Smits wil graag 100.000 lenen om een huis te bouwen en besluit om een lening in Amerikaanse dollars aan te gaan. Bij een veronderstelde wisselkoers van $ 1,30 per euro wordt derhalve een kredietbedrag van 130.000 dollar opgenomen. De rente en aflossing van de lening worden berekend in de vreemde valuta. Stijgt de wisselkoers (bv. naar $ 1.40 per euro) dan wordt de lening goedkoper, daalt daarentegen de wisselkoers dan wordt die duurder voor de kredietnemer.

Renteverschil en valutaschommelingen optimaal benutten

Om die reden heeft zich op een gegeven moment het zogenaamde "switchen" (het heen en weer schakelen tussen vreemde valuta en euro's) gemanifesteerd. Dat kan betekenen dat een lening in vreemde valuta zich in de loop der tijd tot een multivalutakrediet ontwikkelt (Yen, Euro, Zwitserse Frank, Dollar) omdat getracht wordt de internationale wisselkoers- en renteschommelingen optimaal te benutten.

Deviezenkrediet tevens valutaspeculatie

Kredietverlening in vreemde valuta heeft vooral veel ingang gevonden in Duitstalig spraakgebied (Duitsland, Oostenrijk). Op een gegeven moment was naar schatting zelfs 25% van alle Duitse woningkredieten een deviezenkrediet. En het was daarbij niet ongebruikelijk om bij een dergelijke financiering in vreemde valuta de valutasoort meermaals te veranderen. Benadrukt moet echter worden dat opname van een lening in vreemde valuta ook een vorm van valutaspeculatie is, zodat men na het aangaan van een dergelijke lening ook de valutamarkten goed in het oog moet houden.

Waarom leningen in een andere valutasoort dan de euro in andere landen minder aftrek hebben gevonden, is niet duidelijk. Feit is wel dat een deviezenkrediet de nodige deskundigheid en een actieve betrokkenheid bij de kredietnemer veronderstelt. Om die reden acht men een krediet in vreemde valuta vaak minder geschikt voor de particuliere kredietnemer.

Hoe wordt een deviezenkrediet afgedekt?

De afdekking van een lening in vreemde valuta geschiedt door middel van een gekoppelde levensverzekering of de deelname in een beleggingsfonds. Naast een wisselkoers- en renterisico ontstaat op die manier een bijkomend risico, namelijk dat het fonds aan het eind van de looptijd van het deviezenkrediet niet de verwachte opbrengst heeft gebracht en dus de aflossing niet kan worden opgebracht.

Extra kosten en fiscale aspecten

Naast de hiervoor genoemde risico's ontstaan bij kredietverlening in vreemde valuta ook extra kosten in vergelijking met een gebruikelijk krediet in euro´s. Deze extra kosten kunnen bestaan uit administratiekosten, clearingkosten, kosten voor het aanhouden van een vreemd-valutarekening, enzovoort. Bovendien moeten de fiscale aspecten ook niet uit het oog worden verloren, bijvoorbeeld belasting op opbrengsten bij valutaspeculatie.

Voordelen van een lening in vreemde valuta

  • mogelijk voordelen uit valutaspeculatie
  • de mogelijkheid van een gunstiger financiering door een lagere rente

Nadelen van een lening in vreemde valuta

  • het risico van verliezen op speculatieve transacties en renteschommelingen
  • hogere kosten ten opzichte van een kredietfaciliteit in euro
  • het continu monitoren van deviezenmarkten en rente-ontwikkelingen vergt veel tijd en deskundigheid
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico's"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!