InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Flexibel hypotheek krediet tegen laag tarief

Flexibel hypotheek krediet tegen laag tarief

Flexibel hypotheek krediet tegen laag tarief Als je overwaarde hebt op je huidige woning dan kun je dit opnemen door middel van het flexibel hypotheek krediet. Je neemt dan een krediet met als onderpand de overwaarde op de woning. De voordelen van het flexibel hypotheek krediet zijn onder andere dat je geld kunt terug storten en daardoor minder rentekosten hebt iedere maand.

Extra krediet krijgen

Als je in het bezit van een woning bent dan kun je met het flexibel hypotheek krediet van abn amro extra krediet krijgen. De overwaarde van de woning wordt dan het onderpand voor het verleende krediet. Dit is handig als je bijvoorbeeld een verbouwing wilt financieren met behulp van de overwaarde van je huidige woning. Als je het krediet opneemt dan betaal je alleen maar de rente over het opgenomen bedrag. Ook kun je weer geld terug storten en betaal je minder aan rente kosten.

Hoe werkt het?

De krediet vorm van het flexibel hypotheek krediet is een doorlopend krediet. Je kunt een flexibel hypotheek krediet opnemen vanaf 10.000 euro. De kosten van een kleine verbouwing gaan al gauw richting de 10.000 euro, en zijn vaak hoger. De voorwaarde is wel dat je voldoende overwaarde hebt in je woning. Als je eenmaal het krediet hebt gekregen kun je vrij eenvoudig het geld opnemen via je eigen betaalrekening. Je kunt met behulp van internet bankieren bij abn amro geld overschrijven tussen je eigen betaalrekening en het flexibel hypotheek krediet.

Het krediet aflossen

Aflossen van het krediet kan maar hoeft niet. Je kunt hierin een keuze maken. Als je kiest voor aflossen dan betaal je iedere maand een bedrag dat bestaat uit een deel aflossing en een deel rente. Je kunt ook er voor kiezen om niets af te lossen. Je betaalt dan alleen de rentekosten per maand. Ook is het mogelijk om extra af te lossen. Dit gaat in minimum bedragen vanaf 500 euro, en kan op ieder moment in de maand.

Rentekosten aftrekbaar?

Als het flexibel hypotheek krediet wordt gebruikt voor werkzaamheden aan de woning die vallen onder bijvoorbeeld onderhoud of verbetering, dan mag je de rentekosten fiscaal aftrekken. Net als bij een normale hypotheek geldt voor het flexibel hypotheek krediet ook een maximale termijn van dertig jaar voor rente aftrek.

Voordelen van het flexibel hypotheek krediet

Deze kredietvorm bij de abn amro biedt een aantal voordelen. Deze voordelen zijn onder andere:
  • een duidelijk rekening overzicht
  • een gratis bankpasje
  • geen afsluitkosten
  • geld opnemen wanneer je maar wilt

Andere aspecten van deze kredietvorm

Naast de genoemde voordelen gelden ook enkele andere voorwaarden. Zo moet er een woning zijn dat als onderpand kan dienen voor het krediet. En dan met name de overwaarde van die woning. Dat is het deel waarop geen hypotheek schuld berust.

Een keuze in verschillende soorten rente is er niet. De rente die wordt toegepast op het krediet is de variabele rente. De variabele rente stand wordt iedere maand bijgesteld. De rente kosten fluctueren dus maandelijks. Als de rente op de geldmarkt laag is, dan zijn de rente kosten ook laag. Andersom geldt bij een hogere rente krijg je te maken met hogere rente kosten.

Lenen en het BKR

Als je gebruik wilt maken van het flexibel hypotheek krediet dan wordt de aanvraag getoetst bij het BKR. Dat houdt in dat er wordt gekeken naar je leen- en aflosgedrag bij andere eerder verstrekte leningen en krediet. Als je geen bijzondere BKR status hebt dan kan de bank het krediet aan jou verstrekken. De kredietverstrekking wordt vervolgens geregistreerd bij het BKR.
Gerelateerde artikelen
Het doorlopend kredietHet doorlopend kredietHet lijkt tegenwoordig zo gemakkelijk. U wilt graag verbouwen of u wilt een product aanschaffen waarvoor u momenteel gee…
Rentekrediet als doorlopend krediet met lage maandlastenRentekrediet als doorlopend krediet met lage maandlastenEen rentekrediet is een flexibele vorm van lenen in 2019. Het is geld lenen zonder aflossen. Zo blijven de maandlasten l…
Wat is woz krediet?Het WOZ krediet is een lening die het beste te vergelijken is met een doorlopend krediet. Een belangrijke voorwaarde voo…
Bronnen en referenties
  • www.abnamro.nl

Reageer op het artikel "Flexibel hypotheek krediet tegen laag tarief"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 07-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!