InfoNu.nl > Financieel > Geld > Invloed van de eurokoers op ons dagelijks leven

Invloed van de eurokoers op ons dagelijks leven

Invloed van de eurokoers op ons dagelijks leven Als financiële experts over eurocrisis, miljardenschulden en inflatie praten, is niet altijd duidelijk wat dat voor u en ik persoonlijk betekent. Wat zijn de gevolgen voor uw besteedbaar inkomen als de euro stijgt of daalt?

De gevolgen voor u als de euro stijgt

Afnemend concurrentievermogen

Een sterke euro wordt vaak geassocieerd met een zwakke dollar. En een sterke euro respectievelijk een zwakke dollar, kan leiden tot een afnemende concurrentiecapaciteit van Nederlandse bedrijven, omdat onze export duurder wordt als gevolg van de wisselkoers. Dat kan resulteren in zware verliezen voor bedrijven met uitvoer naar dollarlanden. En dát heeft weer gevolgen voor onze arbeidsmarkt.

Lagere benzineprijzen

Omdat de prijs van olie wordt verhandeld in dollars, betekent een zwakke dollar dat we voor hetzelfde bedrag meer olie ontvangen. In een dergelijk geval kan de prijs van benzine lager worden.

Prijzen in de supermarkt

Importen naar Nederland worden goedkoper omdat een sterke euro hierop positief moet uitwerken, althans in theorie. De lage dollar verlaagt de kosten van invoer, dus veel geïmporteerde producten in de supermarkt zouden goedkoper moeten zijn. Maar de vraag is of grootgrutters hun besparing bij inkoop ook daadwerkelijk een-op-een aan de klant doorgeven. Dat zou natuurlijk wél wenselijk zijn.

Goedkoper vakantieverblijf

Vooral reizigers naar de Verenigde Staten kunnen opgelucht zijn. Een verblijf in de Verenigde Staten wordt immers goedkoper door de stijging van onze Europese eenheidsmunt. Want de producten ter plaatse behouden onafhankelijk van de wisselkoers hun prijs. Alleen is een euro nu meer waard. Alleen al op een reep chocolade maakt dit meerdere centen verschil. Voor grotere uitgaven zijn de besparingen uiteraard dienovereenkomstig hoger.

Geboekte pakketreizen

Deze worden op korte termijn niet goedkoper als de euro stijgt. De prijzen blijvens immers gelden tot het verstrijken van de actuele catalogussen. Touroperators beargumenteren die maatregel graag door erop op te wijzen dat hotels en vluchten onafhankelijk van de wisselkoersen geruime tijd op voorhand werden ingekocht.

De gevolgen voor u als de euro daalt

Artikelen met Amerikaanse herkomst

Een zwakke euro maakt vooral de Amerikaanse dollar sterk. En juist bij zo'n sterke Amerikaanse dollar verrijken zich de exporterende Nederlandse ondernemingen, en wel op úw kosten, op kosten van de Nederlandse consument dus. U moet het dus bezuren omdat u meer moet betalen voor de duurdere invoer. Heeft u een half jaar geleden voor uw favoriete Levi's jeans nog 90 euro in de winkel betaald (ongeveer 135,- Amerikaanse dollars), nú moet u voor hetzelfde model ongeveer 104,- neertellen omdat de euro tegenover de dollar minder waard is geworden.

Duurdere importen

Vooral voor bedrijven die veel importeren uit het buitenland is dat fataal. Die kopen namelijk duidelijk meer dan alleen maar één spijkerbroek op de wereldmarkt. Overigens importeert het merendeel van de Nederlandse bedrijven meer goederen uit het buitenland dan omgekeerd.

Duurder (vakantie)verblijf in de VS

Logisch dat het ook dáár voor u duurder wordt waar u in dollars moet betalen. Zo wordt een verblijf in de Verenigde Staten door de val van onze Europese eenheidsmunt aanzienlijk duurder. Want de producten ter plekke behouden onafhankelijk van de wisselkoers hun prijs, alleen is een euro nu veel minder waard. Zelfs die reep chocolade kan daardoor een paar cent duurder zijn.

Goedkopere export

Een zwakke euro maakt Nederlandse producten in ieder geval goedkoper in het buitenland zoals in de VS en Azië. Daardoor wordt er meer naar deze landen geëxporteerd en kunnen de Nederlandse bedrijven groeien.

Verslechterde marktpositie

Door onstabiele munt: Nederland verliest door de lage eurokoers zijn aantrekkelijkheid als industriële vestigingsplaats. Nauwelijks één buitenlandse onderneming investeert in een land dat een onstabiele munt heeft. Er komen dus globaal genomen minder banen, de marktsituatie verslechtert.

Prijzen van pakketreizen

Wie een pakketreis geboekt heeft, moet de oren spitsen. De hogere prijzen laten zich in de regel alleen ter plaatse voelen. Reeds geboekte pakketreizen worden echter niet direct duurder. Maar sommige touroperators hanteren in hun catalogi een marge om zich in te dekken tegen prijsschommelingen. Als de euro dan daalt en en de kosten van hotels en vluchten voor de aanbieder stijgen, kan hij voor nieuwe boekingen de prijs aan de bovenkant verlangen. Vraag dit na bij uw reisorganisator.

Stijgende brandstofprijzen

Omdat olie in Amerikaanse dollars wordt betaald, stijgt bij een zwakke euro de olieprijs voor ons. Voor 50 euro krijgen we bij een zwakke euro minder brandstof dan bij een sterke euro. Volgens oliehandelaren is overigens maar een fractie van de prijsstijging vanaf januari op de dollarkoers terug te voeren. Maar de actuele stemming op de oliemarkt en de dollarkoers laten voor de prijzen aan de pomp weinig goeds verwachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in Turbo'sTurbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?
Koersvorming bij obligatiesKoersvorming bij obligatiesMenig beginnend belegger vraagt zich af waarom bij stijgende rente de obligatiekoersen dalen en omgekeerd. Beleggers kun…
Economie: Redeneren van markt naar markt met Vraag en AanbodEconomie: Redeneren van markt naar markt met Vraag en AanbodRedeneren is een belangrijk onderdeel om Economie te begrijpen. Redeneren is uitleggen waarom de stijging/daling van iet…
Vertical Speed IndicatorDe Vertical Speed Indicator (VSI) geeft aan hoe snel een vliegtuig stijgt of daalt. Dit wordt ook wel de rate of climb g…
Profiteren van een zwakke euroProfiteren van een zwakke euroBij een zwakke euro kunnen beleggers goede zaken doen. Als ze ervan uitgaan dat de wisselkoers op korte termijn niet ste…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Invloed van de eurokoers op ons dagelijks leven"

Reactie

Bonafide (infoteur), 26-09-2010 21:27 #1
Profiteren van zwakke dollar!

De zwakke dollar maakt het mogelijk! Steeds meer Europeanen, waaronder veel Nederlanders, maken van de gelegenheid gebruik en winkelen direct in het land van de onbegrensde mogelijkheden, ofwel via online webshops. Nieuwe laagterecords van de Amerikaanse munt drijven consumenten in drommen over de grote plas en laten de omzetten van Amerikaanse webwinkels omhoogschieten. Ebay USA heeft nog nooit zoveel bieders uit Europa geteld. Geen wonder, men kan tot 70% op de aankoopprijs besparen, zelfs bij merkgoederen.

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële crisis
Reacties: 1
Schrijf mee!