InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening oversluiten naar doorlopend krediet

Lening oversluiten naar doorlopend krediet

Lening oversluiten naar doorlopend krediet Een bestaande lening oversluiten of omzetten naar een nieuwe lening is in 2018 goedkoper geld lenen en direct geld besparen. Vergelijken, een lening oversluiten of leningen samenvoegen. Dat is goedkoper dan allerlei kleine dure kredieten aan te houden, groot en klein met een te hoge rente. Los oude leningen af en sluit een nieuwe goedkopere lening af. Oversluiten naar een doorlopend krediet is dan waarschijnlijk het goedkoopste, omdat de variabele rente in 2019 laag is.

Oversluiten bij eigen bank of een andere bank in 2019?

Lening oversluiten, wat is dat?

Onder het oversluiten van een lening wordt verstaan het vernieuwen van de lening bij de bank of kredietverlener tegen een nieuwe rente. Dit kan ook via het samenvoegen van allerlei bestaande leningen tot een nieuwe lening. Dit is zeer verstandig, zeker als sprake is van een lappendeken van kleinere leningen, waarbij niemand meer echt het overzicht heeft. Als u een creditcard hebt, soms rood staat, een hypotheek hebt afgesloten of wat koopt bij een postorderbedrijf, beschikt u al over vele soorten leningen. Allemaal met hun eigen afspraken en waarschijnlijk ook nog eens bij verschillende banken. Dat kan natuurlijk wel, maar is niet handig en meestal duurder dan nodig is.

Verschillende losse leningen en kredieten samenvoegen

Wie verschillende kleine leningen en afbetalingsregelingen heeft, kan alles samenvoegen tot een nieuwe lening. Vele soorten krediet komen voor een samenvoeging in aanmerking:
  • Een persoonlijke lening;
  • Een doorlopend krediet;
  • Rood staan;
  • Creditcard;
  • Kopen op afbetaling, zoals bij postorderkredieten of klantenkaarten;
  • Lenen met een onderpand. Denk aan huis of bijvoorbeeld sieraden;
  • Leningen bij familie en vrienden.

Hoe duur is geld lenen?

In zijn algemeenheid geldt dat een lening duurder is al er geen onderpand is, er sprake is van een verhoogd risico, u een schuld hebt bij een creditcardmaatschappij, op afbetaling koopt of gewoonweg rood staat bij de bank. Natuurlijk worden al deze rekeningen door u betaald, en hebt u er waarschijnlijk geen erg in. Soms worden de rekeningen maandelijks te hoog en zoekt u een oplossing. In beide gevallen loont het de moeite om te bekijken of het zinvol is om de verschillende leningen over te sluiten. Want 15 procent of meer betalen bij rood staan, waarom zoudt u dat doen. Ter vergelijking: de rente op een doorlopend krediet bedraagt minder dan de helft en bij een hypotheek moet u aan nog veel lagere rentes denken, omdat het huis als onderpand dient en daarmee de bank meer zekerheid geeft.

Voordelen oversluiten van een lening bij een bank

Oversluiten van een lening betekent herfinanciering van een lening of leningen. U kunt bij uw eigen bank blijven of overstappen naar een andere bank. Bekijk hoeveel u waarvoor betaalt en voor hoe lang. Het oversluiten heeft in het algemeen de volgende voordelen:
  • Een lagere rente en dus lagere maandlasten.
  • Lagere kosten en lagere rente, want u voegt meerdere bestaande kredieten samen tot één nieuwe lening.
  • Een grote lening heeft meestal een lagere rente dan een kleine lening.
  • Zo kunt u andere leningen aflossen, ook die met een nare geschiedenis.
  • U wordt flexibeler.
  • Was u al niet tevreden over uw huidige kredietverlener, dan is dit een mooi moment om over te stappen naar een ander.
  • U leningen worden overzichtelijker.
  • Een nieuwe lening betekent ook de kans op betere voorwaarden bij een bank of intermediair die u bevalt.

Lening aflossen met lening

Een lening met een lening aflossen klinkt misschien ietwat raar, maar als de rente van de nieuwe lening veel lager is dan op de oude lening kunt u met het extra geld een oude lening of een deel daarvan aflossen. Bovendien kunt u bij een lagere rente meer krediet krijgen dan bij een hoge rente. Vraag een kredietverlener om advies, zodat hij al de leningen kan bekijken en een voorstel kan doen voor een nieuwe lening met als voorwaarde dat u daarmee ook een deel van de bestaande schulden aflost. Een doorlopend krediet is dan meestal een prima oplossing.

Oversluiten naar een doorlopend krediet met een variabele rente

Het doorlopend krediet is de meest flexibele manier van lenen. U spreekt met de bank of intermediair af hoeveel u gegeven uw inkomen en lasten maximaal aan krediet mag opnemen. Zolang u onder deze limiet blijft kunt u weer geld opnemen en u betaalt alleen rente over het bedrag dat u opneemt. Met het geld dat u opneemt betaalt u de versnipperde leningen af zodat u van die rente verlost bent. Dat u met een doorlopend krediet een veel lagere leenrente betaalt, blijkt wel uit de volgende tabel:

Leenrente verschilt sterk per aanbieder (doorlopend krediet, 1 januari 2019):

Aanbieder5.000 euro 10.000 euro25.000 euro50.000 euro
Freo6 %5,6 %4,6 %4,6 %
MoneYou6,4 %6,4 %5,5 %5,7 %
Santander9,1 %7,5 %7,3 %6,90 %
Defam7,5 %5,6 %4,40 %4,80 %
Directa6 %5,5%5,5 %5,5 %
ABN AMRO9,7 %6,9 %6,90 %7,1 %
ING10,3 %9,2 %8,3 %8,3 %
Rabobank11,5%10,2 %8,6 %8,4 %

Wie deze leenrentes bekijkt ziet meteen dat de leenrente hoger is bij de kleinere bedragen en bij de grote banken. De meeste banken en kredietverstrekkers vinden die kleine leningen minder interessant, omdat de administratieve kosten voor hen in verhouding hoog zijn. Uitzondering hierop is Freo die een schappelijke rente vanaf 4,6% vraagt of Dfam vanaf 4,4%. De rente die u betaalt is wel afhankelijk van het geldbedrag dat u leent. De grote banken blijken relatief duur te zijn.

Slot doorlopend krediet goedkoper in 2019?

De leenrente op een doorlopend krediet verschilt sterk per aanbieder van de lening. U doet er dus goed aan om voldoende offertes aan te vragen. U hoeft niet bij uw eigen bank te blijven. Bovendien vindt u op de website van de bedrijven en banken die u geld willen lenen een rekentool om ook zelf de verschillende mogelijkheden om geld te lenen te bekijken. U kunt natuurlijk ook oversluiten naar een persoonlijke lening met een vaste looptijd en een vaste rente. Kijk eens goed rond op internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leningen goedkoop samenvoegen en oversluitenLeningen goedkoop samenvoegen en oversluitenLeningen in 2019 goedkoop samenvoegen tegen een lagere rente en dan oversluiten. Bundel uw leningen, dat is vaak de voor…
Doorlopend krediet oversluiten is slimDoorlopend krediet oversluiten is slimAls u al enige tijd een doorlopend krediet hebt afgesloten, kan dit tegen een hogere rente zijn dan bij een andere bank…
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2019, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
Lening oversluiten voor een goedkopere leningLening oversluiten voor een goedkopere leningSluit nu uw veel te dure lening over en profiteer van de laagste maandlasten. Deze zin hoor je regelmatig voorbij komen…

Reageer op het artikel "Lening oversluiten naar doorlopend krediet"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Goedkope lening
Schrijf mee!