Coronacrisis en de autobranche
De coronacrisis sloeg in het voorjaar van 2020 wild om zich heen en beperkte zich al lang niet meer tot de horeca, maar is in alle sectoren van de economie te voelen. Wereldwijd. Ook de autobranche is aan de beurt. De Europese autoverkoop lijkt verder te zijn ingestort. Overigens lijkt Tesla het nog wel beter te doen dan verwacht. In een crisis zijn er ook altijd nog winnaars. Een risico boven de markt is een tweede coronagolf en dat mensen het geld niet meer hebben om ook nog een auto te kopen.
Ook crisis in autobranche
Begin 2020 werd er nog gedacht dat corona zou overwaaien en nauwelijks gevolgen zou hebben voor de economie buiten China, het land waar de corona uitbraak officieel begon. Gedurende 2020 werd duidelijk dat corona niet alleen een probleem van China was, maar een wereldwijd probleem. In bijvoorbeeld Brazilië en de Verenigde Staten vielen in 2020 meer slachtoffers en besmettingen te constateren dan in China zelf, althans volgens de gepubliceerde cijfers. Corona betekent een gedragsverandering waarbij mensen meer thuis werken, minder auto's aanschaffen. Ook de autobranche blijft zo niet buiten schot.
De autobranche
In de autobranche was ook voorafgaande aan corona al enige tijd een spectaculaire omwenteling aan de gang. De autobranche verdiende meer aan de autoleningen dan aan de verkoop van de auto’s en dat was natuurlijk raar en nauwelijks vol te houden. Het verstrekken van leningen leverde soms het tienvoudige op van de winst die met het verkopen van auto's werd gemaakt. Bovendien is er een andere grote gamechanger: Tesla. Veranderde inzichten en het klimaatakkoord doen overheden besluiten om vooral de elektrische auto te promoten en de vervuilende auto's buiten de steden te houden. Dus:
- Het verdienmodel moet anders.
- Corona verandert de aankopen en het gedrag van mensen.
- Corona zorgt er voor dat er meer thuis wordt gewerkt waardoor er minder auto's worden gekocht.
- Autofabrieken moeten tijdens een volledige lockdown ook dicht.
- Als er auto's worden gekocht, zijn dat vaak elektrische. Subsidies stimuleren deze aankopen, Tesla profiteert hiervan.
Auto-verkopen zakken in
Het is maar de vraag of de traditionele auto-industrie al deze veranderingen op tijd kan verwerken. Alleen aanpassing, zou ervoor kunnen zorgen dat voldoende bedrijven kunnen overleven. In het eerste kwartaal van 2020 werden naar schatting 74% minder auto's verkocht in Europa. In de zuidelijke landen Spanje en Italië was de terugval 98%. Deze landen hadden ook te maken met de lockdown van fabrieken. Het relatief goede nieuws is dat er ook wat herstel lijkt te komen. RAI Vereniging, BOVAG en RDC laten bijvoorbeeld weten dat het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s in het eerste halfjaar van 2020 met 30% is gedaald. Veel minder daling dan in Spanje en Italië, maar het uiteraard nog steeds enorme dalingen.
Financiële crisis
Corona raakt de economie en ook de portemonnee van veel burgers. Zolang de overheid de economie blijft steunen en de werkloosheid niet te ver oploopt, is er bij burgers nog wel geld om een auto te kopen of een autolening af te sluiten. Maar ook dat kan nog veranderen uiteraard. De leningen op auto’s zijn vaak leningen op basis van
huurkoop die je ook terug ziet bij de financial lease. De auto dient als onderpand totdat de laatste cent is terugbetaald. Als de koopkracht daalt, mogelijk de rente stijgt (er wordt zoveel geld in economie gepompt dat volgens de
verkeersvergelijking van Fischer inflatie nauwelijks meer kan wegblijven), zal de autobranche met zijn auto's en vele occasions blijven zitten. Klanten zullen dan ook hun rekeningen minder goed kunnen betalen, de geldstroom stokt in dat geval verder.
Autobranche in de knel
En zo zit de autobranche flink in de knel. De branche moet vernieuwen en dat lijkt niet overal even snel te gebeuren. De consument stelt aankopen uit en als de economie in een recessie raakt, zullen rekeningen slechter betaald worden en worden de aankopen waarschijnlijk nog verder uitgesteld. Tot slot stimuleert de overheid vooral de elektrische auto met subsidies, maar die elektrische auto is niet overal voor handen. Nu wijkt men vaak uit naar Tesla die zo uiteraard goede zaken doet, maar de Europese auto-industrie en de Europese werkgelegenheid hebben daar weinig aan. De autobranche zat al in de knel en corona heeft het vaak alleen maar moeilijker gemaakt om te kunnen overleven.
Hoe loopt dit af?
Aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden moet snel gebeuren, anders heeft de Europese auto-industrie straks het nakijken.
Lees verder