InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Verstandig lenen & Advies AFM

Verstandig lenen & Advies AFM

Verstandig lenen & Advies AFM Hoe kunt u verstandig en slim geld lenen? Goedkoop geld lenen in 2019, het lijkt niet moeilijk, maar consumenten blijken volgens de AFM toch nog het minste te begrijpen van kredietverlening en leningen. Daarom heeft de AFM een aantal tips voor een verstandige lening op een rijtje gezet die vervolgens worden toegelicht. Kies voor verstandig lenen en bekijk of de nieuwe lening wel betaalbaar is. Als u de regels kent is een lening eenvoudig afgesloten en voorkomt u een negatieve BKR. Een stappenplan ligt voor u klaar.

Leen verstandig, maak geen fouten

AFM, verstandig geld lenen

De Autoriteit Financiële markten, AFM, is een belangrijke financiële toezichthouder in ons land. De AFM is onafhankelijk en controleert onder meer de ondernemingen die actief zijn op het vlak van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM houdt in de gaten of reclames over leningen niet misleidend zijn, en bekijkt steekproefsgewijs hoe het met de kennis van consumenten ter zake is. Welnu, daar is het nog niet geweldig mee gesteld. Momenteel kunnen 100.000 huishoudens hun lening niet betalen, en worden onnodig grote risico’s genomen.

Verstandig lenen 2019, slim geld lenen: het stappenplan

De Vereniging van Financieringsondernemingen heeft aangekondigd ook zelf de VFN, strengere regels voor geld lenen. Nogal wat mensen laten zich in de praktijk namelijk al snel tot een lening verleiden. De AFM vindt de strengere regels een welkome stap, maar ziet toch nog risico’s. Daarom heeft ook de AFM zelf ook een stappenplan ontwikkeld om slim geld te kunnen lenen. Het stappenplan ken vijf stappen. De vijf stappen van de AFM, voordat u gaat lenen, zijn:

Stap 1. Bekijk altijd vooraf of u een lening aankunt

Immers, rente en aflossing moeten worden terug betaald ook als het financieel wat minder gaat. Bekijkt u daarom goed hoeveel u per maand overhoudt. Houdt daarbij ook rekening met de overige verplichtingen die u hebt.

Stap 2. Zoek en lees alle informatie

Lees de offerte en de prospectus goed. Vergeet niet de kleine lettertjes, want die kunnen heel belangrijk zijn. Vraag meerdere offertes aan. Aandachtspunten zijn bijvoorbeeld:
  • De looptijd van de lening;
  • De effectieve rente. De wettelijke maximale rente is 15 %;
  • De geldigheidsduur van het rentepercentage;
  • De hoogte van de aflossing van de lening;
  • De eventueel bijkomende kosten, zoals verplichte verzekeringen.

Stap 3. Kies de juiste lening en aanbieder

Neem hiervoor de tijd. Volgens de AFM sluiten veel mensen een lening binnen een paar uur af, wat te kort is om een goede keuze te maken. Bekijk op de site van de AFM of de krediet aanbieder een vergunning heeft bij de AFM.

Stap 4. Controleer alle stappen

Teken niet zo maar een contract en laat u niet onder druk zetten. Loop bovengenoemde stappen nog eens na voordat u tekent.

Stap 5. Kom in actie bij problemen

Hopelijk komt het niet zo ver, maar als het onverhoopt niet meer lukt om de rente en aflossing op tijd terug te betalen, kom dan tijdig in actie. Voorkom een negatieve BKR. Meerdere instanties kunnen adviseren en helpen. De AFM noemt het Nibud en de afdeling Sociale Zaken van uw gemeente als voorbeelden.

Slot

Het kan ook zijn, dat u klachten hebt over over een lening. Neem dan contact op met de krediet aanbieder of bemiddelaar, en vergeet niet om de klacht ook door te geven aan het Meldpunt Financiële Markten van de AFM. De AFM kan onderzoeken of de krediet aanbieder of bemiddelaar de regels heeft overtreden en zo nodig een boete of een dwangsom opleggen. Of de vergunning intrekken. Tot slot kunt u met een klacht terecht bij het klachteninstituut financiële dienstverlening, Kifid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verstandig lenen & Advies AFM"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen & BKR
Schrijf mee!