InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen. Welke lening is het goedkoopste?

Geld lenen. Welke lening is het goedkoopste?

Geld lenen. Welke lening is het goedkoopste? Geld lenen. De goedkoopste lening, welke is dat? Een lening of een persoonlijk krediet afsluiten is voor veel mensen geen kleine stap. Daarom is het verstandig om vooraf goed te bedenken of u wel lenen kunt en of het wel verstandig is om te lenen. Voorop gesteld is het verstandiger om te sparen om later een bepaalde uitgave te doen. Sparen is natuurlijk goedkoper dan lenen. Maar als u de lening niet kunt uitstellen, waar moet u dan op letten? Geld lenen is niet goedkoop. Als het u lukt om geld te sparen om een lening of doorlopend krediet te voorkomen, dan bent u het goedkoopste uit omdat u geen rente hoeft af te lossen. Ook als u geld spaart en op die manier een aanbetaling op het product kan doen, scheelt dat in de hoogte van de lening. Nog mooier is het daarom natuurlijk als u het kopen van een bepaald product kunt uitstellen en er eerst voor besluit te gaan sparen. Dan weet u zeker dat u achteraf niet in de problemen komt door geld te lenen. Sommige dingen kunnen echter alleen maar gekocht en betaald worden door middel van een lening. Als u slim leent, is een geldlening niet af te raden.

Geld lenen.Waar moet u op letten als u geld wilt lenen?

  • Voordat u een lening afsluit is het belangrijk om te kijken of u maandelijks uitkomt met uw geld. Als u aan het eind van de maand wat geld overhoudt, weet u ook hoeveel u kunt aflossen. Komt u nooit met uw geld uit of komt u vaak tekort, sluit dan geen lening af. U kunt dan al voorzien dat de kans dat u in de problemen komt, groot is.
  • Ziet u (of uw gezinsleden) kans om wat bij te gaan verdienen zodat de lening makkelijker af te lossen zal zijn? Dan kunt u een heroverweging maken.
  • Vraag u af waarop bezuinigd kan worden zodat u wel kunt lenen, of niet hoeft te lenen.
  • Heeft u echt een lening nodig of kunt u de lening nog uitstellen?
  • Wees eerlijk tegen uzelf: kunt u het maandbedrag (plus de rente) wat u straks moet afbetalen maandelijks afbetalen? Als u weet dat u het niet betalen kunt of als u twijfelt, probeer een lening dan echt uit te stellen totdat u er financieel beter voorstaat.
  • Heeft u andere leningen lopen die eerst afgelost moeten worden?
  • Vergelijk aanbiedingen van leningen met elkaar
  • Probeer geld te sparen voordat u geld gaat lenen

Lening afsluiten, welke is het goedkoopste?

Er worden heel veel leningen aangeboden en de lening met de laagste rente zorgt ervoor dat u sneller van de maandelijkse afbetaling af bent. Let bij leningen met lage rente op of de aflossingsrente, die u wordt aangeboden bij het afsluiten van een lening niet na korte tijd stijgt. Voordat u een lening afsluit moet u er namelijk zeker van zijn dat de kredietverstrekker u geen overeenkomst aangeboden heeft waarvan de rente slechts tijdelijk laag is en na een tijdje veel hoger wordt. In een dergelijk geval kan een lening, die goedkoop lijkt met een lage rente, aan het eind van de rit juiste een dure lening blijken te zijn. De rentetarieven veranderen regelmatig, daarom is het niet van te voren te zeggen welke kredietverstrekker de laagste rente aanbiedt. Banken passen hun rente vaak aan om klanten te winnen.

Lening afsluiten, waar?

Bij uw eigen bank is het meestal de snelste manier om een lening af te sluiten. Zij kennen uw financiële situatie en ze hebben al eerder zaken met u gedaan. Vergelijk de rente en de voorwaarden van uw eigen bank met die van andere kredietverstrekkers, misschien kunt u de lening ergens anders goedkoper krijgen. Overstappen van kredietverstrekker is meestal eenvoudig te regelen.
  • Zoek een lening met een zo laag mogelijke rente
  • Overweg wat voor u het beste is: een persoonlijke lening of een doorlopend krediet of een andere vorm van lenen.
  • Onderzoek of de lage rente niet slechts tijdelijk is
  • Leg de voorwaarden van de leningen naast elkaar en vergelijk rente en de voorwaarden zorgvuldig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld lenen. Welke lening is het goedkoopste?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 07-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld
Schrijf mee!