Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFID

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KIFID Een klacht indienen over verzekeraar of bank? Wat doet het KIFID voor u met uw klacht? Ons land heeft meerdere instanties om uw financiële klachten aan voor te leggen. Vaak moet u even zoeken voordat u weet waar u moet zijn. Nu is er één loket, het KIFID, het Klachteninstituut voor Financiële Dienstverlening. Het KiFid is opgericht door de organisaties als de Consumentenbond en brancheorganisaties voor de financiële dienstverlening.

Klachteninstituut KIFID

U kunt met uw klacht over een financieel product of een financiële dienstverlener bij één instantie terecht, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Het KifiD kent maar liefst twaalf oprichters, waaronder:
  • De Federatie van Onderlinge Verzekeringsmaatschappijen, FOV,
  • De Nederlandse Vereniging van Banken, NVB,
  • Diverse organisaties van tussenpersonen en gevolmachtigden, zoals NVA, Adfiz (NBVA en MVA) en NVGA,
  • Het Contactorgaan Hypothecaire Financiers, CHF,
  • De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland, VFN,
  • De Vereniging van Hypotheekadviseurs in Nederland, VvHN
  • De beroepsvereniging van financiële planners, FFP, en
  • De Consumentenbond.

Eén financieel loket voor uw klacht en klachten

Nu is dus één financieel loket voor uw klachten. Enkele bekende klachteninstituten die in het KifiD zijn opgegaan zijn:
  • De Geschillencommissies Bankzaken en Hypothecaire Financieringen. Alleen eerder aangemelde en vóór 1 april 2007 ontvangen klachten worden nog door deze commissies afgehandeld.
  • De Stichting Klachteninstituut Verzekeringen, SKV.
  • De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, SGC.
  • Het Dutch Securities Institute, DSI.

Met de oprichting van het KiFiD wordt aan een belangrijke wens van consument, politiek en overheid voldaan om tot bundeling van klachteninstituten te komen. Voor de consument was het tot voor kort een wirwar aan instituten, maar daar moet met het KifiD een einde aan komen. Het Kifid wordt gesteund door het ministerie van Financiën.

Bindend advies Kifid?

Elke bank, verzekeraar, pensioen instituut en adviseur moet zich verplicht aansluiten bij Kifid. Uitgangspunt is dat recht wordt gesproken door middel van een bindend advies van het KifiD. De wetgever biedt de mogelijkheid om van een procedure van bindend advies af te wijken. Daarom kan een bij het KifiD aangesloten dienstverlener ervoor kiezen zich niet aan een eventuele bindend advies te onderwerpen. Wie zich wel bindt, gaat akkoord met de gevolgen van een uitspraak. Wie zich niet bindt kiest voor een eventuele gang naar de rechter. U kunt alleen bij het KifiD terecht als de dienstverlener lid is van het KifiD. Het is dus goed om dit vooraf te checken en bovendien na te gaan of de dienstverlener zich wel of niet onderwerpt aan een bindend advies.

Werkwijze KifiD in drie stappen

U kunt niet direct bij het KifiD terecht. Zoals aangegeven moet de dienstverlener zijn aangesloten. Voorts geldt de volgende werkwijze:

Stap 1

Geef eerst de financiële dienstverlener een kans om de klacht zelf op te Lossen. Lukt dit niet dan volgt stap 2 als de zaak gaat over een bedrag dat hoger is dan € 100 en uw niet ouder is dan 3 maanden.

Stap 2

Via het KifiD komt u in eerste instantie bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Deze probeert via bemiddeling binnen acht weken tot een aanvaardbare oplossing te komen. Deze bemiddeling is voor de consument gratis. Lukt dit niet, dan volgt stap 3.

Stap 3

U kunt terecht bij de klachtencommissie van het KifiD. Klachten die inmiddels in behandeling zijn bij de rechter, worden niet meer in aanmerking genomen. Bovendien moet de klacht binnen drie maanden, nadat het standpunt van de dienstverlener bekend is geworden, worden ingediend. De klacht moet een zaak zijn die de € 100 te boven gaat. Hierbij is een fee verschuldigd van € 50. Gaan dienstverlener en consument voor het bindend advies, dan dient de financiële dienstverlener dat advies ook na te komen binnen de in het advies opgenomen termijn.

Slot klacht indienen bij Kifid over verzekeraar of bank

De praktijk moet uitwijzen of het allemaal tot tevredenheid zal werken. Het scheelt in ieder geval een aantal loketten, en dat is mooi meegenomen. Daar is zowel de klant als de sector mee gebaat. De vereniging van onafhankelijke adviseurs NVBA informeert u graag verder.
© 2007 - 2024 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klacht indienen over een verzekeraarKlacht indienen over een verzekeraarKlachten over verzekeraars moet u in eerste instantie neerleggen bij de verzekeraar zelf. In het geval de klacht niet op…
Klachten over verkeerd financieel adviesKlachten over verkeerd financieel adviesVeel mensen ergeren zich over slecht financieel advies. Klachten over verkeerd financieel advies kan men indienen bij he…
Geld besparen: Niet tevreden over uw bank...geld terug!Heeft u al wel eens een meningsverschil gehad met uw bank? Zit u met zo’n probleem dat maar niet opgelost geraakt? Loop…
ABN AMRO spaarbankABN AMRO spaarbankEr zijn veel banken actief in Nederland. ABN AMRO is hier één van en na de fusie met Fortis is het één van de vier groot…

Postorderbedrijven Wehkamp en OttoPostorderbedrijven Wehkamp en OttoHet kopen bij postorderbedrijven kan erg aantrekkelijk zijn. U koopt in 2020 eenvoudig vanuit uw luie stoel thuis en laa…
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Reacties

Pascalv, 03-01-2018
Beste allen,
SNS adviseur in Beek (L) komt zijn schriftelijke afspraken over rente% niet na.
Ik zou mijn hypotheek deels aflossen en een nieuwe taxatie laten opmaken voor mijn woning.
Mijn rente zou daardoor dalen van 3,1% naar 2,5% voor de resterende hypotheek.
Nou blijkt de adviseur van SNS een interne klacht bij SNS te hebben geplaatst en moet een Klachten-Manager mij bellen.
(De adviseur is kundig daar hij voor meerdere Franchise-SNS-bankkantoren in Limburg actief is.)
De rente van 2,5% mocht hij zo blijkt nu niet afspreken met mij. Gek dat je alles op mail hebt waarin de 2,5% staat maar dat later men hierop terug komt dat het 2,95% moet zijn… (dit scheelt mij in 10jr. (vaste rente) 6000 euro netto.
Kan dit zomaar? Reactie infoteur, 03-01-2020
Beste Pascalv,
Dat hangt er vanaf. Als de rente wordt genoemd in de offerte, dan zit SNS aan die rente vast. Overigens zou het SNS sieren als u de rente uit de mails gewoon krijgt, u betaalt de adviseur toch niet voor niets?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. V., 04-03-2016
Beste Zeemeeuw, wij hebben geen klacht ingediend bij het Kifid. De hypotheek is ook niet eerder toegewezen. Onze aanvraag is afgewezen door de hypotheek Commissie. Dit terwijl volgens de Hypotheek Adviseuse wij makkelijk deze hypotheek op onze beider inkomens zouden moeten kunnen krijgen.
Reden afwijzing Commissie: geen zichtbaar spaargeld, klopt, dit spaar ik thuis. Vraag is: Als de salarissen de lading dekken, mag de hypotheek afgekeurd worden op: geen zichtbaar spaargeld? Reactie infoteur, 03-01-2020
Beste CV,
Te weinig spaargeld is geen grond voor afkeuring, wel een te laag inkomen in verhouding tot de hypotheek die u wilt afsluiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. V., 01-03-2016
Goededag, mijn vriend en ik hebben een hypotheek aanvraag gedaan bij de Rabobank. Onze adviseuse heeft een aanvraag gedaan voor 3 ton op onze beider inkomens. De inkomens zouden dit makkelijk moeten dekken. Nu heeft de commissie deze hypotheek afgekeurd, daar er geen zichtbaar spaargeld is, (klopt dit zit in mijn oude sok) en op de rekeningen gaan de salarissen compleet op, (klopt want… sok). Commissie wil nu een budgetplan zien hoe wij dalijk van plan zijn om onze nieuwe lasten te gaan betalen?! Ik vind dit raar omdat voor dit hypotheekbedrag onze beide inkomens voldoende zouden zijn. Ik zou het begrijpen als de inkomens te laag zouden zijn. Mijn vraag is: komt dit vaker voor en mag dit? Reactie infoteur, 24-05-2020
Goedendag CV,
Kennelijk hebt u een klacht ingediend bij het Kifid en wil men meer gegevens van u hebben. Als de hypotheek eerder is toegewezen en u netjes betaalt, zou er weinig aan de hand moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kvank, 19-10-2015
Ik ben al zo n 8 jaar in oorlog met snsbank.
Alles wat verkeerd kan gaan is verkeerd gegaan.
Je kan er een film van maken, de allergrootste stommiteiten Door hun adviseurs, wat mij bergen geld kost.
Zit inmiddels met een supertophypotheek opgezadeld wat helemaal niet had gehoeven.
Alle klachten bij elkaar (boven de 10)
Opgestuurd naar hoofdkantoor van sns.
oplossing was even 2000€advies kosten betalen om het weer recht te zetten plus er nog meer verzekeringen erbij en huis opnieuw taxeren en naar de notaris…
Ben nu op elk forum bezig om het gif van sns terug te kaatsen Reactie infoteur, 03-01-2020
Beste Kvank,
Kennelijk doet de SNS alsof zijn neus bloedt, en dat is wel erg raar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pvdl, 12-12-2012
Met hulp van Kifid, glansrijk een zaak gewonnen van SNS bank. Zij kunnen slecht tegen hun verlies en gebruiken een maand om te beantwoorden. In mij geval gaat het om onzorgvuldig handelen. Meer weten, laat maar weten. Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Pvdl,
Bij beleggen? Misschien kunt u er kort iets meer over zeggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans V. Alebeek, 03-10-2012
Heb onlangs de achterstand van de rente van mijn sns hypotheek ingelost op 2 december 2011. Vervolgens gaan er 17 dagen overheen voordat ik een brief krijg van de sns bank waarop staat dat ik 55.79 euro nog niet heb voldaan. En wat schetst mijn verbazing op 23 december als ik mijn salaris krijg heeft namens de sns-bank, gerechtsdeurwaarder loonbeslag gelegd met die verstanden dat de gehele hypotheek wordt ingevorderd. Eind van het jaar moeten we de volmacht van het overschrijven naar de sns-bank en wordt de woning op onze kosten getaxeerd. Het loonbeslag heeft geduurd tot mei 2012 voordat ze ermee konden stoppen. Dit alles heeft mijn 8.000 euro aan extra kosten opgeleverd zodat ik nu nog verder in de problemen zit. Mijn vraag is of hier nu niets meer aan te doen is, en of de consument dit zomaar voor lief moet nemen?

mvg
H.v.Alebeek Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Hans V. Alebeek,
Raar. De SNS bank zou in overleg met u kunnen bekijken wat er mogelijk is. Zo wordt u onnodig op kosten gejaagd. De SNS bank mag dit na voldoende achterstand en aanmaningen doen, maar het is weinig klantvriendelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra de Bruijn, 23-07-2012
Beste heer/mevrouw,

Ik weet niet zo goed wie mij kan helpen, daarom hoop ik bij u advies te krijgen en eventueel hulp.

Ik betaal via de incasso, DSB Bank voor een lening waarvoor ik nu nog 4000 moet aflossen.
In Nederland werden de id-banen opgeheven en in 2007 kreeg ik een uitkering.
Als ik werk zocht bleek ik totaal geen kans te maken, een bedrijf had zelfs toegegeven dat ik te oud en te duur zou zijn.
daarom ben ik in Noord Ierland bij de Helpdesk gaan werken in 2007.
Helaas vertrok het eerste bedrijf naar Bulgarije en het andere bedrijf naar Dublin. Daarna ging ik bij Teletech werken maar werd naar
Nissan overgeplaatst, ik heb totaal geen affiniteit met auto’s en besloot bij een schoonmaakbedrijf te gaan werken.
Momenteel laat men mensen nog enkele uren per dag werken, en in mijn geval is dat 2 uur.
Het inkomen van mijn man en mij samen is rond de 1100 en met alle lasten samen (huur 550), is het nog onmogelijk rond te komen
daar ik haast iedere maand 600 Debet sta na het betalen van aflossingen (HSBC en DSB Bank) en maandelijkse lasten.
Ik heb de DSB Bank verzocht per e-mail om de wat ze hier P.P.I. noemen (betalings verzekering) te verrekenen, maar daar gaat men niet op in.
Vandaag heeft het incasso bureau gebeld en gevraagd naar de reden van de 3 maanden achterstand. Probeerde uit te leggen dat ik
hoogst waarschijnlijk in September 5.5 uur per dag kan werken en zodoende in staat ben verder af te lossen.
Ik werd in de maling genomen toen ik gevraagd had naar die verzekering die ik extra betaald heb al die tijd, of ze dat kunnen verrekenen, en zij gaf
aan dat ik dat met de curratoren moet bepreken, maar die gaan daar dus niet op in.
Ook had ik een kopie van het contract gevraagd, en ook daar gaat men niet op in. Ik vertelde haar dat ik erover nadacht om de hulp van een advokaat
te zoeken, waarop zij honend reageerde, hoe ga je dat betalen dan. En ze zei spottend dat ik geen extra verzekering betaal, ik zei haar dat dit niet waar is.
Ik word op minachtende toon te woord gestaan, toen ik probeerde haar de situatie uit te leggen.
Ze zei dat ik van alles zeg, en dat ik niet wil meewerken, dat ik de DSB Bank niet op de hoogte had gehouden, maar dat had ik wel, want iedere maand stuurde ik een email met uitleg van de situatie, en ik heb ook telefonisch met mevrouw Jongeleen gehad. Nu zei ze dat ze papieren gaat opsturen
zodat ik moet aangeven wat voor inkomen mijn man en ik hebben en om te kijken of ze iets kunnen weghalen via de deurwaarder.
Maar ik heb alleen maar mijn meubelen een TV en PC. Kunnen ze dat?

Kunt u helpen met:
DSB Bank – incasso het verzekerings bedrag verrekenen met het openstaande bedrag (daar ik nu amper werk heb)
Ze hebben geen kopie opgestuurd van het kontrakt, dat ik vroeg voor sitizens advise hier in Noord-Ierland
Ik heb gevraagd of het bedrag kan worden “bevroren” totdat ik meer uren kan werken in September
Kan men een deurwaarder inschakelen hier in de UK om mijn spullen te verwijderen
Is het mogelijk mezelf falliet te laten verklaren? of heeft u enig ander advies voor mij

Ik ben niet onwillig om te werken, maar je moet wel gelegenheid tot werk hebben!

Ik hoop dat u mij wilt helpen.
Met vriendelijke groet,
Sandra de Bruijn Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Sandra de Bruijn,
1. Om te beginnen met een beslag. Er er van alles mogelijk een beslag op de inboedel, loon of uitkering of bankbeslag. Maar daar is wel een gerechtelijke uitspraak voor nodig. Bovendien is er een beslagvrije voet waar men niet aan mag komen:

https://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-incassobureau-beslagvrije-voet-2020.html

2. Het is altijd beter om uit dat circuit van deurwaarders te blijven en te blijven proberen om tot een betalingsregeling te komen (beter met zoet dan met zuur). Ook al is dat niet altijd eenvoudig.
3. Het verzekerde bedrag en de betalingen zijn helaas gescheiden circuits die men niet snel zal salderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henri Passon, 09-03-2012
Ik heb een hypotheek bij de Rabobank en wil nu mijn appartement verkopen. Hierbij heb ik navraag gedaan bij de bank wat voor mij een haalbare schuld zou zijn als ik me huis verkocht heb. Nu krijg ik alleen een antwoord dat een lening of wat ook op dit moment niet moegelijk is, terwijl ik vraag nadat me huis verkocht is. Heb hierbij aangegeven wat ik dat per maand kan missen. Verder loop ik alleen maar verder in de schuld omdat ik het huis niet durf/kan verkopen. Nu moet ik maar een makelaar inschakelen (al 2 prijzen opgevraagd) terwijl ik hier op dit moment geen geld voor heb, kosten toch tussen de 2000 en 2750 euro. Ook moet ik het huis laten taxeren, dit heb ik al laten doen via een makelaar en dit bij de bank neergelegd. De verkoopprijs komt dan ronde de 15000 euro minder dan de hypotheek. De bank kan of wil me geen antwoord geven. Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Henri Passon,
Bij de verkoop van uw huis is de hypotheek direct opvraagbaar en ook de restschuld. Die restschuld hoeft u niet bij dezelfde bank te financieren en dus loont het de moeite om te kijken wat een andere grote bank voor u wil doen. Zorg ervoor dat u geen hypotheekachterstand oploopt, want dan kan de restschuld een stuk groter uitpakken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manon Ronkes, 04-10-2011
Gaarne uw advies, ik ben een anderhalf jaar van mijn vriend gescheiden en woon met 3 kinderen op me zelf. Tijdens de relatie hebben wij een huis gekocht en ik heb ook voor de hypotheek getekend terwijl ik zelf nooit een inkomen heb gehad. Ik wordt nu door de ING bedreigt dat er beslag bij mij wordt gelegd, ik heb inmiddels een baan en verdien daar net 1300 € mee daar betaal ik huur en andere nutsrekeningen van, wat kan ik nog doen om uit deze elendigee situatie te komen. Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Manon Ronkes,
1. Allereerst is het zo dat als er een loonbeslag wordt gelegd, u recht hebt op een beslagvrije voet waaraan men niet mag komen:

https://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-incassobureau-beslagvrije-voet-2020.html

2. Niet duidelijk uit uw vraag is of uw ex vriend nu in het huis woont en waarom hij niet betaalt.
3. Kan het huis niet worden verkocht?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Alemans, 01-09-2011
De praktjk met het Kifid wijst uit dat het totaal niet werkt. Het is een grote afwimpeling van de klachten. Ik had een offerte voor een hypotheek van ruim 60% met NHG garantie en een vaste baan. De hypotheek werd niet verstrekt omdat de kostenbegroting niet zou kloppen. De voorzitter van de geschillencommissie, mr. Paris, vraagt wat er niet klopt. Daar blijft de bank het antwoord op schuldig. Uitspraak: Klacht afgewezen omdat de kostenbegrotng niet klopt! Dezelfde kostenbegroting werd wel geaccepeteerd door een andere bank. Een bank roept zomaar iets en daar gaat het Kifid in mee, zonder één enkel bewijs. Zegt u het maar. Hert is gewoon te gek voor woorden. Dit noemt men rechtspreken bij het KIfid. Nee het is een groot onrecht. Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste J. Alemans,
Als u het niet eens bent met de bindende beslissing van de Geschillencommissie, kunt u het geschil binnen zes weken voorleggen aan de Commissie van Beroep.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Felter, 08-06-2011
Na het ontvangen van een brief van Aegon mbt informatie over mijn lijfrenteplan, waren mij een aantal dingen niet duidelijk. Ik kon mij niet herinneren ooit een polis met Aegon te hebben afgesloten. Ik heb een kopie van de polis opgevraagd en tot mijn verbazing bleken de gegevens niet overeen te komen met de mijne. Handmatig waren een aantal dingen doorgestreept en aangepast naar mijn eigen gegevens. Het gaat dan onder meer om mijn BSN, geboortedatum en rekeningnummer. De handtekening op deze polis was tevens niet de mijne. Ik heb Aegon gevraagd mijn polis te ontbinden. Ik kreeg hierop een kopie van een brief uit 2002 waarin ik zou vragen om mijn rekening nummer aan te passen. Dit staat op briefpapier van financieel compleet, een dochteronderneming van Aegon wat al een aantal jaren failliet blijkt te zijn. Naar aanleiding van deze brief willen zij mijn polis niet beeindigen. Staat Aegon in zijn recht? Is deze polis met onjuiste gegevens eigenlijk wel bindend? Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste D. Felter,
1. Als uw gegevens en handtekening niet kloppen, er sprake moet zijn van een vergissing.
2. Een dergelijke polis kunt u ongeldig laten verklaren bij de rechtbank. Misschien hebt u een rechtsbijstandverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dave Zaal, 23-05-2011
Mijn ING bank heeft mijn bankrekeningen geblokkeerd alleen omdat ik een bedrag van 2900 euro heb opgenomen in opdracht van mijn werkgever in Amerika. Heb een contract in mijn bezit en ben naar het politieburo geweest voor aangifte. Politie kan niets voor mijn doen en de bank wil mijn niet te woord staan. In tussen kan ik al een week niet bij mijn geld, kan geen rekeningen betalen of geld opnemen om te leven. Ik weet het niet meer? Wie kan mijn adviseren? Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Dave Zaal,
Misschien staat met de opname van het geld de rekening meer rood dan toegestaan. Als u het geld terug stort, kunt u misschien wel weer bij uw eigen rekeningen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cock van Wijk, 12-04-2011
Vraag: Ik had een 9 tal koopsommen via de Rabobank bij Interpolis. Alle polissen vervielen op diverse data in december 2010 t.w. van 01-12 tot 29-12. Zeg gemiddeld half december. Het totaalbedrag van de opbrengsten ligt op ruim € 52.300,00. Na veel telefoontjes en brieven, waarbij het initiatief nogal eens bij mij zelf moest liggen zijn ze uiteindelijk half maart 2011 op een Toekomstspaarrekening terecht gekomen. Heb ik recht op rentevergoeding, daar het geld wel 3 maanden renteloos bij Interpolis heeft gestaan? Reactie infoteur, 24-05-2020
Beste Cock van Wijk,
Een dergelijke regel is er niet. Een omzetting kost tijd, maar dan is drie maanden weer lang. Maar dat neemt niet weg dat ik de bank wel om een rentevergoeding zou vragen. Het gaat toch om een paar honderd euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 30-11-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.