InfoNu.nl > Financieel > Lenen > VFN & Strengere regels voor geld lenen

VFN & Strengere regels voor geld lenen

VFN & Strengere regels voor geld lenen Alles wordt strenger, ook geld lenen. Van de andere kant hoeft er niets mis mee te zijn, al er maar verantwoord wordt geleend. Om uitwassen te voorkomen komen er steeds strengere regels voor het lenen. Om bijvoorbeeld te voorkomen dat u als consument te veel zou lenen is er een gedragscode voor verantwoord lenen gemaakt. Ook het maximale bedrag dat aan hypotheek kan worden geleend wordt elk jaar wat lager.

Regels om geld te lenen

BKR

Bij het Bureau Kredietregistratie, BKR, zijn grofweg 10 miljoen Nederlanders geregistreerd. Ongeveer 0,2% van hen, ofwel 15000 gezinnen, zijn echte probleemgevallen. U zou misschien denken dat dat wel meevalt. De VFN wil op dit punt echter geen risico lopen en is met een nieuwe gedragscode gekomen.

VFN

De Vereniging van Financieringsondernemingen is één van de mede oprichters van het Klachteninstituut voor consumenten, KIFID. De VFN vertegenwoordigt ruim 80 procent van de kredietverstrekkers in ons land. Het is juist deze VFN die een nieuwe gedragscode voor zijn leden introduceert.

De VFN gedragscode voor geld lenen

De gedragscode geldt voor alle krediet aan consumenten anders dan een krediet aan een consument voor de verwerving, verbouwing of herfinanciering van een voor eigen bewoning bestemd registergoed. Het heeft tot doel om overkreditering te voorkomen. De basisnorm die hierbij wordt gehanteerd, wordt jaarlijks, na advies van het Nibud, in december van een jaar vastgesteld door het bestuur van de VFN. De norm van het te lenen bedrag wordt gelijk gesteld aan deze basisnorm plus 10% van het netto inkomen minus de basishuur minus de basisnorm. VFN leden zijn verplicht om zich te houden aan de VFN gedragscode. Structureel niet naleven van de code betekent dan ook de tot beëindiging van het lidmaatschap.

Wat betekent dat concreet

Dat betekent dat een tweepersoonshuishouden met een modaal inkomen van netto 1635 euro per maand, alleen een lening krijgen als de woonlasten minder dan 580 euro per maand zijn. Het betekent ook dat u recht hebt op een goed advies. Als u met uw netto inkomsten niet boven de leennorm zit, mag geen lening worden gegeven. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
  • Alleenstaanden;
  • Alleenstaanden met kinderen;
  • Twee volwassenen die samenwonen en andere gezinnen.

Voor wie geldt de gedragscode?

De gedragscode geldt voor de leden van de VFN. Opvallend is nu dat kredietverstrekkers als De DSB Groep, waartoe ook Frisia Financieringen behoorde, niet aangesloten was bij de VFN. Opvallend is ook dat een woordvoerder van de VFN liet weten dat er in de praktijk niet erg veel verandert.

Minder hypotheek mogelijk in 2019

Niet alleen de regels voor een persoonlijke lening of doorlopend krediet lijken elk jaar strenger te worden, de kredietcrisis heeft nog eens duidelijk gemaakt dat te veel geld lenen tot problemen kan leiden. Vaak was de hypotheek nog wel een mogelijkheid om aan goedkoop geld te komen, maar ook die mogelijkheid wordt steeds meer aan banden gelegd. Gelukkig is de rente relatief laag zodat goedkoop lenen nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maak hier op een verstandige manier gebruik van en dan is er weinig aan de hand. De verwachting is dat ook in de rest van 2018 de leenrente nog laag zal blijven, maar wel iets zal stijgen. Voor een woning mag u in 2019 nog tot maximaal 100% van de aankoopprijs een lening afsluiten.

Slot

Het is goed dat er waar nodig zorgvuldiger wordt omgegaan met het verstrekken van kredieten. De gedragscode kan daar zeker bij helpen, maar zo lang er geen wettelijke verplichting bestaat, hoeft voor de consument in de praktijk zo niet veel te veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "VFN & Strengere regels voor geld lenen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lening aanvragen
Schrijf mee!