InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Tips om verstandig geld uit te lenen

Tips om verstandig geld uit te lenen

Tips om verstandig geld uit te lenen Het is moeilijk voor familieleden om nee te zeggen wanneer een ander familielid hulp van hen vraagt, Het is echter niet ten alle tijden verstandig om altijd maar ‘ja’ te zeggen. Er zijn een heleboel dingen om te overwegen met name als het heeft te maken met iets als geld. Voorkom financiële problemen en leer om te gaan met deze tips inzake leningen aan familieleden en vrienden.
Bron: Dyet, RgbstockBron: Dyet, Rgbstock

Zeg niet te gemakkelijk ‘ja’ bij een lening aan familie of vrienden

Het is begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om ‘nee’ te zeggen tegen jouw familie of vrienden, maar als iemand geld van je wilt lenen zal je ten alle tijden moeten weten of deze persoon wel verantwoordelijk genoeg is om je terug te betalen. Je kan dit heel simpel nagaan, door te kijken of deze persoon vaak aankopen doet die hij of zij totaal niet nodig heeft. Als dit het geval is zal ik twee keer nadenken of deze lening wel zo verstandig is. Maar als daarentegen deze persoon enorm zijn of haar best doet of de schulden of huur te betalen dan is het wellicht wel de moeite waard om deze persoon toch te helpen met een lening.

Leen alleen geld uit als je het over hebt

Je zult ervoor moeten zorgen dat je zelf genoeg geld hebt om uit te lenen, anders kun je zelf in financiële problemen komen. Het klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar je hebt zelf ook je prioriteiten. Helemaal als je zelf ook een eigen gezin hebt te onderhouden. De enige keer dat je iemand geld kunt uitlenen is wanneer je zelf genoeg over hebt. En probeer zelf zoveel mogelijk spaargeld te behouden. Ga geen leningen verstrekken, die afkomstig zijn uit je pensioengelden of geld wat je voor noodgevallen zou kunnen gebruiken.

Bron: Gesinek, RgbstockBron: Gesinek, Rgbstock

Teken niet zomaar voor een lening van een ander

Sommige vrienden of familieleden zullen vragen om mee te tekenen op een leningsovereenkomst, wat een enorme verplichting met zich meedraagt. Je bent ineens medeverantwoordelijk voor alles, vooral ook voor de eventuele achterstallige betalingen. Check je banksaldo goed en kijk of dit gezond genoeg is om dit soort onverwachte risico’s te kunnen dragen. Als dit ook maar een beetje niet het geval is zul je dit risico ook niet moeten nemen. Als je echter toch akkoord gaat met de lading en je tekent het contract, zorg er dan in ieder geval voor dat je dit jaarlijks goed in de gaten blijft houden.

Bespreek de betalingscondities van de lening

Als je met een familielid of vriend bent overeengekomen om geld uit te lenen zorg er dan goed voor dat jullie gezamenlijk de betalingscondities goed doornemen. Natuurlijk heeft deze persoon geldproblemen en zul je dus naar alle redelijkheid een schappelijk maandbedrag moeten afstemmen. Kleinere betalingen zijn makkelijker te innen dan grotere bedragen in één keer.

Bron: Greyman, RgbstockBron: Greyman, Rgbstock

Maak een overeenkomst als je geld uitleent

Ook al ben je familie van elkaar is het toch erg belangrijk om wat bewijs te hebben van de lening. Zorg ervoor dat je een overeenkomst maakt met alle details erin en laat deze door jullie beiden ondertekenen. Nog beter zou zijn als er een getuige is die ook de overeenkomst ondertekend, als zijnde gezien te hebben. Privacy is ook erg belangrijk voor beide partijen, dus houdt het verder tussen jullie twee. Als je zelf ingestemd hebt met de lening, houdt dit ook in dat je deze persoon vertrouwd. Je zult deze persoon dan ook de tijd moeten gunnen om het bedrag terug te betalen. Als je al de eerdergenoemde tips opvolgt zal je jezelf geen zorgen te hoeven maken of het wel of niet tot een goed einde zal komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.geldenrecht.nl
  • www.weekvanhetgeld.nl
  • Geld.startpagina.nl
  • Afbeelding bron 1: Dyet, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Gesinek, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Greyman, Rgbstock

Reageer op het artikel "Tips om verstandig geld uit te lenen"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 26-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!