Onderhandse lening zorgt voor problemen

Onderhandse lening zorgt voor problemen Als alternatief voor het afsluiten van een lening bij een bank, kunt u er ook voor kiezen om te lenen binnen de familie of vriendenkring. Om problemen te voorkomen kunt u echter beter bij een bank terecht. Leningen bij familie of vrienden wordt vaak pas overwogen in het geval de bank het benodigde geld niet wil verstrekken. Wat vaak onvoldoende wordt gerealiseerd is dat de banken leningen niet voor niets weigeren. Het lenen binnen de eigen omgeving is vaak gebaseerd op onderlinge vertrouwen, maar wat nu als het terugbetalen lastig is? Zet u uw relatie op het spel met het uitlenen van geld?

Altijd een overeenkomst opstellen

Om verwarring en discussies te voorkomen, moet er altijd een overeenkomst worden opgesteld. Hierin wordt vastgelegd wat partijen overeen zijn gekomen. Hoeveel wordt er maandelijks terugbetaald en tegen welke rente? Een contract kan ook gebruikt worden indien één van beide komt te overlijden. De nabestaanden kunnen aan de hand van het contact aflezen hoe de voorwaarden zijn opgesteld. Op het internet kunt u voorbeeldcontracten vinden die u kunt gebruiken.

Overeenkomst op laten stellen door de notaris

Een overeenkomst hoeft niet opgesteld te worden door een notaris, maar het kan verstandig zijn om advies in te winnen. De standaard modelovereenkomsten kunnen voldoende zijn, maar een notaris kan de overeenkomst specifiek baseren op de situatie. Bij een leenovereenkomst tussen ouders en kinderen zijn er bijvoorbeeld fiscaal gunstige mogelijkheden. De notaris kan helpen om het maximale uit de mogelijkheden te halen.

Waarom is een onderhandse lening niet verstandig?

Lenen bij familie of vrienden kan eenvoudig voor problemen zorgen. De uitlener denkt namelijk iets te kunnen zeggen over de manier van leven van de lener. Stel, u hebt nog €5.000 tegoed van een vriend. Vervolgens koopt hij een dure auto en één maand later vraagt hij om uitstel van betaling van de periodieke betaling. U zult de vriend gaan verwijten dat hij een te dure auto heeft gekocht. Normaal gesproken zou u daar geen zeggenschap over hebben, maar omdat u geld tegoed hebt liggen de verhoudingen anders. Een onderhandse lening moet u slechts in uiterste gevallen als oplossing zien.

Een onderhandse lening moet betrekking hebben op een behapbaar bedrag

Een onderhandse lening moet binnen één jaar terugbetaald zijn. Een langere periode zal een te grote impact hebben op de onderlinge relatie. Een lening van een paar honderd euro zal in de praktijk nauwelijks voor problemen zorgen. De situatie ligt anders bij een lening van enkele duizenden euro’s. Het terug te betalen maandelijkse bedrag moet wel passen binnen het maandelijkse budget van de lener.

Is de ander kredietwaardig?

Een bank gaat niet zo maar leningen verstrekken. Ze gaan de klant eerst doorlichten bij het BKR in Tiel en er moet voldoende inkomen zijn om de lening terug te kunnen betalen. Bij het verstrekken van een lening moet u zich altijd afvragen hoe het mogelijk is dat de lener geen spaarbuffer achter de hand heeft. Iemand die het in het verleden niet gelukt is om te sparen, gaat waarschijnlijk met een extra financiële verplichting nog minder in staat zijn om rond te komen. Er zullen voldoende smoesjes zijn om te verklaren waarom het geld geleend moet worden, maar wees op uw hoede. Door geld uit te lenen kunt u de onderlinge verstandhouding verpesten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onderhandse lening zorgt voor problemen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-04-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!