InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld uitlenen aan vrienden of familie

Geld uitlenen aan vrienden of familie

Geld uitlenen aan vrienden of familie Wanneer een van je vrienden of familieleden geld nodig heeft, is het makkelijk om te zeggen dat je het wel wilt uitlenen. Er zijn dingen die er bij komen kijken waar u misschien niet hebt gedacht zoals het opstellen van een contract en het registreren bij de belastingdienst. Hierbij zijn wel een aantal dingen waarbij rekening moet worden gehouden. Een ruzie om geld kan snel ontstaan, en daarom is het verstandig van tevoren de overeenkomst vast te leggen.

Heb je het geld zelf niet nodig?

Ten eerste kan je natuurlijk alleen geld uitlenen wat je zelf hebt. Het moet niet zo zijn dat je jezelf in de schulden steekt om een ander uit de schulden te houden. Je moet er ook rekening mee houden dat het even kan duren voordat het geld wordt terugbetaald. Nu heb je het geld misschien niet nodig, maar over een jaar of vijf misschien wel. Wanneer je het geld ineens eerder terug gaat vragen, en de lener kan het niet geven, kan het funest zijn voor de vriendschap.

Is het het waard?

Een lening aan een bekende kan voor veel ellende zorgen. Het is belangrijk dat je je afvraagt of het het waard is. De lener is niet voor niks in de schulden gekomen. Dit kan opnieuw gebeuren. De terugbetaling kan voor de de lener een lage prioriteit krijgen, zodat de uitlener het geld pas laat kan terugkrijgen. De lener zal er op kunnen gokken dat je niet heel ver wilt gaan om het geld terug te krijgen. Ook het idee voor de lener om iedere maand geld over te moeten maken naar een vriend of familielid kan pijnlijk zijn.

Vertrouwen

Het belangrijkste is vertrouwen. Heb je ook maar het vermoeden dat de lener het geld niet terug kan betalen, leen het geld dan niet uit. Ook al is iemand familie, maar heeft hij/zij meerdere malen in het verleden bewezen geld vaak niet terug te betalen, denk er dan nog eens goed over na of het verstandig is geld uit te lenen.

Een contract opstellen

Een contract is voor beide partijen van belang. Voor de uitlener is het van belang zodat hij/zij zeker weet het geld terug te zullen krijgen binnen een bepaalde periode. Voor de lener is het belangrijk zodat hij/zij zeker weet dat hij het geld niet ineens moet terug betalen. Enkele andere punten die worden vastgesteld in het contract zijn:
  • Waarvoor de lening is bedoeld
  • De rentebetaling en rentebedragen. Rente is niet verplicht, maar de niet betaalde rente zal door de belastingdienst als gift worden beschouwd. Er is een vrijstelling van 2.012.
  • Regel over vervroegd aflossen

Twee voorbeeldcontracten die alleen ingevuld hoeven te worden:

Het is vaak wel zo, dat als het contact niet kan worden nageleefd, het niet goed is voor de vriendschapsband.

Registreren bij de belastingdienst

Een voordeel hiervan is dat als je een akte laat registreren, je later kan bewijzen dat de akte op de dag van registratie bestond. Je kan de akte laten registreren door de akte per post of persoonlijk aan de belastingdienst te geven. Je kan het persoonlijk afgeven aan een belastingkantoor op werkdagen van 9:00 tot 17:00. Na 17:00 geldt de eerstvolgende werkdag als dag van registratie.
Je kan een akte per post opsturen naar 1 van de belastingkantoren die akten registreren. Als dag van registratie geldt dan de dag waarop de Belastingdienst de akte heeft ontvangen.
© 2012 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld uitlenen aan familieGeld uitlenen aan familieLenen van familie (of geld uitlenen aan familie) kan een aantrekkelijke optie zijn. Familie vraagt doorgaans een rente d…
Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?Wanneer je van een goede vriend of vriendin de vraag krijgt of deze geld van je kan lenen, dan zal als eerste de vraag i…
Lenen in de familieLenen in de familieGeld lenen bij familie en vrienden is de goedkoopste manier van lenen. Deze manier heeft echter grote nadelen.
Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?Omdat het voor sommige mensen moeiijk is om geld te lenen bij de bank doen ze een beroep op een particulier, zoals bijvo…
Geld lenen aan vrienden of familie: beter niet doenGeld lenen aan vrienden of familie: beter niet doenGeld lenen aan vrienden of familie. Een spreekwoord zegt dat je dat beter niet kunt doen. Iedereen kent het wel: een vri…
Bronnen en referenties
  • /www.abnamro.nl/nl/(...)es/Modelcontract.pdf
  • www.belastingtips.nl

Reageer op het artikel "Geld uitlenen aan vrienden of familie"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!