InfoNu.nl > Financieel > Geld > Snel schuldenvrij: Wat moet ik daarvoor doen?

Snel schuldenvrij: Wat moet ik daarvoor doen?

Snel schuldenvrij: Wat moet ik daarvoor doen? Steeds meer mensen komen in geldproblemen door uitstaande leningen, te weinig inkomsten en een tekort aan inzicht in hun financiële status. Je schulden kunnen ongemerkt oplopen tot een punt dat je echt in de problemen kan komen. Hoe ga je hiermee om? Wat kun je hieraan verbeteren? En hoe voorkom je het weer in de toekomst?

Oorzaken van je geldproblemen

minder werken

Wat je steeds vaker ziet is dat mensen een huis kopen op basis van 2 inkomens. Een paar jaar later is er een gezinnetje en dan moet vaak de man of vrouw minder gaan werken om op de kinderen te passen. Inkomen gaat fors naar beneden, maar de kosten blijven of stijgen.

Uitgave hoger dan inkomsten

Te weinig overzicht in je uitgaven komt steeds meer voor. Mensen houden niets bij en geven steeds meer uit, omdat ze denken dat het wel kan. Op een gegeven moment sta je diep in het rood en moet je huur/hypotheek nog afgeschreven worden, dan beginnen de problemen.

Kredieten

De lage maandelijkse lasten ten opzichten van het beschikken over een groot bedrag aan geld zijn voor veel mensen een reden om een (doorlopend) krediet te nemen. De rente is vaak nog wel redelijk laag en kun je vaak nog net wel opbrengen. Het gevaar zit meer in het feit dat velen niet beseffen dat je de lening ook een keer moet terugbetalen! Tevens heb je een notering bij het BKR!

Kopen op afbetaling

Een auto kopen? Vaak wel noodzakelijk voor bijvoorbeeld je werk. Heb je het geld niet, dan heb je vaak nog de mogelijkheid om de auto in een aantal jaren te betalen, vaak zonder rente. Let op: je hebt een schuld, dus een notering bij het BKR. De schuld gaat niet zomaar weg, je zult dus wel een maandelijks bedrag moeten betalen.

Wat kun je zelf doen om van je schulden af te komen?

  • Stel orde op zaken: zoek alles uit. Je schulden, openstaande facturen, betalingen etc. Maak een overzicht van al kosten en neem alles (ook je afbetalingen) hierin mee.
  • Zet je maandelijkse lasten tegenover je inkomsten en maak een begroting.
  • Schrappen in je kosten; Kijk kritisch naar je kosten. Schrap kosten, welke je niet nodig hebt, zoals telefoon, internet, TV en overige nutteloze abonnementen.
  • Kijk aan de hand van je overzicht hoeveel je kan aflossen.
  • Check met schuldeisers of je een betalingsregeling kunt treffen, vaak kun je ook bijvoorbeeld de rente bespreekbaar maken. Maak samen met hen een tijdsplanning om je schulden zo goed mogelijk af te lossen.
  • Zorg dat je een klein deel elke maand opzij zet voor onverwachte kosten, zoals o.a. het begeven van je wasmachine
  • Los slim af. Ga eerst de saldo’s aflossen waar de hoogste rentes op zitten, zodat je jouw kosten sneller omlaag brengt.
  • Probeer extra inkomsten te genereren, dit is wel vaak lastig.
  • Sluit je leningen over om de kosten te reduceren.
  • Leen geen geld om je schulden af te betalen.

Schuldenvrij! En hoe verder?

Je zult zien dat het zal helpen om snel schuldenvrij te worden. Afhankelijk van je schuld zul je vaak binnen 2 jaar wel weer op de rit moeten zijn. Discipline en doorzettingsvermogen zijn wel noodzakelijk hierbij!

Let wel op: als je schuldenvrij bent wordt er aangeraden gewoon door te gaan met maandelijks begroten van je kosten en uitgaven en dit wekelijks na te kijken.

Hulp met je schulden

Wil je hulp bij je schulden? ga dan naar de volgende websites:
Stichting nooit meer rood
Vereniging voor schuldhulpverlening
Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flexibel hypotheek krediet tegen laag tariefFlexibel hypotheek krediet tegen laag tariefAls je overwaarde hebt op je huidige woning dan kun je dit opnemen door middel van het flexibel hypotheek krediet. Je ne…
Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenGeldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenSinds de economische crisis van 2008 is het aantal mensen dat met schulden kampt er niet kleiner op geworden. Sommige me…
Bouwgrondlening: geld lenen om een stuk bouwgrond te kopenBouwgrondlening: geld lenen om een stuk bouwgrond te kopenStel je wilt een huis bouwen en je hebt je oog laten vallen op een mooi gelegen bouwgrond. Bouwgrond is tegenwoordig ech…
Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenSchulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenGeldproblemen kunnen een zware last zijn in je dagelijks leven en zorgen voor veel stress. Als geldproblemen lang voortd…
Extra aflossen verstandig bij lage renteExtra aflossen verstandig bij lage renteStagnerende huizenprijzen en goedkope kredieten, het ideale moment om eindelijk een eigen huis te kopen. Maar hoe lager…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.nibud.nl
  • www.nvvk.eu
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Snel schuldenvrij: Wat moet ik daarvoor doen?"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Voordeel en kortingen
Schrijf mee!