InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)

Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)

Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019) Wat gaan de huizenprijzen 2019 en woningmarkt 2019 doen na het herstel in 2017 en 2018? Wat is de prognose en verwachting voor de hypotheekrente en de huizenmarkt 2019? Moet u nu wel of niet een eigen huis kopen en hypotheek afsluiten? Gaan de huizenprijzen omhoog? Het effect van de verlaging van de lage hypotheekrente is al zichtbaar in de cijfers. Ook starters kunnen profiteren van de huidige woningmarkt.

Inhoud

Ontwikkeling van de huizenprijzen sterk afhankelijk van de regio en locatie

Iedereen heeft het over de huizenprijzen, maar het maakt nogal wat uit om wat voor huis het gaat. Wie praat over huizenprijzen bedoelt een gemiddelde prijs van een eigen woning of appartement. En dan vaak nog over een gemiddelde voor geheel Nederland. Eigenlijk hebt u daar niet zoveel aan. We zien dat de prijzen in sommige regio’s nog goed betaalbaar zijn, terwijl in Amsterdam bijvoorbeeld, maar ook steeds meer in Rotterdam en Den Haag, de krapte regeert en het heel moeilijk is om aan een betaalbare woning te komen. Nederland geeft een gedifferentieerd beeld. Waar in de huizenprijzen daalden, daalden ze niet overal even hard. Waar de huizenprijzen stegen en de transacties toenamen, deden ze dat vooral in de Randstad. De doorlooptijd bij het aanbieden van een koopwoning is het kortst in Amsterdam, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland. Het langst bleef een woning in Drenthe, Groningen en Friesland te koop staan. Dit gedifferentieerde beeld wordt ook in 2019 verwacht. De woningmarkt 2019 nog steeds aantrekken maar niet overal even hard..

Prognose huizenprijzen 2019 en woningmarkt 2019 populair

Vooral in het begin van het jaar hebben allerlei experts wel een prognose voorhanden en die varieert van een stabilisering van de prijzen tot een gematigde stijging. De realiteit is dat dingen veranderen die van invloed zijn op de prijs van onroerend goed. Maatregelen van het kabinet, de ontwikkeling van de hypotheekrente, het groeiende vertrouwen van de consument en de ontwikkeling van de economie.

Verlaging overdrachtsbelasting structureel naar 2%

Zo heeft het kabinet Rutte de overdrachtsbelasting verlaagd naar 2%. Het effect daarvan is duidelijk merkbaar. Er zijn veel meer bezoeken en men wil de verlaging van de overdrachtsbelasting niet mislopen. Logisch, want de verlaging scheelt veel in de portemonnee, zeker als het om een relatief duur pand gaat. Vier procent korting op een pand van 500.000 euro is toch 20.000 euro minder belasting. En voor starters die een goedkopere woning kopen, spreken we toch ook al snel over een paar duizend euro verschil. De verlaging van de overdrachtsbelasting zal de vraag naar huizen doen toenemen en daarmee gunstig zijn voor de huizenprijzen.

Hypotheekrente 2019 laag

De hypotheekrente is in 2018 zeer laag en een lage hypotheekrente wordt ook in 2019 verwacht, hoger dan in 2018 maar nog steeds relatief laag. Als de economie aantrekt en Draghi de rente verhoogt, zal de hypotheekrente omhoog gaan, maar niemand die grote rentestijgingen verwacht. Een hogere hypotheekrente zal minder goed zijn voor de huizenmarkt, maar daar staat tegenover dat u dan beter nu een hypotheek kunt afsluiten tegen de lage huidige rente dan wachten tot het moment dat de hypotheekrente echt omhoog gaat. Dit effect geeft een opwaartse druk op de huizenprijs 2018 en 2019, terwijl velen de huizenmarkt bestormen om er niet naast te grijpen. De extra vraag uit 2018 zal zich in 2019 voortzetten en goedkope woningen schaarser maken.

Inflatie 2019

De inflatie is zeer beperkt en ook voor 2019 verwacht het Centraal Planbureau een gematigde inflatie. Als grondstoffen duurder worden en dus ook het bouwen van huizen meer kost, zullen de huizen in waarde stijgen en in ieder geval hun hoge prijs behouden. Waardedalingen zin nog niet in de voorspellingen zichtbaar, in tegendeel.

Financiering restschuld 2019 met 15 jaar aftrek

Wie nog een restschuld heeft, heeft vaak moeite om de financiering rond te krijgen en zal waarschijnlijk wachten met verhuizen. Om wat aan de doorstroming te doen heeft het kabinet de periode dat de rente op een restschuld aftrekbaar is, verlengd naar 15 jaar. Dit maakt de financiering van de restschuld eenvoudiger en zal het verhuizen stimuleren. Overigens geldt de restschuldregeling met 15 aftrek voor de woningen die voor 2018 werden verkocht en waarvan u de restschuld ook in 2019 nog met u meesleept. Dit stimuleert de doorstroming in 2019 en verhoogt daarmee de huizenprijzen 2019. Dit kan in sommige gebieden tot verdere schaarste leiden.

Huizenmarkt 2019

De verlaging van de overdrachtsbelasting loopt structureel door. Dat is positief. Negatief is de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Positief is dat de hypotheekrente laag is, wat extra kopers trekt. In 2019 hebben vooral de topinkomens een lagere hypotheekrenteaftrek van maximaal, maar voor de meesten verandert er in 2019 weinig ten opzichte van 2018. Als dan de economie nog iets wil aantrekken, dan zal dat de woningmarkt in 2019 en de huizenprijzen zeker ten goede komen. In 2020 komen er wel nieuwe regels voor de hypotheekrenteaftrek. Tot slot is huren zeker niet altijd goedkoop te noemen en kan kopen veel voordeliger zijn.

Slot verder herstel woningmarkt 2019 zeer waarschijnlijk

Natuurlijk zijn er altijd risico’s, maar er zijn nu ook duidelijk tendensen die leiden tot hogere huizenprijzen in heel het land en meer vraag naar een koopwoning. Wie eerst alleen nog in de Randstad zocht naar een betaalbare woning, zal nu ook meer en meer buiten de Randstad gaan kijken wat ervoor zorgt dat de huizenprijzen ook elders in het land verder gaan stijgen. Bekijk ook de huizensites om te zien of er wat bij zit. Het jaar 2018 is een goed jaar voor de woningmarkt en dat lijkt het jaar 2019 ook te worden. Ook als de hypotheekrente wat zou stijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheekrenteaftrek 2013Hypotheekrenteaftrek 2013Misschien staat u op het punt om een huis te kopen, maar twijfelt u nog. Of u heeft al een hypotheek afgesloten, maar vr…
Afschaffen hypotheekrenteaftrekAls je een hypotheek hebt afgesloten (bijvoorbeeld bij de aankoop of het onderhoud van een woning), mag je de kosten en…
Hypotheek in het buitenland voor woning in NederlandHypotheek in het buitenland voor woning in NederlandIn Nederland zijn de hypotheekrentes veel hoger dan in andere Europese landen. In landen zoals Spanje, België,Duitsland…
Huis verkopen met restschuldHuis verkopen met restschuldEen huis verkopen met een restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Door de dalende huizenprijze…
Hypotheekrenteaftrek 2018 omlaagHypotheekrenteaftrek 2018 omlaagDe hypotheekrenteaftrek zal ook in 2018 en 2019 omlaag gaan. Het kabinet wordt daarbij geholpen door stijgende huizenpri…

Reageer op het artikel "Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)"

Reactie

Frankvanes, 24-10-2011 13:19 #1
Vanaf begin 2012 zal de woningmarkt waarschijnlijk in zijn geheel over de kop en ik voorzie voorgerekende waardedalingen van minimaal 25 tot 32 procent. De eerste waardedalingen zullen zich naar verwacht voordoen in de hogere prijsklasses vanaf 350.000 euro. Hierna zullen waarschijnlijk de lagere prijsklasses meegetrokken worden. Vraag is en blijft wat de rente gaat doen. Reactie infoteur, 11-02-2018
Veel zal afhangen van de maatregelen in Europa. Vandaag is er een stap gezet om de euro te ondersteunen met een aantal maatregelen. Als dat succesvol is ( de beurzen reageren vandaag enthousiast), zou ik niet zo somber willen zijn. Zeker niet voor de huizen in de grote steden, want daar zijn nog steeds tekorten, terwijl de aanwas van stedelingen toeneemt.
Sinds 2016 stijgen de huizenprijzen in de grote steden en vooral Amsterdam en Utrecht fors. Wel is belangrijk wat de hypotheekrente de komende jaren zal doen:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/120435-prognose-hypotheekrente-2019.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Woningmarkt 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!