Hypotheekrenteaftrek 2021 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2021 omlaag De hypotheekrenteaftrek gaat ook in 2021 omlaag. Het kabinet wordt daarbij geholpen door stijgende huizenprijzen, de verplichting om een hypotheek af te lossen en de daling van de aftrek voor hogere en middeninkomens. Een woning fiscaal slim kopen vanwege de hypotheekrenteaftrek is een gepasseerd station, uw hypotheekrenteaftrek zal in 2021 zeer waarschijnlijk lager zijn dan in 2020. U gaat meer belasting voor een eigen woning met hypotheek betalen.

Minder hypotheekrenteaftrek in 2021

Een eigen woning kopen vanwege de hypotheekrenteaftrek

De tijd dat u een eigen woning kon kopen om zo een maximale hypotheekrenteaftrek te krijgen is voorbij. Allerlei maatregelen werden er door de overheid ingevoerd om deze aftrekpost verder te beperken. Zo is een nieuwe aflossingsvrije hypotheek wel nog steeds toegestaan, maar is de hypotheekrente daarop niet meer aftrekbaar. Pas als u maandelijks aflost en aan alle regels voldoet, hebt u ook recht op de hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrenteaftrek is bovendien steeds ingewikkelder geworden.

Hoeveel hypotheekrenteaftrek krijgt u in 2021

Uw hypotheekrenteaftrek 2021 zal waarschijnlijk ook bij u lager zijn dan de aftrek in 2020 was. Belangrijke redenen hiervoor zijn:
  • De lage hypotheekrente.
  • De stijgende huizenprijzen.
  • De verplichting om de hypotheek geleidelijk af te lossen.
  • De lagere belastingtarieven.

Lage hypotheekrente

De (verwachte) lage hypotheekrente speelt een rol als u een nieuwe hypotheek afsluit of als u uw huidige hypotheekrente hebt overgesloten. U hebt als u een hypotheek oversluit of herfinanciert wel het voordeel van de lage rente, maar daarmee neemt natuurlijk ook de aftrek af.

Woningen worden duurder

Bovendien moet u de betaalde hypotheekrente verminderen met het eigenwoningforfait. Dit forfait stijgt in euro's mee met de gestegen huizenprijzen. Het saldo van beide posten daalt en daarmee vermindert ook het bedrag aan betaalde belasting dat u van de Belastingdienst kunt terugverwachten in 2021. Ook de bijtelling door de afschaffing van de Wet Hillen doet hierbij een duit in het zakje en kost u elk jaar meer.

Aflossen van de hypotheek

Veel hypotheken kennen de verplichting om maandelijks af te lossen. Deze aflossingen en uiteraard ook de extra aflossingen die u doet betekenen een lagere hypotheek en daarmee minder hypotheekrenteaftrek. Een meevaller voor de schatkist, maar u hebt minder aftrek

Lagere belastingtarieven inkomstenbelasting

De belastingtarieven inkomstenbelasting zijn in 2021 iets lager, maar om deze verlaging te financieren is het percentage waartegen de hypotheekrente mag worden afgetrokken ook verlaagd. Sterker nog voor de hogere inkomens gaat het percentage waartegen aftrek is toegestaan omlaag van 49% in 2020 naar 46% in 2021. Al deze factoren wijzen op een daling van de aftrekpost, maar er is nog meer aan de hand.

Rente op restschuld eigen woning in 2021 niet meer aftrekbaar

Wie in de periode 2012-2017 een woning heeft verkocht met daarop een restschuld kan maximaal 15 jaar de rente op de restschuld aftrekken als hypotheekrente. Wie in 2021 een woning met restschuld verkoopt, heeft deze faciliteit niet meer. De restschuldregeling is voor nieuwe gevallen vervallen. Het vervallen van de restschuldregeling betekent dat de rente op de restschuld niet aftrekbaar meer is waardoor de aftrekpost daalt. Als de restschuld moet worden gefinancierd, zal het in 2021 moeilijker zijn om een hypotheek af te sluiten.

Is hypotheek in box 1 nog lonend?

In een aantal gevallen is het dan ook de vraag of een hypotheek in box 1 nog wel voldoende voordeel geeft. Zeker wie nog een aflossingsvrije hypotheek heeft, doet er goed aan om te bekijken of de hypotheek als schuld kan worden overgeplaatst naar box 3 van de inkomstenbelasting. De heffing in box 3 is relatief hoog en dat betekent dat een een schuld in box 3 deze pijn iets kan verzachten. Bespreek dit eens met uw adviseur.

Conclusie u loopt hypotheekrenteaftrek mis in 2021

Per geval zal het verlies aan hypotheekrenteaftrek anders kunnen zijn, maar de rode draad is een verdere daling. Wanneer inkomen, hypotheekrente, eigenwoningforfait en hypotheek bekend zijn, kan de verliespost exact worden berekend. Dan is pas duidelijk hoeveel u misloopt. De lagere hypotheekrenteaftrek betekent een hoger verzamelinkomen en dus een lagere toeslag of in een aantal gevallen het stopzetten van de toeslag, bijvoorbeeld bij de zorgtoeslag. Houd hier dus rekening mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurwaardeforfait 2021Huurwaardeforfait 2021Het huurwaardeforfait 2021 is een extra belasting op uw woning en wordt daarom ook wel eigenwoningforfait genoemd. Het h…
Eigenwoningforfait 2021: bijtelling bij uw inkomenEigenwoningforfait 2021: bijtelling bij uw inkomenHet eigenwoningforfait 2021 is een belasting op uw woning die u geld kost bij de inkomstenbelasting. Het eigenwoningforf…
Aftrek hypotheekrente 2020 verder omlaagAftrek hypotheekrente 2020 verder omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2020 is om een aantal redenen lager. Beleidsmatig wordt de hypotheekrenteaftrek 2020 beperkt, de…
Tijdelijk twee woningen 2019 en 2020Tijdelijk twee woningen 2019 en 2020U kunt tijdelijk twee woningen in 2019 of 2020 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…

Seniorenhypotheek met NHG: NHG-lening ouderenSeniorenhypotheek met NHG: NHG-lening ouderenEen seniorenhypotheek met NHG kan voor ouderen die willen verhuizen naar een goedkopere of kleinere woning de uitkomst z…
Hypotheek: uitleg over verschillende hypotheekvormenHypotheek: uitleg over verschillende hypotheekvormenEr bestaan verschillende hypotheekvormen. De hypotheekvorm bepaalt op welke wijze er afgelost dient te worden. Hierbij d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2021 omlaag"

Reactie

J. de Jong-Oosterom, 01-11-2017 09:45 #1
Heb onlangs een lage aflossingsvrije hypotheek afgesloten. De rente is derhalve niet meer aftrekbaar. Hoe zit het nu in 2019 met de bijtelling huurwaardeforfait? Reactie infoteur, 17-11-2018
Beste J. de Jong-Oosterom,
De afschaffing van de Wet Hillen wordt met ingang van 2019 ingevoerd:

https://financieel.infonu.nl/belasting/184523-wet-hillen-afgeschaft-hypotheekrenteaftrek.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: December 2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lineaire hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!