InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Lage hypotheekrente toch duurkoop

Lage hypotheekrente toch duurkoop

Lage hypotheekrente toch duurkoop Lage hypotheekrente? Let op in 2019, nu de hypotheekrente relatief laag staat, is niet alleen op de hoogte van de hypotheekrente bij het afsluiten van een hypotheek belangrijk. Let naast een lage hypotheekrente ook op de andere voorwaarden, zoals het vervroegd aflossen, de boeterente, de aflossingsvrije periode of de mogelijkheden om de woning te mogen verhuren. Bovendien is een lagere rente nadelig als u een spaarhypotheek hebt.

Marketingmix geldt ook voor de hypotheekrente

De concurrentie tussen banken om een hypotheek te verstrekken blijft groot. Voor de bank is de hypotheek een product en worden allerlei marketing tools uit de tas gehaald om dit product zo goed mogelijk aan de klant te verkopen. Natuurlijk is er een zorgplicht maar een bank is geen charitatieve instelling, wil dus winst maken en past ook hier de marketingmix toe. De marketingmix bestaat klassiek uit de 4 Pís, product, price, place and promotion:

Product

Dat wil zeggen de aan te bieden dienst of de goederen, inclusief verpakking, garantievoorwaarden, en zo verder.

Prijs

Prijs van het product die op meerdere wijzen strategisch kan worden bepaald. Bij een hypotheek is dat de hypotheekrente.

Promotie

De reclame en communicatie die nodig is om de verkoop van het product te bevorderen.

Plaats

Via wel kanaal krijgt de aanbieder het product bij de consument.

Vier p's

Het aardige is nu dat via internet deze vier Pís in feite tegelijkertijd aanwezig zijn, en gekozen wordt voor de P die het beste scoort. Bij de verkoop van financiële producten worden de vier Pís nogal eens samengedrukt tot 1 P, de prijs. Het product lijkt eenduidig en bekend. Internet is het communicatie- en distributiekanaal. En de plaats is in feite eveneens het web. En dan wordt het opletten, want hypotheken kennen wel degelijk verschillende eigenschappen. De ene aanbieder is zeker de andere niet.

Hypotheekrente, waar is die het laagste in 2019?

Kijkt u maar eens naar de verschillende websites. Wie kan lenen tegen de laagste rente lijkt spekkoper. Maar waar moet u dan op letten. Een paar aandachtspunten bij het afsluiten van een hypotheek:
  • Hoe lang geldt die lage rente. Gaat het om een arrangement, waarbij de hypotheekrente tot wel 0,3 % lager is dan gebruikelijk. Let dan op, want na de eerste rente vaste periode gaat u voor de rest van de looptijd wel de hoge rente betalen.
  • Hoe lang geldt de offerte. Hebt u maar een korte bedenktijd, en vervalt dan het aanbod. Bezint dan voor u er aan begint.
  • Hoe lang is de rente vaste periode en wat gebeurt er daarna. Het is namelijk goed om op dit punt vooruit te zien en ook rente afspraken te maken voor later. Bijvoorbeeld dat u ook bij de eventuele verlenging van de rente vaste periode een korting wil. Nu verkrijgen is in de knip. Straks verkrijgen wordt meestal een hele klus.
  • Bekijk ook goed de mogelijkheden tot tussentijdse aflossing. Kan dat en hoe veel.
  • Bekijk de voorwaarden voor het oversluiten bij een eventuele lagere rente in de toekomst. Welk boetebeding geldt dan, en kan het niet anders.
  • Bent u verplicht om aanvullende producten af te nemen, zoals levensverzekeringen. Zo ja, wat kosten die? Bent u dan nog steeds goedkoop uit en kan het niet anders.
  • Zijn er nog aanvullende kosten zoals de taxatiekosten.

Slot

Laat u daarbij geen zand in de ogen strooien. Een lage hypotheekrente is natuurlijk interessant (u wilt niet te veel betalen) maar let op de kleine lettertjes. Anders wordt een lage hypotheekrente toch nog duurkoop. Bij een spaarhypotheek bouwt u bij een lagere rente ook nog eens minder kapitaal op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt…
Rentevaste periode openbrekenRentevaste periode openbrekenOnterecht wordt vaak gewacht met het verlengen van de rentevaste periode tot de vastgelegde einddatum. Komt het goed uit…
Wat is een familiebank hypotheek?Banken gaan steeds meer eisen stellen bij het verstrekken van een hypotheek. De spaarrente is op dit moment dermate laag…
Risico van een hypotheek met korte rentevaste periodeRisico van een hypotheek met korte rentevaste periodeU kunt veel geld besparen door voor de laagst mogelijke maandlasten te kiezen wat betreft uw hypotheek. Ook bij hypothek…
Hogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekHogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekDe betaalde hypotheekrente is aftrekbaar van het inkomen. Een hogere hypotheekrente betekent meer fiscaal voordeel.

Reageer op het artikel "Lage hypotheekrente toch duurkoop"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!