InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VS

Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VS

Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VS In de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren met een subprime oftewel non-conforming hypotheek in de problemen geraakt, nadat zij hun hypotheek niet meer konden betalen. Deze hypotheek wordt verstrekt aan mensen met een hoger risico profiel, zoals ondernemers of mensen met schulden. De problemen die in de VS zijn ontstaan zorgen er voor dat diverse hypotheekverstrekkers en banken er last van hebben. Sommige zijn inmiddels zelfs failliet gegaan, waardoor ook mensen met een 'gewone' hypotheek last krijgen van de kredietcrisis in de Verenigde Staten. Mogelijk leidt dit tot een nog grotere crisis. Het onderuitgaan van banken zorgde voor koersdalingen wereldwijd, waardoor diverse centrale banken waaronder de ECB(Europese Centrale Bank) en de Fed (Federal Reserve) extra geld in de markt zette om zo de markt weer rustig te krijgen.

Deze ingrijpende maatregel van enkele honderden miljarden werd eerder uitgevoerd na 11 september 2001, toen de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten plaatsvonden. Nu lijken ook andere hypotheekvormen problemen te ondervinden van de kredietcrisis.

Non-conforming hypotheek

Een subprime of non-conforming hypotheek is een hypotheek verstrekt aan mensen met schulden. En in Nederland ook aan zelfstandigen, freelancers en mensen met een tijdelijke verblijfsstatus. Allemaal groepen mensen die normaal moeilijk een hypotheek kunnen afsluiten, omdat zij een verhoogd risico met zich meenemen. Zie ook Risico hypotheek in opkomst

Kredietcrisis

Met deze subprime of non-conforming hypotheek begon de kredietcrisis in Amerika. De mensen konden hun hypotheek niet meer betalen, dat leverde voorheen geen grote problemen op. Huizen bleven immers stijgen in hun waarde en zo kreeg de hypotheekverstrekker bij gedwongen verkoop het overgrote deel van de lening weer in eigen handen. Maar sinds een jaar stijgen de huizenprijzen in Amerika niet meer, wat grote verliezen betekent indien het huis gedwongen in de verkoop gaat.

Hypotheekrente

Door de crisis is in Amerika de rente van hypotheken enorm gestegen met als gevolg dat veel mensen niet eens meer een lening kunnen krijgen. Dit heeft als gevolg dat de aankoop van huizen zal gaan dalen. Hierdoor zullen de huizenprijzen opnieuw verder zakken. Kortom er lijkt sprake te zijn dat de hele Amerikaanse huizenmarkt in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Rentevaste periode

Daarnaast dreigt er nog een ander gevaar. Voorheen zetten huizeneigenaren in de Verenigde Staten hun hypotheekrente vast voor dertig jaar. Dit betekent dat de maandlasten voor hen gelijk blijven en dat zij zich weinig zorgen hoeven te maken. Zolang zij hun baan houden, kunnen ze de maandlast betalen.

Nu blijkt dat mensen in Amerika de laatste jaren veel hebben gekozen voor een lagere rente vastgezet tegen een korte periode. Kortom als deze rentevaste periode afloopt, zullen voor deze mensen de maandlasten enorm stijgen. Niet iedereen zal dit kunnen dragen. Met als gevolg nog meer gedwongen verkopen met lage opbrengsten. Dat zal weer leiden tot een verdere instorting van de markt.
Gerelateerde artikelen
Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenVoor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenOndanks schulden is het in 2007 geen probleem om een hypotheek te krijgen. In Nederland kan je ondanks een BKR-codering…
Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR coderingGeen hypotheek meer voor mensen met een BKR coderingKon je in het verleden nog bij verschillende hypotheekverstrekkers een hypotheek krijgen, ondanks je BKR-codering. Door…
De non conforming hypotheek is wel wat duurderDe non conforming hypotheek is wel wat duurderNiet iedereen heeft een vast arbeidscontract en niet iedereen komt zonder spat door de BKR-toetsing heen. Toch kunnen oo…
Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van de kredietcrisisSpaarbank of hypotheek, zo profiteert u van de kredietcrisisVelen schreeuwen moord en brand vanwege de kredietcrisis en hypotheekcrisis in de VS. Maar weet u dat u met deze situati…
Aankoop woning: waarom kopen steeds minder mensen een huis?Aankoop woning: waarom kopen steeds minder mensen een huis?Een huis kopen werd jarenlang gezien als een investering voor de toekomst. De zogenaamde "zekerheid van steen" lokte vee…
Bronnen en referenties
  • De Volkskrant "Donderwolk boven huizenmarkt VS" 15-08-2007

Reageer op het artikel "Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VS"

Reactie

Dewanand, 17-08-2007 00:00 #1
Hier een citaat uit een eerdere tekst van mij van december 2005

2060: Hongersnood in Europa

Offeraar: Dewanand
Offercode: wfor1184
Offerdatum: 8 december 2005
Gepubliceerd in de multikulkrant

Totale schuld United States of America: 84,1 biljoen dollar. De Verenigde Staten van Amerika (USA) zit nu in grote problemen en kan totaal geruïneerd worden als er iets mis gaat met de economische en militaire machtsverhoudingen in de wereld. Hier volgen enkele recentelijke cijfers, gebaseerd op analyses van Michael Hodges (zie bron).

Totale staatsschuld en private schulden van VSA is 40,1 biljoen dollar, wat neerkomt op 136.479 dollar per Amerikaanse staatsburger (inclusief de baby's). Maar als de private betalingsverplichtingen van de Amerikaanse regering en alle bedrijven wordt gesommeerd dan bedraagt de werkelijke schuld 84,1 biljoen dollar, wat gelijk is aan 286.258 dollar per persoon. Dit komt dan neer op een schuld van 1,1 miljoen dollar per Amerikaanse gezin van vier personen.

Schuld is 437 procent van BNP USA
De totale Amerikaanse staatsschuld van 40,1 biljoen dollar is gelijk aan 437 procent van het bruto nationaal inkomen (GNP, USA ruwweg 9000 miljard dollar). Dit is een recordbedrag en geeft aan dat de Amerikaanse economie sterker afhankelijk is van schulden dan ooit tevoren in de geschiedenis.

Bron: Kritisch Podium Dewanand
http://www.dewanand.com

Overig commentaar heden:
De hypotheekcrisis kan een hefboom zijn van een totale vernietiging van de waarde van de dollar binnen een termijn van zes maanden, waarna vele tienduizenden bedrijven in de USA in de problemen zullen raken. Het resultaat is bijna een economische Derde Wereldoorlog, met de USA als de grote verliezer. Maar voor Europa is het ook een bloedbad, omdat heel veel beurswaarde in dollars afgedekt is. Na de crisis zullen tienduizenden produkten uit China en de rest van Azie in de uitverkoop gaan, omdat er een gigantisch produktieoverschot zal ontstaan. Dus alles zal hier goedkoper worden en hierdoor zal de economie weer aantrekken, maar er zullen minder middenstanders overblijven, want het grootste deel zal geruineerd zijn.

Dewanand
Hindoeschrijver en onderzoeker
Delft, Nederland
Kritisch Podium Dewanand
http://www.dewanand.com

Infoteur: Jour
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!